December 21, 2001
Lite missledande rubrik kanske, man skulle nästan kunna tro att jag har något informativt att säga om dessa två kombatanter, men icke!
Jag är i tankar på att köpa en ny HSF-lösning till min p4a 1.8@2.4. Jag vill ha en så tyst lösning som möjligt så jag kan sova med datorn på( då menar jag RIKTIGT tyst ) och båda dessa kylflänsar är nog väldigt bra. Jag hade planerat att köpa Alphan och sätta på en papst 12db-fläkt men alphan är idag väldig dyr och på datorbutiken.com kan man bara köpa den tillsammans med medföljande fläkt. Alternativt hade jag tänkt köpa en papst 20db-fläkt som flyttar lite mer luft och styra denna med en vridpot så att man kan kräma på lite mer när det behövs.
Eller så köper jag en zalman 6500a-cu. Vad jag är lite tveksam till är att deras medföljande fläkt låter ungefär 20db i det lägsta läget på 5.5 volt. Vad jag hade tänkt göra här är att köpa en papst 20db och ersätta zalmans medföljande fläkt, då jag kan styra spänningen till fläkten mha zalmans medföljande fläktcontroller.
* Om man halverar volten till papst 20db-fläkten så att den går i 1000rpm istället för 2050rpm, hur hög blir ljudnivån ungefär i så fall?
* Vad säger ni? Någon som har någon erfaranhet av dessa två kylflänsar? Vilken lösning tror ni man kan göra tystast?
February 16, 2002
hmm,,,jag har ingen erfarenhet med zalman.kylaren men alphan 8242 ska vara det bästa man kan ha luftkylt på en p4:a
om det är så att det är 80mm fläktar som gäller på alphan så kan jag rekomendera enermax, den blir ganska tyst om du kör den på lägsta varvantalet...
men som sagt...en papst kanske låter lite men om du kör alpha och har överklockar med volt även så rekomenderar jag enermaxen
2 Guest(s)