3d-mark 03 poäng !|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
3d-mark 03 poäng !
Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
sp_UserOfflineSmall Offline
729522
September 25, 2004 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: Wiee... Jag har en 1700+ JIUHB0307 8) Som klockar bra, kan inte maxa den med artic coolig dock. :bgrin:

hehe.. jag kör med falconrock spire IV ingen höjdarkylning men. medeltemp på 60 grader. högt men. det är ju vinter nu! måste ha nåt som värmer rummet! 😀

Det blir inte varmare i rummet för att du har en fläkt som kyler processorn sämre. 😛 Och hur gör du på sommaren när det är uppemot trettio grader i rummet? Processorn blir varm som en het potatis då.

Jag får ^3800 med min. Låter konstigt lite, men så är det. Får testköra igen.

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
729648
September 25, 2004 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: [quote=maedhros]Wiee... Jag har en 1700+ JIUHB0307 8) Som klockar bra, kan inte maxa den med artic coolig dock. :bgrin:

hehe.. jag kör med falconrock spire IV ingen höjdarkylning men. medeltemp på 60 grader. högt men. det är ju vinter nu! måste ha nåt som värmer rummet! 😀

Det blir inte varmare i rummet för att du har en fläkt som kyler processorn sämre. 😛 Och hur gör du på sommaren när det är uppemot trettio grader i rummet? Processorn blir varm som en het potatis då.

hehe.. Nja efter som att temperaturen lär stiga på kylflänsen med så borde ju det rent teoretisk sätt höja luften runt om i lådan så sen blåser det ut i mitt rum 🙂 På sommaren var jag tvungen o köra på typ 2100 mhz.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
729965
September 25, 2004 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: [quote=Kingsthrone][quote=maedhros]Wiee... Jag har en 1700+ JIUHB0307 8) Som klockar bra, kan inte maxa den med artic coolig dock. :bgrin:

hehe.. Nja efter som att temperaturen lär stiga på kylflänsen med så borde ju det rent teoretisk sätt höja luften runt om i lådan så sen blåser det ut i mitt rum 🙂 På sommaren var jag tvungen o köra på typ 2100 mhz.

=============================================

Nej, så är det inte. Fysik min käre vän. Energin måste ju ta vägen nånstans. En bra fläkt "suger" inte upp värmen, utan ser till att sprida den snabbare än en dålig.

* Din processor avger lika mycket energi (W) oavsett fläkt (så länge den lever). - överens?
* Om den drar (och avger) lika mycket energi oavsett fläkt så innebär det att om ditt rum är slutet (teoretiskt) så blir värmetillförseln (från el till värme) lika stor i alla fall med olika kylflänsar och fläktar. -överens?
* Om ovanstående gäller innebär det förstås att rummet blir lika varmt med en bra fläkt som med en dålig. -överens?

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
730018
September 25, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

men rummet blir fortare varmt med en fläkt som blåser ut mycket luft, right?

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
730053
September 25, 2004 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: men rummet blir fortare varmt med en fläkt som blåser ut mycket luft, right?

Nej. (Du påstår nu motsatsen till vad maedhros påstod) Men luften blandas fortare med kall luft om den cirkulerar och rummet blir fortare jämnvarmt med en kraftigare fläkt (om man ser det så). Men totalt sett blir temperaturen i rummet densamma oavsett fläkt, och oavsett kylfläns. Dvs den totala värmeenergin i systemet [processor-kylfläns-rum] är densamma i samtliga fall med olika fläktar.

Jämför två fläktar för samma processor.

Ex Barton 2500+ med
1) stor fläkt
2) liten fläkt

Med 1) håller CPUn 40 grader
Med 2) håller CPUn 60 grader
, vid samma CPU-arbete.

CPUn avger energi precis hela tiden. Och när temperaturen på processorn stabiliserats råder jämvikt mellan den energi fläkten får (Et = tillförd energi) från processorn och avger (Ea = avgiven energi) till den omgivande luften. Detta betyder på fysiska att Et = Ea.

Eftersom processorn i båda fallen 1) och 2) avger precis lika mycket energi, lika många watt, så måste det innebära att det i båda fallen ges lika mycket energi till luften i rummet. Dvs en kraftig fläkt värmer inte upp rummet snabbare än en klen, och vice versa.

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
730057
September 25, 2004 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

king-du har säkert rätt ja läste ditt förra inlägg lite snabbt men nu vart de så långt så ja orkar inte läsa hela 🙂 men ja skrev bara va ja trodde utan att läsa va ni hade skrivit innan så noga

ZejtaN
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
740531
October 6, 2004 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

lyckades skrapa ihop 7305 i 3dmark03 med en 2.0 northwood och radeon 9800 pro, resten av datan är skit saker....

zeg
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
741409
October 8, 2004 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

Testade att köra lite 3DMark03 igår och lyckades skrapa ihop 7456 poäng med mitt Powercolor 9800 Pro 128Mb kort. Körde då coren i 462MHz och minnena i 381MHz. Rätt nöjd med resultatet och har för mig att det är mer än Arne Anka 😛 iaf om man koller i performance center

ZejtaN
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
742986
October 10, 2004 - 2:42 am
sp_Permalink sp_Print

zeg wrote: Testade att köra lite 3DMark03 igår och lyckades skrapa ihop 7456 poäng med mitt Powercolor 9800 Pro 128Mb kort. Körde då coren i 462MHz och minnena i 381MHz. Rätt nöjd med resultatet och har för mig att det är mer än Arne Anka 😛 iaf om man koller i performance center

din cpu piskar min score...
tänk om man nån dag i livet kunde fått en cpu med lite Drag i !
fan, i vinter skall jag plocka en högre score, bara för att känna att man har gjort det :F

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL