February 12, 2002
Jag hittade ett par saker i Bios som jag gjärna skulle vilja veta ded de är och om de kan höja prestandan nått.
för de första:
--
AGP Read Synchronization :Disabled
Vad gör den och är det bättre att ha den på eller av?
--
AGP Aperture Size :128MB
Vad gör den? Och jag har ju bara ett grafikkort me 64MB så ska jag ställe ner den till det eller ha kvar den på 128?
--
AGP Fastwrite :Disabled
Vad gr den? Och låter de inte bättre om den hade varit på? Eller?
--
I en annan del av Bios hitta jag:
Top Performance :Disabled
När jag hog den på Enable så ändrades SDRAM Comand rate till 1 i stället för 2 osså var de nått annat som ändrades till disabled men jag minns inte vad..
Hur som hels vad är de och är det bättre att dissa den eller ha den enabled?
---
Sista frågan:
Där de står CPU speed, osså finns de en rate där nere som är 133 (plus en massa andra saker) är de den jag kan klocka prossessorn med?
Jag har en AMD XP 2000+ och den kör ju i 1650Mhz eller nå sånt så då antar jag att det gångras med 12,5, (eller?)
Jag har hur som helt inte hitta var man ställer in den där man gångrar med så jag tor inte den finns med i min bios version. 🙄
Vad vågar jag höjja med för att få en lämplig liten prestanda ökning, som inte gör systemet ostabilt?
åsså sist kan jag ändra där det står 133 för mina minnen körs ju i 266MHZ Så det vorde inte va nån fara än va? 🙂
Ps Reta mig inte allt för mycket för jag är inte så bra på de här men jag skulle vara tacksam för hjälp och förklaringar 😀
February 24, 2002
Kul att se någon ny som börjar förstå sig på saker.
Det finns mycket och lära så att förklara allt för dig tar ett tag, så gå in här. Där finns en sida som du kan läsa lite om dina funktioner i bios.
Det där med att höja din FSB beror mycket på hur varm din cpu blir, men det är bara att höja annars och se hur det går.
Sen en klar fördel är om du skriver vad du har för system hårdvara mm.
February 12, 2002
Ok. Tackar. Glömde visst skriva vad jag har
--
XP 2000+
512 pc 2100 SDRam
Gigabyte 7VTXE+
GF TI500 64MB
80 GB
--
Hur som helst kan du väl snabb dra ett par av funktionerna jag rabblade upp här ovan? please 🙁
Och jag hitta en till sak. Det står "Warning W2545 Large memory modules shuld be Registered/bufered" Vad betyder detta är det något jag bör göra och hur gör jag de? 😕
February 24, 2002
CPU Level 1 och 2 cashe ska vara enablad det är en av det viktigaste.
Large memory modules shuld be Registered/bufered det är din ECC Checking
CPU L2 Cache ECC Checking
Så länge din dator fungerar som den ska och du inte har problem med något, ändra då inte i bios som du inte vet vad det är.
Det bästa är att ta fram din instuktionsbok och plugga det är så vi lär oss.
Om du inte har den så finns den på nätet i den står allt (nästan) som du behöver veta.
Att ta och förklara för dig hur och vad allt det är kommer skapa en ofantligt många nya frågor hos dig och kommer ta en massa tid.
Jag är inte taskig.
Men fungerar din dator behöver du inte göra något med den, och att pröva och exprementera är ju ett steg att lära sig men då kommer du få problem som du måste lösa för att få det att fungera igen.
Det som du ska ändra på för att få en bättre prestanda är din FSB.
Det där med din FSB som du har just nu på din cpu FSB=133 * multippel=12.5
det blir 1662,5 Mhz
Du har ju pc2100 ddr minnen och dom jobbar 133*2=266
det finns pc2700=166fsb*2=333 Mhz. pc3200=fsb 200*2=400 Mhz och så vidare, detta är vad dom är godkända för.
Din fsb är den externa klockfrekvensen och den påverkar allt i din dator
Så om du höjer den ökas minnerna, cpu´n, pci bussen (till en viss del),
När det är så att vi du vill öka prestarndan så ska FSB´n vara så hög som möjligt men en hög cpu frekvens.
Du kan säkert öka din fsb till 150 men det beror mycket på din cpu temp, Öka lite i taget och se om din dator klarar av att komma in i windows
Låt oss säga att du kan få upp den i 150*12.5=1875 Mhz det är bra men då måste du ha en kylning som klarar av det, så då får du sänka din multippel för att komma längre om det inte kan bli varmare, eller skulle nu cpu´n sätta stopp så måste vcoren ökas.
Fast det kommer att vara dina minnen som kommer sätta stop för dig i överklockning.
En fsp på 156*12=1872 är ju ännu bättre och så vidare.
Ja det går att bolla hur mycket som helst med detta.
Ja som du märker kan jag ju sitta här hela natten och skriva om du förstår, men det har jag ingen lust med.
Ja så det är bara att sätta igång och laborera.
Här finns lite mer hjälp, bara sätta igång och läsa och lära.
http://www.64bits.se/forum/vie.....php?t=8752
2 Guest(s)