May 8, 2003
Finns det något annat sätt att kolla stepping på NB än att bända loss flänsen och läsa på chipet? Har hört att den ska vara meckig och ta bort på 8RDA-korten så jag tänkte vänta med det tills jag ändå ska sätta på en bättre fläns där..
btw, gillar bilden i din signatur nILGOT 🙂
January 18, 2003
jackal_ wrote: Finns det något annat sätt att kolla stepping på NB än att bända loss flänsen och läsa på chipet? Har hört att den ska vara meckig och ta bort på 8RDA-korten så jag tänkte vänta med det tills jag ändå ska sätta på en bättre fläns där..
Ska vål gå å se i tex WCPUID eller? Längst till höger har man ju chipset info
June 4, 2001
jackal_ wrote: Finns det något annat sätt att kolla stepping på NB än att bända loss flänsen och läsa på chipet? Har hört att den ska vara meckig och ta bort på 8RDA-korten så jag tänkte vänta med det tills jag ändå ska sätta på en bättre fläns där..
Hee.. signaturen är fin... 😀
Flänsen är ine svår att få bort.. knäpp bort piggarna och frid lite bara.. inget svårt alls.. släpper rätt fint... 😀
June 4, 2001
silke wrote: niLGot:
IP:t stämmer inte för jag ligger bakom "NAT" och jag kör inte Windows NT utan sun Solaris och inte IE6 utan IE 5.5
det ända som stämmer är "volvo.com"
Ja ja...
Men men.. det är en kul grej.. =) Åter till ämnet.. någon som har ett 8rda+ med a1 stepping..?
May 8, 2003
matsansan wrote: [quote=jackal_]Finns det något annat sätt att kolla stepping på NB än att bända loss flänsen och läsa på chipet? Har hört att den ska vara meckig och ta bort på 8RDA-korten så jag tänkte vänta med det tills jag ändå ska sätta på en bättre fläns där..
I WCPUID står det att Revision är C1.. stämmer det? Hade förväntat mig något med ett "A" i 😛
June 4, 2001
jackal_ wrote: [quote=matsansan][quote=jackal_]Finns det något annat sätt att kolla stepping på NB än att bända loss flänsen och läsa på chipet? Har hört att den ska vara meckig och ta bort på 8RDA-korten så jag tänkte vänta med det tills jag ändå ska sätta på en bättre fläns där..
I WCPUID står det att Revision är C1.. stämmer det? Hade förväntat mig något med ett "A" i 😛
Det är samma... A1 eller C1 Steppad... A1 står det på chipset.. tor det iaf.. är det ett gammalt kort lr?
May 8, 2003
Nja, 8RDA+ korten är ju i sig inte splitter nya, men mitt är relativt nyinköpt (1.5 månad eller så) från DB.
Du undrade hur högt det går (min NB visade sig ju vara A1-steppad) och mitt går upp till 180 stabilt med min konfiguration ialf. Sen är det minnena som tar stopp.. (har inte testat hur högt det går osynkat)
Ska införskaffa TwinMOS/Winbond PC3200 och en Zalman till min NB relativt snart.. får återkomma då med resultat 🙂
Antar att du inte kör dina minnen synkrona med FSB när du tar upp den 220MHz? Världsrekord för PC2100 isf? 😛
June 4, 2001
jackal_ wrote: Nja, 8RDA+ korten är ju i sig inte splitter nya, men mitt är relativt nyinköpt (1.5 månad eller så) från DB.
Du undrade hur högt det går (min NB visade sig ju vara A1-steppad) och mitt går upp till 180 stabilt med min konfiguration ialf. Sen är det minnena som tar stopp.. (har inte testat hur högt det går osynkat)
Ska införskaffa TwinMOS/Winbond PC3200 och en Zalman till min NB relativt snart.. får återkomma då med resultat 🙂Antar att du inte kör dina minnen synkrona med FSB när du tar upp den 220MHz? Världsrekord för PC2100 isf? 😛
Nae det är sant.. 😀
May 8, 2003
Hittade btw följande på http://www.8rda.com:
Northbridge Stepping!!! Just like CPU, north bridge also has stepping. If take a closer at first northbridge pic, you will see its stepping is 0248A3 and second northbridge pic, you will see its stepping is 0243A2. After carefully gathering stats by doing VDD mod for others and also confirm by coolaler (who achieved 250mhz FSB SYNC), 8rda.com confirms that there are A2 and A3 version of Northbridge chips regardless of motherboard revisions. A3 has higher chance to achieve higher FSB compare A2. WCPUID is not able to find out what revision you have, it will always report A2 for revision.
Står inget om A1 alls... och dessutom verkar det inte att WCPUID kan läsa av steppingen. Får helt enkelt kolla på chipet när det är dags för mig att byta kylare.
1 Guest(s)