Alpha PAL8942 vs Zalman 6500A-CU|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Alpha PAL8942 vs Zalman 6500A-CU
zoole
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 1, 2002 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite missledande rubrik kanske, man skulle nästan kunna tro att jag har något informativt att säga om dessa två kombatanter, men icke!

Jag är i tankar på att köpa en ny HSF-lösning till min p4a 1.8@2.4. Jag vill ha en så tyst lösning som möjligt så jag kan sova med datorn på( då menar jag RIKTIGT tyst ) och båda dessa kylflänsar är nog väldigt bra. Jag hade planerat att köpa Alphan och sätta på en papst 12db-fläkt men alphan är idag väldig dyr och på datorbutiken.com kan man bara köpa den tillsammans med medföljande fläkt. Alternativt hade jag tänkt köpa en papst 20db-fläkt som flyttar lite mer luft och styra denna med en vridpot så att man kan kräma på lite mer när det behövs.

Eller så köper jag en zalman 6500a-cu. Vad jag är lite tveksam till är att deras medföljande fläkt låter ungefär 20db i det lägsta läget på 5.5 volt. Vad jag hade tänkt göra här är att köpa en papst 20db och ersätta zalmans medföljande fläkt, då jag kan styra spänningen till fläkten mha zalmans medföljande fläktcontroller.

* Om man halverar volten till papst 20db-fläkten så att den går i 1000rpm istället för 2050rpm, hur hög blir ljudnivån ungefär i så fall?

* Vad säger ni? Någon som har någon erfaranhet av dessa två kylflänsar? Vilken lösning tror ni man kan göra tystast?

Pod
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
sp_UserOfflineSmall Offline
167460
May 2, 2002 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

hmm,,,jag har ingen erfarenhet med zalman.kylaren men alphan 8242 ska vara det bästa man kan ha luftkylt på en p4:a

om det är så att det är 80mm fläktar som gäller på alphan så kan jag rekomendera enermax, den blir ganska tyst om du kör den på lägsta varvantalet...

men som sagt...en papst kanske låter lite men om du kör alpha och har överklockar med volt även så rekomenderar jag enermaxen

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 380
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL