February 14, 2003
maedhros wrote: Wiee... Jag har en 1700+ JIUHB0307 8) Som klockar bra, kan inte maxa den med artic coolig dock. :bgrin:
hehe.. jag kör med falconrock spire IV ingen höjdarkylning men. medeltemp på 60 grader. högt men. det är ju vinter nu! måste ha nåt som värmer rummet! 😀
Det blir inte varmare i rummet för att du har en fläkt som kyler processorn sämre. 😛 Och hur gör du på sommaren när det är uppemot trettio grader i rummet? Processorn blir varm som en het potatis då.
Jag får ^3800 med min. Låter konstigt lite, men så är det. Får testköra igen.
March 15, 2004
Kingsthrone wrote: [quote=maedhros]Wiee... Jag har en 1700+ JIUHB0307 8) Som klockar bra, kan inte maxa den med artic coolig dock. :bgrin:
hehe.. jag kör med falconrock spire IV ingen höjdarkylning men. medeltemp på 60 grader. högt men. det är ju vinter nu! måste ha nåt som värmer rummet! 😀
Det blir inte varmare i rummet för att du har en fläkt som kyler processorn sämre. 😛 Och hur gör du på sommaren när det är uppemot trettio grader i rummet? Processorn blir varm som en het potatis då.
hehe.. Nja efter som att temperaturen lär stiga på kylflänsen med så borde ju det rent teoretisk sätt höja luften runt om i lådan så sen blåser det ut i mitt rum 🙂 På sommaren var jag tvungen o köra på typ 2100 mhz.
February 14, 2003
maedhros wrote: [quote=Kingsthrone][quote=maedhros]Wiee... Jag har en 1700+ JIUHB0307 8) Som klockar bra, kan inte maxa den med artic coolig dock. :bgrin:
hehe.. Nja efter som att temperaturen lär stiga på kylflänsen med så borde ju det rent teoretisk sätt höja luften runt om i lådan så sen blåser det ut i mitt rum 🙂 På sommaren var jag tvungen o köra på typ 2100 mhz.
=============================================
Nej, så är det inte. Fysik min käre vän. Energin måste ju ta vägen nånstans. En bra fläkt "suger" inte upp värmen, utan ser till att sprida den snabbare än en dålig.
* Din processor avger lika mycket energi (W) oavsett fläkt (så länge den lever). - överens?
* Om den drar (och avger) lika mycket energi oavsett fläkt så innebär det att om ditt rum är slutet (teoretiskt) så blir värmetillförseln (från el till värme) lika stor i alla fall med olika kylflänsar och fläktar. -överens?
* Om ovanstående gäller innebär det förstås att rummet blir lika varmt med en bra fläkt som med en dålig. -överens?
February 14, 2003
Snowman89 wrote: men rummet blir fortare varmt med en fläkt som blåser ut mycket luft, right?
Nej. (Du påstår nu motsatsen till vad maedhros påstod) Men luften blandas fortare med kall luft om den cirkulerar och rummet blir fortare jämnvarmt med en kraftigare fläkt (om man ser det så). Men totalt sett blir temperaturen i rummet densamma oavsett fläkt, och oavsett kylfläns. Dvs den totala värmeenergin i systemet [processor-kylfläns-rum] är densamma i samtliga fall med olika fläktar.
Jämför två fläktar för samma processor.
Ex Barton 2500+ med
1) stor fläkt
2) liten fläkt
Med 1) håller CPUn 40 grader
Med 2) håller CPUn 60 grader
, vid samma CPU-arbete.
CPUn avger energi precis hela tiden. Och när temperaturen på processorn stabiliserats råder jämvikt mellan den energi fläkten får (Et = tillförd energi) från processorn och avger (Ea = avgiven energi) till den omgivande luften. Detta betyder på fysiska att Et = Ea.
Eftersom processorn i båda fallen 1) och 2) avger precis lika mycket energi, lika många watt, så måste det innebära att det i båda fallen ges lika mycket energi till luften i rummet. Dvs en kraftig fläkt värmer inte upp rummet snabbare än en klen, och vice versa.
January 26, 2004
Testade att köra lite 3DMark03 igår och lyckades skrapa ihop 7456 poäng med mitt Powercolor 9800 Pro 128Mb kort. Körde då coren i 462MHz och minnena i 381MHz. Rätt nöjd med resultatet och har för mig att det är mer än Arne Anka 😛 iaf om man koller i performance center
December 27, 2003
zeg wrote: Testade att köra lite 3DMark03 igår och lyckades skrapa ihop 7456 poäng med mitt Powercolor 9800 Pro 128Mb kort. Körde då coren i 462MHz och minnena i 381MHz. Rätt nöjd med resultatet och har för mig att det är mer än Arne Anka 😛 iaf om man koller i performance center
din cpu piskar min score...
tänk om man nån dag i livet kunde fått en cpu med lite Drag i !
fan, i vinter skall jag plocka en högre score, bara för att känna att man har gjort det :F
1 Guest(s)