February 21, 2004
Är det någon skillnad om man kör på 166mhz och multipel x11 eller 200mhz och multipel x9. Jag vill inte överklocka min processor då jag tycker att kylningen på den är för dålig. Hade den på 200mhz och multipel x10 men den blev ganska varm när jag började spela (55-60grader). Sen kan man ju ändra i bios om man kör optimal, aggressive, turbo eller advanced. Ska man ändra nått där för bättre prestanda? Är inte den hetaste på klockning. Hoppas jag får lite hjälp och tips om hur jag ska göra för att få ut bäst prestanda utan att datorn ska koka
April 5, 2003
Vad har du för kylning? Har du den boxade som man får med CPUn tycker jag du byter, för de första så lever den om för de andra så kyler den dåligt så man kan väl säga att den gör mer oljud än nytta. En Arctic Copper silent 2 TC kyler bättre, och är mkt tystare och kostar dessutom inte mer än 150kr. Då kan du dessutom utan problem köra 11x200 dvs 3200+ 😉
February 1, 2004
Det går snabbare om du har högre bus-hastighet (200mhz) eftersom det gäller hur snabbt minnet jobbar mot processorn. Du måste dock ha PC3200-minnen som klarar 200Mhz. Är inte grymt inne på Barton men den klarar väl 200Mhz bus? 🙂
Att ändra minnestimings gör inte processorn nämnvärt hetare, Det som gör mest skillnad på värmeutveckling är hur mycket spänning som ligger på processorn, sedan är det lite om man har klockat den. Prova om du kan dra ned spänningen en aning, jag kan dra ned min XP1800 från 1.750 till 1.700 vilket sänker tempen nån grad.
Annars är det bara att testa de snabbare minnesinställningarna för de ger en del prestandaförbättring...
Sedan ska du veta att prollen inte kommer bli för varm förrän uppåt 70 grader eller så... Om den når 60 grader under belastning är inte inte någon större fara, kan möjligen sänka livslängden med nån promille/procent... Detta är dock rena spekukationer... 😉
February 16, 2004
Men man ska ha lite marginaler till den där max tempen som amd säger är 80-85 grader.
Varför: Jo för att det ställe där temperaturen mäts är en bit från *kärnan* så ska man vara säker ska man se till så att temp man vet + 20 = ska vara under 80. Ett litet tips bara så det är därför man inte ska hålla så höga temperaturer.
1 Guest(s)