Aaargh, man blir så arg! Zalman suger|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Aaargh, man blir så arg! Zalman suger
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 14, 2007 - 10:52 am
sp_Permalink sp_Print

har köpt en Zalman VF900-Cu från Webhallen.

Borttagning av stockkylare, rengöring, och 99% av nyinstallationen gick som smort.

När jag ska fästa den sista delen, en s.k "Fixing nut" på en "nipple" märker jag att den "nippeln" saknar gängor. Jag kan helt enkelt inte fästa den sista muttern alls.
👿

och eftersom jag har ett X1900GT kan jag inte heller fästa originalkylaren igen, för att Thermal padsen inte fäster som de ska, och de måste täcka avståndet mellan minnen och kylare. Nu kommer jag inte kunna använda datorn under resten av veckan, inklusive helg och förmodligen inte heller under större delen av nästa vecka....

Sista gången jag köper någonting med Zalmans logga på.

Hur fan kan man låta ett sådant misstag ske?

edit: en snabb körning på google visar att det är ett ganska vanligt problem... sorgligt, Zalman

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1142739
June 14, 2007 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.

Cirap
Member
Medlem
1142743
June 14, 2007 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.

jo, visst kan man väl det. men jag vill inte ta några risker när det handlar om dyr hårdvara. rätt vad det är så går ghettomodden sönder, och grafikkortet brinner

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1142748
June 14, 2007 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: [quote=Snorch]Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.

jo, visst kan man väl det. men jag vill inte ta några risker när det handlar om dyr hårdvara. rätt vad det är så går ghettomodden sönder, och grafikkortet brinner

ja men då har man ju inte varit händig 😛 vilket fordras 😛

Snorch
Member
Medlem
1142766
June 14, 2007 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: [quote=Xenomorphed][quote=Snorch]Äh är man lite händig och påhittig löser man ju sånt ändå.. Men visst är det tråkigt att det kommer med defekta saker.

ja men då har man ju inte varit händig 😛 vilket fordras 😛

Precis, är man händig gör man det inte ghettoway utan ordentligt och då går det inte sönder.. 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1142773
June 14, 2007 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du ska till DH så har jag nog ett par stycken över 😉

//Andreas

Cirap
Member
Medlem
1142789
June 14, 2007 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Om du ska till DH så har jag nog ett par stycken över 😉

//Andreas

tyvärr icke... har annat för mig. Men.... du har inte lust att skicka en? Jag betalar porto (eller vill du kanske ha en tub kylpasta eller något? ett spel kanske?)

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1142801
June 14, 2007 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Maila Zalman då. Har för mig att jag hört att folk fått reservdelar från dem...

Cirap
Member
Medlem
1142802
June 14, 2007 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Maila Zalman då. Har för mig att jag hört att folk fått reservdelar från dem...

jo, andra som drabbats av samma sak har fåt delar av Zalman. problemet är ju att jag behöver den snabbt

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1142803
June 14, 2007 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ofta funderat över varför Zalman är så populära. Och ändå åker jag själv dit på att köpa deras grejer med jämna mellanrum. Trots att jag blir besviken, så handlar jag ofta deras nästa pryl. Jag vet inte om det beror på att de har väldigt bra marknadsföring, eller något. Nästan magiskt....;)

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1142811
June 14, 2007 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Jag har ofta funderat över varför Zalman är så populära. Och ändå åker jag själv dit på att köpa deras grejer med jämna mellanrum. Trots att jag blir besviken, så handlar jag ofta deras nästa pryl. Jag vet inte om det beror på att de har väldigt bra marknadsföring, eller något. Nästan magiskt....;)

Jag tror ordet du söker är överskattat. 🙂

Deras kylare ger jag inte speciellt mycket för, även om jag minns att min VF900-CU hade en överjävlig kontakt mot min R580-kärna... Så bra kontakt att texten på kärnan fastnade på kylytan.

Snorch
Member
Medlem
1142819
June 14, 2007 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Skriver här istället för att gå ännu mer off topic i k&s, du hade ingen affär där de säljer skruvar och liknande i närheten sa du? Men i Fagersta måste det väl ändå finns någon järnhandel eller liknande som säljer skruv som kan passa, och långt är det ju inte, typ 1.5mil?

Cirap
Member
Medlem
1142826
June 14, 2007 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Skriver här istället för att gå ännu mer off topic i k&s, du hade ingen affär där de säljer skruvar och liknande i närheten sa du? Men i Fagersta måste det väl ändå finns någon järnhandel eller liknande som säljer skruv som kan passa, och långt är det ju inte, typ 1.5mil?

jo, men då ska jag ta mig dit också. Jobbar hela dagen imorgon, har ingen bil så det är buss, men bussförbindelserna suger efter kl 18. jag kommer nog dit, men inte hem igen.

Hur som helst så ska kunden inte behöva jaga rätt något som som får produkten att fungera när den ska fungera direkt ur lådan. det är bara dåligt, från Zalmans sida

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1142843
June 14, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte skicka någon förrän onsdag tidigast tyvärr.

//Andreas

denstore
Member
Medlem
1142858
June 14, 2007 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:

Deras kylare ger jag inte speciellt mycket för, även om jag minns att min VF900-CU hade en överjävlig kontakt mot min R580-kärna... Så bra kontakt att texten på kärnan fastnade på kylytan.

Njae, det är inte bara överskattat jag söker. Det är något annat. På något kusligt vänster, så blir deras grejer oftast storsäljare, trots att det finns bättre prylar till hands. Tänk t.ex tillbaka till när Zalmans dubbelmacka var grymt populär. Samtidigt fanns excellenta kylare från en hel drös andra tillverkare. Ett exempel var Arctic Coolings första grafikkylare. Den spöade dubbelmackan på de flesta sätt, men ändå fortsatte folk att rekommendera Zalmans kylare.

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1142897
June 15, 2007 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

zalman gör bra lådor och nätagg.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1143163
June 17, 2007 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Mean Machine]

Njae, det är inte bara överskattat jag söker. Det är något annat. På något kusligt vänster, så blir deras grejer oftast storsäljare, trots att det finns bättre prylar till hands. Tänk t.ex tillbaka till när Zalmans dubbelmacka var grymt populär. Samtidigt fanns excellenta kylare från en hel drös andra tillverkare. Ett exempel var Arctic Coolings första grafikkylare. Den spöade dubbelmackan på de flesta sätt, men ändå fortsatte folk att rekommendera Zalmans kylare.

Själv köpte jag dubbelmackan eftersom jag kunde själv välja vilken fläkt jag kunde använda till den. Dubbelmackan räckte länge men ett x1900xt med 120mm fläkt klarade den inte att kyla ner effektivt så jag fick ersätta den.

Jag gillar Zalman, de har generellt hög kvalité och montering fungerar ypperligt, och användarvänlighet genom t.ex. fanmaten är ypperlig. Däremot så gillar jag inte fläktarna eftersom de inte är tillräckligt tysta. Dessutom så är de svåra att byta ut...

HD-kylaren ger jag inte mycket för, det är ju bara ett gäng heatpipes utan någon kylfläns att transportera över värmen till.

denstore
Member
Medlem
1143172
June 17, 2007 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Själv köpte jag dubbelmackan eftersom jag kunde själv välja vilken fläkt jag kunde använda till den. Dubbelmackan räckte länge men ett x1900xt med 120mm fläkt klarade den inte att kyla ner effektivt så jag fick ersätta den.

Jag gillar Zalman, de har generellt hög kvalité och montering fungerar ypperligt, och användarvänlighet genom t.ex. fanmaten är ypperlig. Däremot så gillar jag inte fläktarna eftersom de inte är tillräckligt tysta. Dessutom så är de svåra att byta ut...

Just dubbelmackan anser jag vara en av de absolut sämsta kylarna någonsin att montera. Femhundraelva smågrejer, som ska passas in, heatpipes som skulle förses med kylpasta och när man väl var färdig, så visste man inte om den satt tillräckligt bra eller inte.
Lite samma grej med vissa av processorkylarna. Allmänt tveksam passform, och massvis med skruvar för olika ändamål. Och när de väl var på plats, så satt de lite halvbra, och rickade fram och tillbaka. Smäck.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1143199
June 17, 2007 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Dubbelmackan var lite småkrånglig, det måste medges. Men, den mästrade jag rätt så snabbt...

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1143214
June 17, 2007 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Fäst VF900 med endast två skruvar då? tvärs över... det ha rjag gjort sedan jag tappat bort 2 av skruvarna. funkar bra...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 450
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL