January 10, 2005
Funderar på att köpa en Opteron 146'a 2,0 Ghz och överklocka lite lätt. Kan också medge att jag alldrig klockat förut (lite n00b på detta ) men vill definetivt lära mig!
Hmm, nu har de nog slått slint i skallen på mig , försöker räkna mig till vad för mhz opteronen kommer få om jag över klockar den till 2600mhz blir det en 4000+ då lr är jag ute å simmar i dammen?..
Vad är det för koeficient (matematisk talat) man multiplicerar med?
Hoppas någon fattar vad jag menar 😛
Och nu till fråga 2 🙂
Har jag de Komponenterna som kräfs för att jag skall kunna överklocka?
CPU: AMD Opteron 146 64bit "Venus" 2.0GHz s939
Moderkort: Asus A8N SLI DELUXE
RAM: 1024MB CORSAIR TWINX2048-3200C2 (det är ett paket med 2 st 1024 stickor)
Nätaggregat: Tagan 480W
Kylning: 4 chassifläktar
CPU-Fläkt: Zalman CNPS7700-AlCu
Grafikkort: XFX Geforce 6800 GT
fråga 3
Har ju hört att det finns olika versioner av 146'an: cabne, cabge m.m. när man köper från tex datorbutiken hur vet man vad man får? Ska man ringa dem och be dem leta fram en cabne lr vad gör man?
Blir väldigt tacksam om någon svarar 🙂
Mvh Arre
August 16, 2003
om du ressonerar på det där sättet så skulle jag säga att du har klockat den till motsvarandes FX-55 om du klockar den till 2.6GHz
jag tror inte att det går att ringa och fråga/beställa en specifik stepping, det skulle ju kräva en massa mer arbete från deras sida, mer arbete kräver mer personal, mer personal kostar mer pengar, mer utgifter för företaget leder till högre priser, och kunderna går till någon annan, men visst finns det firmor som gör det, men dom kostar då betydligt mer
Overclockers brukar skriva vad dom har, detta förutsätter att den finns i lager eftersom olika leveranser kan ha olika stepping.
http://www.overclockers.se/Cat.....d=34504718
January 10, 2005
tack tack!
nu så ska jag väll bara beställa grejerna :), återkommer väll med mer överklocknings frågor då.
Men en liten grej som jag tror mig fattat på Opteron cpu'n är att multiplern är låst så man kan bara höja FSB när man klockar. (lr var det hyper transport?) jaja som ni märker finns det redan många frågor, men ska vara inläst som f*n när grejerna finns tillhanda 😀
August 16, 2003
Athlon och Opteron är upplåste neråt men inte uppåt
FX är helt upplåsta
Athlon XP såldes låsta men gick med enklare modifikation (fysisk) låsa upp helt
sedan Pentium lancerades så har alla processorer varit låsta, så att dom änns går att sänka är lyx (nästan i alla fall) och på FX processorerna ja där betalar man ju svinmycket så det är ju inte mer än rätt
förut sa man alltid FSB, men nu så fungerar det lite annorlunda med dom nyare AMD processorerna, så då säger man HTT (Hyper Transport Technology)
och ifall du undrar varför det kan vara bra att sänka multipliern så är det för att man får mer bandbredd i systemet om man kör 8*300 istället för 10*240
men då ska ju även moderkortet klara av dom hastigheterna för att det ska vara lönt att sänka 😉
1 Guest(s)