April 3, 2001
Jag har lite trubbel när jag ska överklocka med mitt KT7a. Jag behöver bara höja prollen med nån Mhz innan jag får svart skärm. Om jag låter datorn svalna och sedan startar upp den, så får jag felmedd.
"ROM BIOS checksum error"
Tidigare när jag hade en ChromeORB och datorn gick lite varm, så kunde jag få samma problem. Jag vill fråga alla andra Abit ägare.
Är detta ett felmedd. som man får när man har överklockat lite för mycket? Eller är det bara mitt mobo som är åt h-vete? Eller är det kanske prollen?
Snälla svara....
June 26, 2001
jag har samma problem med mitt kt7a, och det är när du klockar för högt. Klockar du åt h*****e för högt blir skärmen bara helt svart och du måste tömma ditt cmos. När du har gjort det så kommer det att stå "cmos checksum error defaults loaded".
När jag klockar för mycket med mitt system blir det svart, så jag stänger av datorn och sätter igång den igen ibland funkar det ibland inte. ett tips !
-----------------
[ Detta inlägg ändrat av Daniel 2001-06-28 22:42 ]
December 20, 2000
Hej Bjerka!
Hoppas du ser detta meddelandet!
Om du inte tar bort din flash signatur så är jag tvungen att banna dig från forumet.
Hoppas du kan ta bort denna för det är aldrig roligt att banna någon.
Ha det bra!
Daniel
Admin på http://www.nordichardware.com
April 3, 2001
Det löjliga är att det räcker med att jag höjer bussen till 135 Mhz för att det ska bli svart. Är inte det lite konstigt? Jag har en stadig systemtemp på 30 grader, men det beror på att jag har lika varmt i lägenheten (förbaskade sol). Processor tempen är aldrig över 45 grader. Vad är det som tar stopp?
2 Guest(s)