March 5, 2006
Har ett prob får inte upp proffessorn till mer än ca 2670mhz sedan är det stopp har maxat vcore till 1.55 kör 333mhz divider 3x buss vad kan det vara? Har ju sett så många andra med liknande cpuer komma en bra bit högre. Har Asus A8n sli deluxe med 1024 ram selectra valueram samsung kretsar funkar fint i DDR 500 med stock volt 2.55v 2.5 4 4 7 1T.
Enligt asus probe planar cpun ut vid 36 grader och moderkortet ca 27 vid 20 grader i rummet och tempgivaren på bryggan visar 28 detta vid 10 upprepningar i sisoft sandra.
June 17, 2001
har du högre vcore än 1.55¨1.6 så kan du räkna med en livslängd på 6 månader på processorn oavsett kylning.
läs mer http://www.dfi-street.com oavsett va du har för moderkort
February 1, 2003
lang wrote: har du högre vcore än 1.55¨1.6 så kan du räkna med en livslängd på 6 månader på processorn oavsett kylning.
Tur att jag håller mig till original Vcore då och ändå kan hålla klocken uppe på 2650 ,det med bara ok kylning i klass med/bättre än zalman 9500.
February 3, 2003
lang wrote: har du högre vcore än 1.55¨1.6 så kan du räkna med en livslängd på 6 månader på processorn oavsett kylning.
Det där är bullshit vad jag vet. Hade du kört runt 1,8V så hade jag kunnat tänka mig att processorn tagit stryk snabbt men knappast av 1,6V när temperaturen är under kontroll.
December 31, 2001
GoesHs wrote: En sak kan jag bara säga , SÄNK SPÄNNINGEN ! .. jag kör min 3000+ på 2.2ghz med 1.450v .. de går überbra 😀
I vilken sagobok läste du det ?
Är det inte bättre att vara säker på det man säger innan man postar i stället för att ge trådskaparen felaktig information ?
Lord_Kvadd wrote: [quote=lang]har du högre vcore än 1.55¨1.6 så kan du räkna med en livslängd på 6 månader på processorn oavsett kylning.
Det där är bullshit vad jag vet. Hade du kört runt 1,8V så hade jag kunnat tänka mig att processorn tagit stryk snabbt men knappast av 1,6V när temperaturen är under kontroll.
Jo, nog är det BS så det räcker..
Jag byggde en burk kring ett ASRock 939 Dual SATA2 med just en 3200+ Venice (Zalman CNPS7000B-Cu) i oktober ifjol som jag sedan sålde till en bekant redan i mars i år...
Den 3200+ har gått i 2,5GHz (10x250) på 1,55volt hela tiden sedan den såldes, och före det klockades det friskt och den gick i princip aldrig under 2,4GHz på hela tiden.
Summa kardemumma, prollen har matats med 1,55volt i 9 månader nu utan problem. Datorn används förresten uteslutande till spel, så den får jobba friskt mest hela tiden. Personligen gissar jag att när man brassar på 1,7+ volt med taskig kylning i 24/7, då kan man börja oroa sej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 18, 2005
Folk gnäller över att skiten dör efter ett tag när man har för hög volt men jag har aldrig sett folk som har dödat sin cpu pågrund utav förhög volt i lång tid.. sj så sitter jag i ca 1,75 v utan problem.. och har gjort det i ca 18 månader nu.. och har har aldrig krånglat eller något sånt..
June 6, 2006
Death On Wings wrote: [quote=GoesHs]En sak kan jag bara säga , SÄNK SPÄNNINGEN ! .. jag kör min 3000+ på 2.2ghz med 1.450v .. de går überbra 😀
Är det inte bättre att vara säker på det man säger innan man postar i stället för att ge trådskaparen felaktig information ?
Men nog borde de vara bättre om han kunde köra på lägre spänning men samma klocks ? Eller ?
December 31, 2001
GoesHs wrote: [quote=Death On Wings][quote=GoesHs]En sak kan jag bara säga , SÄNK SPÄNNINGEN ! .. jag kör min 3000+ på 2.2ghz med 1.450v .. de går überbra 😀
Men nog borde de vara bättre om han kunde köra på lägre spänning men samma klocks ? Eller ?
Klart.
Men dra upp din cpu i hans hastighet och se om du kan hålla den spänning han har då.
April 18, 2005
jo men då finns det jo olika steppings goda folk.. en del går as fint i låga volt och en del kommer ingen vart alls med låg volt.. i mitt fall så måste jag brassa på jävla massa volt för min sunkiga sempron men va fan.. det funkar och det funkar bra.. har inte haft problem men vist vore det gött att sänka volten.. men men.. sånt är det.. vill man ha max till vilket pris som helt så får man offra något år på cpu,, men bara för att jag kör den i hög volt så kommer inte den dö som alla små geek tror som inte har någon erfarenhet utav det hela.. en sak kan jag förstå när man ha lyckats höja volten så jävla möe så att cpu dör.. "med en gång" då är det ganske uppenbart att den inte palla trycket men så länge du lyckats hålla ned tempen så du inte bränner skiten så.. !go for it!...
btw.. fy vad vad det blev rörigt så sorry.. ;D
2 Guest(s)