July 18, 2003
Mjo, min temp har stigit åt himlen nu, ligger på vanligt "användade" ca 63 och spel och mera krävande på hela 78 !, iofs, den sitter i en megapc, som inte får in alltför mycket luft, mitt grafikort blockerar hela sidan....
Flänsen är satt bra, med medföljande pastan dock...
Vad tusan ska jag göra för att få ner tempen !,
Några ideér, samt var går "gränsen" för risk för skada på sin barton cpu, 80-85 ? ,
ALLA förslag är mycket tacksamma !
Edit: min sys temp ligger på 50...
March 9, 2004
Blir det bättre om du tar bort sidorna på lådan då?
Det finns ju en plats för en 80mm fläkt på baksidan av din SFF...är den platsen upptagen? Om inte så kan det vara värt att sätta en fläkt där.
Såg i nån review att dom hade satt fläkt på utsidan (vid hålet bak) av chassit...det går ju oxo om det absolut inte för plats innuti.
January 11, 2003
Allt beror dock på vilken typ, modell och märke CPUn är. Vissa duron tåler upptill 90 grader och vissa P4 tåler max 70.
När det gäller en Barton är 78 grader för varmt... de tåler 80-85 grader av vad jag minns, och du ligger illa nära isåfall. Dock undrar jag, är flänsen varm? Är det så varmt om du kollar från BIOSet hårdvaru info? Den kylningen bör du fixa, för stiger det till 30 grader utomhus på sommaren så riskerar din CPU att skadas om det börjar gå mot 85+
July 18, 2003
paddanx wrote: Allt beror dock på vilken typ, modell och märke CPUn är. Vissa duron tåler upptill 90 grader och vissa P4 tåler max 70.
När det gäller en Barton är 78 grader för varmt... de tåler 80-85 grader av vad jag minns, och du ligger illa nära isåfall. Dock undrar jag, är flänsen varm? Är det så varmt om du kollar från BIOSet hårdvaru info? Den kylningen bör du fixa, för stiger det till 30 grader utomhus på sommaren så riskerar din CPU att skadas om det börjar gå mot 85+
Det är 78 grader... Kokhet 😛
July 18, 2003
riwa wrote: Blir det bättre om du tar bort sidorna på lådan då?
Det finns ju en plats för en 80mm fläkt på baksidan av din SFF...är den platsen upptagen? Om inte så kan det vara värt att sätta en fläkt där.
Såg i nån review att dom hade satt fläkt på utsidan (vid hålet bak) av chassit...det går ju oxo om det absolut inte för plats innuti.
Ehm... nej ?, det finns inte plats för ngt, mitt grafikort tar upp 70% av ena sida, iofs, jag har en "smal" 60 mm, kanske ska testa få inte den...
aja, får se, ska antagligen sälga min 2800+ och sätta in någon 2400+m eller ngt sådant !
April 5, 2003
Som DEEPBLUE säger, prova en effektivare fläkt på cpu flänsen, kanske till och med en annan fläns, har du tur och verktyg så borde de gå att modda in en kraftfullare kylare typ swiftech eller alpha, möjligen en slk. Annars är väl den sista utvägen att modda chassit lite så du får in en chassifläkt.
February 16, 2004
Placera datorn så den står luftigt inte instängd på nått sätt.
Hur varmt är det i rummet? Det inverkar ju också...
Har du plötsligt fått högre temp eller har du haft det länge.
Om du haft den en stund kan det vara mycket damm i den.
Sen tror jag att du kollar temp med ett program så den verkliga tempen behöver ju inte vara densamma.
Ifall du inte har några problem av att den går varmare så är det ju inte nåt direkt farligt, brukar komma irriterande fel om den går för varm.
July 18, 2003
Svar på massa frågor :
1. Det är jääte varmt i rummet,
2. Den står "trångt" med ca 7 cm mellanrum bakåt och åt höger (åt utsugningshållen)
3. Det går INTE att få en en slk eller ngt, jag får kanppt plats med orginalet 😛
4. Att modda en nya fin megapc för 3500 kr verkar lite modigt...
5. ska sätta en bordslfläkt, det borde je lite bättre
6. Om jag tar av höljet så sjukner den direkt till ca 70
7. fläktar går inte att få bättre... är redan Delta som går på max... iofs, finns kanske någon med lite extra, men inte så mycket...
8. Jag tänkte trycka in en SMAL 60 mm på ena sidan bredvid mitt 9800 pro, men har inte ens plats för att ha en "kabelsplitter", så den kan inte få någo el... altså, det ar asproppad...
July 18, 2003
Är en sådan : http://www.tomshardware.com/ho.....index.html
Någon som skulle vilja skära upp en sådan skönhet ?, ser hel slimmad ut bredvid steron 😛
July 18, 2003
Darko wrote: om den ligger på 70 med öppet chassi är de fel på kylningen! Modda en annan eller montera om den, de ska inte vara 70C med öppet chassi!
Snackar inte idle nu..., och jag tror den stämmer,BIOS etc visar samma, samt att den verkligen får 0 luft, mitt 9800 pro tar upp hela sidan och blockar allt... ! :arg:
2 Guest(s)