December 27, 2003
har köpt en Zalman VF900-Cu från Webhallen.
Borttagning av stockkylare, rengöring, och 99% av nyinstallationen gick som smort.
När jag ska fästa den sista delen, en s.k "Fixing nut" på en "nipple" märker jag att den "nippeln" saknar gängor. Jag kan helt enkelt inte fästa den sista muttern alls.
👿
och eftersom jag har ett X1900GT kan jag inte heller fästa originalkylaren igen, för att Thermal padsen inte fäster som de ska, och de måste täcka avståndet mellan minnen och kylare. Nu kommer jag inte kunna använda datorn under resten av veckan, inklusive helg och förmodligen inte heller under större delen av nästa vecka....
Sista gången jag köper någonting med Zalmans logga på.
Hur fan kan man låta ett sådant misstag ske?
edit: en snabb körning på google visar att det är ett ganska vanligt problem... sorgligt, Zalman
December 27, 2003
Snorch wrote: Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.
jo, visst kan man väl det. men jag vill inte ta några risker när det handlar om dyr hårdvara. rätt vad det är så går ghettomodden sönder, och grafikkortet brinner
September 3, 2001
Xenomorphed wrote: [quote=Snorch]Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.
jo, visst kan man väl det. men jag vill inte ta några risker när det handlar om dyr hårdvara. rätt vad det är så går ghettomodden sönder, och grafikkortet brinner
ja men då har man ju inte varit händig 😛 vilket fordras 😛
March 14, 2001
Kame_boy wrote: [quote=Xenomorphed][quote=Snorch]Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.
ja men då har man ju inte varit händig 😛 vilket fordras 😛
Precis, är man händig gör man det inte ghettoway utan ordentligt och då går det inte sönder.. 😉
March 11, 2003
Jag har ofta funderat över varför Zalman är så populära. Och ändå åker jag själv dit på att köpa deras grejer med jämna mellanrum. Trots att jag blir besviken, så handlar jag ofta deras nästa pryl. Jag vet inte om det beror på att de har väldigt bra marknadsföring, eller något. Nästan magiskt....;)
February 12, 2003
denstore wrote: Jag har ofta funderat över varför Zalman är så populära. Och ändå åker jag själv dit på att köpa deras grejer med jämna mellanrum. Trots att jag blir besviken, så handlar jag ofta deras nästa pryl. Jag vet inte om det beror på att de har väldigt bra marknadsföring, eller något. Nästan magiskt....;)
Jag tror ordet du söker är överskattat. 🙂
Deras kylare ger jag inte speciellt mycket för, även om jag minns att min VF900-CU hade en överjävlig kontakt mot min R580-kärna... Så bra kontakt att texten på kärnan fastnade på kylytan.
March 14, 2001
Skriver här istället för att gå ännu mer off topic i k&s, du hade ingen affär där de säljer skruvar och liknande i närheten sa du? Men i Fagersta måste det väl ändå finns någon järnhandel eller liknande som säljer skruv som kan passa, och långt är det ju inte, typ 1.5mil?
December 27, 2003
Snorch wrote: Skriver här istället för att gå ännu mer off topic i k&s, du hade ingen affär där de säljer skruvar och liknande i närheten sa du? Men i Fagersta måste det väl ändå finns någon järnhandel eller liknande som säljer skruv som kan passa, och långt är det ju inte, typ 1.5mil?
jo, men då ska jag ta mig dit också. Jobbar hela dagen imorgon, har ingen bil så det är buss, men bussförbindelserna suger efter kl 18. jag kommer nog dit, men inte hem igen.
Hur som helst så ska kunden inte behöva jaga rätt något som som får produkten att fungera när den ska fungera direkt ur lådan. det är bara dåligt, från Zalmans sida
March 11, 2003
Mean Machine wrote:
Deras kylare ger jag inte speciellt mycket för, även om jag minns att min VF900-CU hade en överjävlig kontakt mot min R580-kärna... Så bra kontakt att texten på kärnan fastnade på kylytan.
Njae, det är inte bara överskattat jag söker. Det är något annat. På något kusligt vänster, så blir deras grejer oftast storsäljare, trots att det finns bättre prylar till hands. Tänk t.ex tillbaka till när Zalmans dubbelmacka var grymt populär. Samtidigt fanns excellenta kylare från en hel drös andra tillverkare. Ett exempel var Arctic Coolings första grafikkylare. Den spöade dubbelmackan på de flesta sätt, men ändå fortsatte folk att rekommendera Zalmans kylare.
June 8, 2001
denstore wrote: [quote=Mean Machine]
Njae, det är inte bara överskattat jag söker. Det är något annat. På något kusligt vänster, så blir deras grejer oftast storsäljare, trots att det finns bättre prylar till hands. Tänk t.ex tillbaka till när Zalmans dubbelmacka var grymt populär. Samtidigt fanns excellenta kylare från en hel drös andra tillverkare. Ett exempel var Arctic Coolings första grafikkylare. Den spöade dubbelmackan på de flesta sätt, men ändå fortsatte folk att rekommendera Zalmans kylare.
Själv köpte jag dubbelmackan eftersom jag kunde själv välja vilken fläkt jag kunde använda till den. Dubbelmackan räckte länge men ett x1900xt med 120mm fläkt klarade den inte att kyla ner effektivt så jag fick ersätta den.
Jag gillar Zalman, de har generellt hög kvalité och montering fungerar ypperligt, och användarvänlighet genom t.ex. fanmaten är ypperlig. Däremot så gillar jag inte fläktarna eftersom de inte är tillräckligt tysta. Dessutom så är de svåra att byta ut...
HD-kylaren ger jag inte mycket för, det är ju bara ett gäng heatpipes utan någon kylfläns att transportera över värmen till.
March 11, 2003
Kaleid wrote: Själv köpte jag dubbelmackan eftersom jag kunde själv välja vilken fläkt jag kunde använda till den. Dubbelmackan räckte länge men ett x1900xt med 120mm fläkt klarade den inte att kyla ner effektivt så jag fick ersätta den.
Jag gillar Zalman, de har generellt hög kvalité och montering fungerar ypperligt, och användarvänlighet genom t.ex. fanmaten är ypperlig. Däremot så gillar jag inte fläktarna eftersom de inte är tillräckligt tysta. Dessutom så är de svåra att byta ut...
Just dubbelmackan anser jag vara en av de absolut sämsta kylarna någonsin att montera. Femhundraelva smågrejer, som ska passas in, heatpipes som skulle förses med kylpasta och när man väl var färdig, så visste man inte om den satt tillräckligt bra eller inte.
Lite samma grej med vissa av processorkylarna. Allmänt tveksam passform, och massvis med skruvar för olika ändamål. Och när de väl var på plats, så satt de lite halvbra, och rickade fram och tillbaka. Smäck.
2 Guest(s)