September 15, 2001
hoppsan kerstin, råkade ut för ett "litet" missöde idag.. Har fått in grejerna i min lilla barebone, med vattenkylning till cpu, moderkort, grafikkort och hårddisk. Rackarns va nöjd jag var, var sjukt nogrann o drog minsta kabel och slang med högsta precision.. Utrymme är ju som sagt väldigt begränsat, så jag fick pilla ett bra tag.
När allt äntligen var klart, så kopplade jag ivrigt in pumpen och tanken, tänkte jag skulle köra vattenkylningen o kolla att allt var tätt innan jag slog igång datorn.. Så jag höll mig i badrummet för säkerhets skull, o tur var väl det, för den jefla Swiftech-blocket läckte som ett såll! Det läckte ut minst en deciliter rakt över hela moderkortet så det låg o flöt där.. Aj aj.. Nu har jag ställt upp burken i framstupa sidoläge, och riggat upp med värme och luft.. Hoppas det hjälper nåt.. eller är moderkortet så gott som skrot nu? =(( Vad borde jag göra mer?
Jag visste att jag inte kunde lita på de där jäkla swiftech-kopplingarna, de är ju helt värdelösa.. Nu har jag istället fixat lite så jag fick ner de tjocka silikonslangarna istället, så nu är det riktigt tätt..
[Image Can Not Be Found]
November 4, 2001
om datorn inte var påkopplad, dvs du körde bara pumpen så kan du känna dig tämligen säker på att inget pajat.
Tvättade min gamla bräda till min p 133a med diskmedel och vatten i badkaret för att få den bland.. fick för mig att testa och det fungerade =)
Klart inget man ska göra men skulle ändå ut =)
August 14, 2001
Aj aj... hade tänkt köra minst 24h trycktest på min vattenkylning innan det ens får närma sig mina komponenter...
tror jag i ditt fall skulle plocka isär allting, och stoppa det i ugnen, på typ 50 grader eller nåt, å låta d ligga där några timmar, så det torkar ordentligt... har du dragit allt väldigt väl kanske du kan stoppa in hela datorn.. är ju inte så stor... surt när sånt händer... 🙁 hade du något i vattnet förrästen? kranvatten leder ju ström... vet inte hur det är med typ glykol, leder det med? om du fått någon ledande vätska på kanske det kan vara att föredra att skölja av kortet med något först... tror det finns elektronikrengöring va? så du ej har ledande rester kvar... detta är dock inget jag är säker på, så kolla upp noga innan du ger dig in på något...
hoppas allt ordnar sig! lycka till!
September 15, 2001
självklart hade jag inte datorn igång eller inkopplad, jag körde bara pumpen.. =) Jag ska ha den ståendes sådär några dar, o byta lutning lite då o då.. Har riktat 2 kraftiga lampor mot burken, och flyttar runt en fläkt för lite extra tork.. Har blåst bort allt synligt med tryckluft också..
Jag körde med vanligt kranvatten, eftersom systemet rymmer nästan 3 liter, så ville jag inte slösa med destillerat vatten och köra ut eventuellt skräp i silikonslangarna.. Tror ni det kommer skada nåt när det torkar, när det var vanligt vatten? Jag har aldrig kört nåt i slangarna, så det finns alltså inga rester kvar efter nån vattentillsats eller liknande..
Fler tips?
December 18, 2002
Låter som att han har använd snabbkopplingarna som finns orginal på blocket.
Och dom är INTE anpassade för silikonslang. Endast för riktigt HÅRD slang, typ vanlig PVC.
http://www.overclockers.se/cat.....cts_id=335
är ett måste ifall du skall använda silikonslang på deras block.
iaf på de som har snabbkoppling.
March 16, 2002
Asså om jag tappa datorn i ån skulle jag bara plocka isär allt, blåsa av med tryckluft och låta det torka över natten. Om jag spillde lite vatten på moderkortet skulle jag bara blåsa av och lämna burken öppen över natten.
Var bara säker på att det är någotsånär torrt i typ pci-platser o så kanske. 😉
Skulle aldrig stoppa datorn i ugnen iaf haha. Det känns bara inte rätt. 🙂
Hm! Kanske i torkskåpet... 🙂
September 15, 2001
kopplingarna jag pratar om är det som är anpassade för 1/2" ytterdiameter, alltså¨dem man pressar ner tillsammans med den där vita pluppen.. Min pvc-slang verkar vara nån hundradels millimeter för tjock, så slangen gick inte ner ordentligt.. det resulterade i att det blev otätt när slangarna böjdes för mycket.. =(
Lösningen var att jag tog min tjocka silikonslang, stoppade in den vita pluppen i den och pressade ner, utan den där gråa plastringen runt, det blev kanontätt, och klarar att böjas hur mycket som helst =) litar mer på den lösningen
[Image Can Not Be Found]
swiftech-blocket som det (inte) ska vara, det var helt omöjligt att pressa ner det mer, och pga av det blev det inte ordentligt tätt.. Har pressat så fingrarna blöder =)
[Image Can Not Be Found]
Silikonslang istället.. Körde utan plastringarna, de som ligger i bakgrunden. Sitter jäkligt stabilt och riktigt tätt
Jag har sprayat lite t-röd där det var som blötast.. kanske hjälper lite iaf.. Vågar nog inte röra den på några dar, ska fixa den på lördag, då har den ju haft 3 dar på sig att torka ordentligt
August 14, 2001
Hm... t-röd innehåller massa kemikalier... lämnas rätt mycket rester av det... ta en droppe på fingret, låt torka några minuter tills det är helt torrt och slicka på fingret.. smakar fruktansvärt illa 😛 vet dock inte om det är ledande... samma sak med vattnet du haft på datorn... är ju div mineraler och så i vatten, bl.a kalk och klor, vet ej hur dessa leder i torkat tillstånd... tycker dock iof inte det borde vara någon jättestor fara... så lite det rör sig om...
August 14, 2001
Freddah wrote: Varken dunstad t-röd eller vatten är nån fara. Det kan jag lova. 🙂
Hur kan du lova detta? Någon källa? är väl natriumklorid i vatten? (koksalt) detta leder väl? ganska säker på att resterna från både T-röd och Vatten kan leda... dock kanske inte i vanliga fall... om det bara runnit en gång och torkat upp, men om det upprepas många gånger eller är stora mängder som dunstar skulle jag tro det leder, till slut...
March 16, 2002
Nej, ingen källa. 🙂 Det låter ju bara dumt att när vanligt vatten dunstar så ska det bli nån beläggning som leder ström. Asså luft leder ström. Det är en jävla massa saker som leder ström. Men du har ju inte vakuum i datorn för det. 🙂 Jag skulle kunna hälla en kanna med vatten rätt i datorn, ställa på tork och köra sen igen utan att oroa mig en pytteliten pyttepytte gnutta. Men om du inte är lika säker som jag så är det väl så.
August 14, 2001
Jag är inte så jättesäker... men med tanke på vad kranvatten innehåller borde resterna klart leda ström... dock troligtvis inte av d lilla beläggningar som stannar på ett kort efter det är dunstat... men kanske typ om du har ett smalt långt rör (kanske typ en liter vatten i ett rör med diametern 1cm) och fyller detta med vatten, och sen låter det dunsta skulle jag tro det som bildas i bottnen leder ström.. om det inte hamnar utmed sidorna då såklart.. men känns iaf som ämnerna i vatten leder ström, i tillräckligt hög koncentration... nog dock inget man normalt sett behöver oroa sig för...
2 Guest(s)