December 5, 2001
Hej
Jag ska ha ett lan imorgon med 8 st
Är lite rädd att säkringen inte ska palla med trycket.
OM jag har 8 datorer + 8 skärmar
och räknar 250W per dator och 250W (sant?) per skärm får jag det till 4000 W.
Jag är inte särskilt bra på ohms lag, hopas någon kan hjälpa mig med att räkna ut hur många amere säkringen måste vara på för att palla det här?
Tack på förhand
June 1, 2001
Verkar farligt att hänga allt på samma uttag, varför inte köra på flera ?
4000W / 230V = 17.4A vilket är för mycket för en tio amp säkring.
Du måste med andra ord sätta dem på fler uttag, kolla ochså att det verkligen är 10A säkringar på uttagen och inte snik 6A som de alltid satte förr.
Sen drar väl inte alla datorer fulla effekten så det blir nog mindre men det är lika bra att gardera.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2001-12-13 16:01 ]
June 1, 2001
Du kan inte bara byta säkringen till 20A om det var det du menade, de säkrar 10A som standard idag eftersom kablarna till uttag och belysning är 1.5 kvadrat millimeter och pallar inte mer än 10A.
Kablar till spis och sådant är antingen 2.5 kvadrat millimeter om det är trefas eller 4 om det är enfas, då är de säkrade som 16A respektive 20A.
Om du har ett trefas uttag någonstans i källaren kanske du kan fixa ett uttags skåp ("bygg central") som det de använder på byggen och dylikt, ska finnas att hyra.
Annars blir det att dra förlägnings sladdar från resten av huset ned till källaren.
[ Detta Inlägg ändrades av: nibbler den 2001-12-13 16:14 ]
June 1, 2001
Om det bara är en 10A säkring nu till hela källaren så spelar det ingen roll hur många uttag det finns, det är nog bara 1.5 millimeter kablar dragna iallafall såvida ni inte har en central till i källaren men då borde du nog märkt det.
Alltså, det kritiska här är att dela upp på flera säkringar och inte uttag, jag var lite slarvig när jag sa uttag förrut.
Så, såvida inte en del av uttagen sitter på egna säkringar så hjälper det inte.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2001-12-13 16:28 ]
June 1, 2001
Japps, lite tolerans har de ju men om det ligger på överbelastning i flera timmar är det nog en överhängande risk.
Du ska inte kunna sätta in en 20A heller såvida du inte byter insatsen där 10A säkringen sitter nu, det är gjort så just för att man inte ska kunna byta på det sättet.
[ Detta Inlägg ändrades av: Nibbler den 2001-12-13 16:51 ]
October 25, 2001
April 1, 2001
Detta är läget:
Du kan köra 8 datorer på en 10A säkring, det räcker, men man får inte göra så egentligen. Man får aldrig belasta mer än vad säkringen tål. Det är både olagligt och farligt. Men det går alltså att göra det. Jag rekommenderar att dra en förlängningssladd från ett annat ställe i huset och köra några datorer på det också.
Och en dator drar inte så mycket ström som du tror, det rör sig om 1-1.5A / dator+skärm har jag för mig.
Fakta är också att säkringarna är väldigt sega. Om man belastar en säkring till dess värde + 40% så går den av efter ett tag. MEN DET SKA MAN INTE GÖRA!.
Jaja,, lycka till med LANet iaf, det blir nog bra
July 28, 2001
On 2001-12-13 15:38, Iwin wrote:
HejJag ska ha ett lan imorgon med 8 st
Är lite rädd att säkringen inte ska palla med trycket.
OM jag har 8 datorer + 8 skärmar
och räknar 250W per dator och 250W (sant?) per skärm får jag det till 4000 W.Jag är inte särskilt bra på ohms lag, hopas någon kan hjälpa mig med att räkna ut hur många amere säkringen måste vara på för att palla det här?
Tack på förhand
100-120w/skärm... du har 3 faser att fördela effektuttaget på!!
July 21, 2001
Det är nog ganska lugnt med 8 burkar, säger så här inte drar dom 250w inte.
Vi brukar köra 10 pers på två uttag det funkar bra sålänge man inte startar alla samtidigt. Det råkade vi dock göra en gång när en polare till mej råkade rycka ut skarvsladdarna och alla drog igång samtidigt när den var i statt igen.
Blev helt mörkt i rummet och vi var tvugna att leta reta på proppskåpet. Som tur va var det bara en automatsäkring som man slog tillbaka.
1 Guest(s)