January 20, 2002
Undrar vad AGP aperturesize är för nåt? Har den på 64mb just nu, har ett GF2 Ti 64mb. Ska jag låta den stå kvar på 64mb eller öka den, spelar det någon roll?
Har inte varit så insatt i såna här grejer AGP var långt ifrån uppfunnit, eller nästan iaf 😀
Undrar också om det här med CAS. Vad innebär CAS egentligen? Mitt DDR står på CAS 2,5 just nu. Kan man testa om det går att köra i 2,0?? Kan det vara skadligt för minnet??
Är lite newbie som ni kanske märker
February 4, 2002
Xydorx wrote: Undrar vad AGP aperturesize är för nåt? Har den på 64mb just nu, har ett GF2 Ti 64mb. Ska jag låta den stå kvar på 64mb eller öka den, spelar det någon roll?
Har inte varit så insatt i såna här grejer AGP var långt ifrån uppfunnit, eller nästan iaf 😀
Undrar också om det här med CAS. Vad innebär CAS egentligen? Mitt DDR står på CAS 2,5 just nu. Kan man testa om det går att köra i 2,0?? Kan det vara skadligt för minnet??
Är lite newbie som ni kanske märker
Om jag inte minns helt fel så ska AGP Aperture Size stå på hälften av det vanliga minnet har du 512DDR så ska den stå på 256 Det är bara att testa om det funkar med cas 2 Har själv Samsungminnen och dom funkar
utmärkt med cas 2 Vad du också kan prova är att köra System Performance på Turbo
October 10, 2001
Gå in på denna sida och läs om vilka biosinställningar som ger bäst prestanda : http://www.rojakpot.com/Speed_....._Index.htm
October 10, 2001
DrMicke wrote: AGP Apertur Size ska ska vara vad RAM är!
128 RAM = 128 AGP AS
256 RAM = 256 AGP AS
Enligt Guiden som jag lade in länken till så räcker gott och väl 128 meg som aperture size. I och med att nya grafikkort har så pass stort internminne så behövs i de flesta fall ingen ramminnesswap för att grafiken ska flyta på fint, men den rekomenderade storleken är ändå 128 meg för AGP aperture size (för optimal prestanda). Det bästa är ju ändå att testa olika värden och själv se vad som ger mest prestanda på just din maskin. Läs gärna biosguiden, den är mycket utförlig och ger en god hjälp för dom flesta 🙂
January 20, 2002
Arne Anka wrote: Om jag inte minns helt fel så ska AGP Aperture Size stå på hälften av det vanliga minnet har du 512DDR så ska den stå på 256 Det är bara att testa om det funkar med cas 2 Har själv Samsungminnen och dom funkar
utmärkt med cas 2 Vad du också kan prova är att köra System Performance på Turbo
Men det kan inte vara skadligt för minnet om man testar med CAS 2 eller? Har för mig att jag lästa nåt sånt på nån sida eller i nån manual. Har nåt vanligt NoName PC2100...
September 5, 2001
kan faktiskt inte säga vad som kommer att hända...häromdan sa jag hur dum får man vara om man blir påkörd av tåg och nästan blev det själv.
testa...någon fysisk skada blir det juh inte,värsta fall låser sig datorn i BIOS så du måste "reseta" bioset. annars så brukar datorn bara låsa sig i windows om ditt minne inte pallar det.
January 24, 2001
BURKEN wrote: [quote=DrMicke]AGP Apertur Size ska ska vara vad RAM är!
128 RAM = 128 AGP AS
256 RAM = 256 AGP AS
Enligt Guiden som jag lade in länken till så räcker gott och väl 128 meg som aperture size. I och med att nya grafikkort har så pass stort internminne så behövs i de flesta fall ingen ramminnesswap för att grafiken ska flyta på fint, men den rekomenderade storleken är ändå 128 meg för AGP aperture size (för optimal prestanda). Det bästa är ju ändå att testa olika värden och själv se vad som ger mest prestanda på just din maskin. Läs gärna biosguiden, den är mycket utförlig och ger en god hjälp för dom flesta 🙂
Det har du rätt i.. tänkte in på att de nya grafikkorten har så mycket i minne...
1 Guest(s)