September 3, 2001
Jag har sett att det är mycket folk som använder sina fläktar i 5 volt och 7v osv.
när jag kopplar in fläktarna i nätagregats kabeln, som går till en hårddisk till exempel, då får jag antingen 12 volt eller 5 volt!!!
hur gör dessa människor för att få alla de volten som finns emellan??
måste man nödvändigtvist ha en resistor emellan???
December 5, 2001
Tjena.
Det handlar om potentialskillnad.
12V har en potentialskillnad på 12 volt mot jord.
5 V har en potentialskillnad på 5 volt mot jord.
12 v har en potentialskillnad på 7 volt mot 5V, så om du koppladr fläkten däremellan så matas den med 7 volt.
för att få 24 volt -> koppla mellan 12 0ch -12, men det är inte att rekommendera.
17 V -> mellan 12 och -5
Osv.
Hoppas att du förstår.
//Anders.
September 3, 2001
ok.... jag förstår principen nu när du säger det
men det jag inte förstår är VAR jag ska koppla in fläkten! 🙁
ska göra en bild:
/o o o o >>>>> det där är den där kabeln som ska kopplas till t.ex en hårddisk.
som jag förstår så är ordningen så här
+12(GUL), NÅNTING(SVART), NÅNTING(SVART), 5 (RÖD)
det jag brukar använda är den gula (12) på fläktens röda kabel och den svarta på den svarta kabeln i kontakten.
Om jag vill ha 5volt så ska jag bara matcha färgerna (röd i röd o svart i svart)
hur menar du att jag ska koppla???
och varför rekommenderar du inte att köra i 24 volt?
[ Detta Inlägg ändrades av: Kame_boy den 2002-03-11 13:55 ]
December 5, 2001
För att nätaggregatets -12V lina inte har den kapacitet som krävs för att ta ut så mycket ström därifrån.
Dessutom bränner du förmodligen fläkten (om den inte är gjord för 24 Volt)
Du kan inte få några andra spänningar än 12, 7 och 5 Volt utan att ge dig in och koppla på de ledningar som går till ATX-kontakten, och det tycker inte jag känns så trevligt.
Men om du vill ha 7 volt så kopplar du bara +på fläkten till den gula och - till den röda kabeln i din Molex.
//Anders.
February 4, 2002
Annars gör man som mej köper en steglös Rheobus från http://www.gtek.net/ grymt bra
1 Guest(s)