AMD, Steppings, Batchar och resultat.|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD, Steppings, Batchar och resultat.
nemos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2002 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag satt här på jobbet o bestämde mig för att mecka runt lite mer AMD XP proppar, förra veckan var det ju P4 1,6GHz som jag lyckades bå 2,67ghz med. Nu körde jag 1800+ AGOIA 9, dvs den sämsta AGOIA revisionen enligt vissa. Första jag stoppade i fick jag inte att göra mer än 143mhz bus, hur jag än försökte. Vid det laget så kunde jag lite hålla med om att den steppingen inte var världsbäst... men jag ville köra alla 3 jag hade.

Nästa stoppade jag i, och blev glatt överaskad när den nådde 145 direkt. jag fortsatte, och fortsatte... och fortsatte. 161Mhz @ 1.85v och låst multiplier. Det är altså fråb 1533 till 1850 vilket är hyggligt bra! Låser man upp den kommer man bergis mycket högre än så. Tempen låg på 60 idle, detta pga en ganska ineffektiv Silent Volcano och ca 5 olika thermalpas under.. dvs ingen kontakt what so ever.

Sista jag provade nådde jag dock bara 150mhz med... alla propparna kommer från samma batch, samma stepping, och... sug på den här, dom ligger i serie efter varandra. Så man ska inte stirra sig blind på steppings. Hålla koll på vilka som e sämre kan man göra... men försöka kolla upp vilka som är "bra" är inte lätt.

Jag körde även en AGOGA Y, dvs en riktigt "bra", steppad 1900+... den nådde 150mhz, med andra ord... 1800 mhz, och blev duktigt spöad av en långsamare processor som dessutom enligt experterna är myckt sämre steppad.

Ett litet tillägg vill jag göra.
Under testet körde jag ett PC2100 Samsung minne... som e specat för 133mhz (vet säkert alla). Detta minne gjorde 195mhz innan det blev lite lesset... och detta UTAN att öka volten. Corsair, Crucial och Apache i all ära... men varför e det inte s¨stor uppmärksamhet över samsung? Mina Samsung SDRAM minnen, PC133, gör 170Mhz 3-2-2 och 145 2-2-2 utan att gnälla det minsta. Hade dom hypat sina minnen som ándra tillverkare så hade dom nog varit bra mycket större än vad dom är.

Hoppas nån tog nöjje av allt... :>

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
190357
August 6, 2002 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

nemos wrote:

Absolut... thx för fin läsning 🙂

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Skruven
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 358
190359
August 6, 2002 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: WIGGER][quote=nemos]

Absolut... thx för fin läsning 🙂

Säger det samma 🙂

Men vad är stepping? 😀

nemos
Medlem
190365
August 6, 2002 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Stepping berättar när processorn är gjord.. och har jag inte fel så specificerar den vilken waffer den kom från. Endast AMD kan verkligen utgöra mer än bara bokstäverna och siffrorna, men många steppings e kända för att vara bra. ´Däribland AGOIA Y (AGOiA 4 som ska vara lite sämre. och AGOIA 9 som ska vara den sämsta AGOIAn... om man nu ska köpa det här med BRA steppings) det finns AGOGA, AGKGA osv osv.

Om du tittar på din processor (om du har en AMD) så står det e "namn" på den. Och siffran raden under börjar på är oxå intressant. Mest intressant sägs det vara om det är en bokstav... ett Y, som ska representera en bra stepping (sägs det). Dock så, har iaf inte jag funnit detta korrekt. Hela den här "bäst stepping" är bara statestik över vad folk lyckats överklocka sina procssesorer till.

nemos
Medlem
190368
August 6, 2002 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

btw, 1800an som nådde 161 låst... gissa vem som äger den nu 😉

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
190395
August 6, 2002 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

nemos wrote: ...Hade dom hypat sina minnen som ándra tillverkare så hade dom nog varit bra mycket större än vad dom är.

Måste tyvärr säga det att dom är störst i världen på minnen, och har varit så i typ8 år!
Samsung gör chip, väldigt sällan kompletta minnen, dessa chip säljer de sedan vidare till andra tillverkare som sätter sitt namn på.
Idag finns det inte så många minnestillverkare, utan det är typ Samsung, Hyundai och Micron. Vet inte hur det är med tyska Infineon men jag tror de köper sina chip från Hyundai (Hynix). Samma med Nanya.
Crucial är förresten dotterbolag till Micron.

Tack för en fin läsning iallafall, intressant det där med olika kvaliteter även om de ligger i serie !!!

nemos
Medlem
190398
August 6, 2002 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tackar för den trevliga responsen!

Jo tt samsung gör alla minneschippen, det vet jag.. men just dera moduler e ju läskiga. Jag har aldrig förr läst eller sett någon få upp 133mhz minnen till 195 utan att höja volten. Det är vad som fick mig verkligen reagera så starkt.

udo
Medlem
Forum Posts: 150
190557
August 6, 2002 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

vet inte vad jag har för steppnung men min går å trycka upp i 165....

nemos
Medlem
190655
August 7, 2002 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Har pillat lite nu och lyckas nå 164... ska lsa upp den o se om man inte når 200 med den här.

drmicke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 312
190670
August 7, 2002 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

nemos wrote: Stepping berättar när processorn är gjord.. och har jag inte fel så specificerar den vilken waffer den kom från. Endast AMD kan verkligen utgöra mer än bara bokstäverna och siffrorna, men många steppings e kända för att vara bra. ´Däribland AGOIA Y (AGOiA 4 som ska vara lite sämre. och AGOIA 9 som ska vara den sämsta AGOIAn... om man nu ska köpa det här med BRA steppings) det finns AGOGA, AGKGA osv osv.

Om du tittar på din processor (om du har en AMD) så står det e "namn" på den. Och siffran raden under börjar på är oxå intressant. Mest intressant sägs det vara om det är en bokstav... ett Y, som ska representera en bra stepping (sägs det). Dock så, har iaf inte jag funnit detta korrekt. Hela den här "bäst stepping" är bara statestik över vad folk lyckats överklocka sina procssesorer till.

Tack för förklaringen.. jag har undrat det ett tag nu. Någon som vet vart jag kan läsa mer om dessa agoia, agoga.. etc.

Jag är supernyfiken och vill lära mig mer om stepping och överklockning.... :bok:

Arne Anka
Member
Medlem
Forum Posts: 2865
190793
August 7, 2002 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

nemos wrote: Har pillat lite nu och lyckas nå 164... ska lsa upp den o se om man inte når 200 med den här.

Pillat lite!!! Kör själv med en XP1800 som inte är upplåst Har klockat lite men efter fsb144 är det tvärstopp Mina Samsungminnen går på cas2-2-2 har också höjt vcoren till 1.80 men jag kommer inte längre Värmeproblem har jag inte då min cputemp ligger runt 40grader när jag kör fsb 144 Du verkar ha lite pejl på det här så har du några råd och tips till mej för att komma högre skulle jag vara väldigt tacksam

nemos
Medlem
190834
August 8, 2002 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Den 1800+en jag har nu gör bara 143 på ett KT133A kort, så.. vad jg gjorde var, slängde ut det gammla o tjacka nytt. a7v333 o lite samsungminnen. jag har inte fått mina 333 minnen än utan lånar 266, dom kör jag 2,5-3-3-6 för att få dom att orka med 164.

Höj din cas, till iaf 3-2-2... funkar det inte, så gå vidare o kör istället 3-3-3 för maximal frekvens.Sen kan du behöva pressa i minnena lite mer kräm.. prova att höj till 2.7-2.8 om dom verkligen kärvar sig.
Testa även att köra dina minnen i 100mhz när din fsb går på 133 och höjj sedan så seru om det e minnena eller något annat som sätter sig på tvären.

Arne Anka
Member
Medlem
190866
August 8, 2002 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

nemos wrote: Den 1800+en jag har nu gör bara 143 på ett KT133A kort, så.. vad jg gjorde var, slängde ut det gammla o tjacka nytt. a7v333 o lite samsungminnen. jag har inte fått mina 333 minnen än utan lånar 266, dom kör jag 2,5-3-3-6 för att få dom att orka med 164.

Höj din cas, till iaf 3-2-2... funkar det inte, så gå vidare o kör istället 3-3-3 för maximal frekvens.Sen kan du behöva pressa i minnena lite mer kräm.. prova att höj till 2.7-2.8 om dom verkligen kärvar sig.
Testa även att köra dina minnen i 100mhz när din fsb går på 133 och höjj sedan så seru om det e minnena eller något annat som sätter sig på tvären.

Nu har jag provat lite Köra minnena på 100mhz olika cas kombinationer Höja volten på minnet till 2.8 Vcoren till 1.85 men det går inte sitter fortfarande fast på fsb144 Det känns som om det borde va processorn som sätter stopp För dålig steppning på den eller vad tror du??? Låser jag upp den hur mycket högre kommer jag då???

nemos
Medlem
190966
August 9, 2002 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

läs nedan... bidde fel :>

nemos
Medlem
190967
August 9, 2002 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Om du har konstiga pci kort, eller gammla så kan det vara pci bussen som sätter stop för det hela. Detta kan du kolla genom att rycka ur alla kort utom grafiken och sedan prova igen. Om du fortfarande inte kommer högre så har du nog tyvärr fått ett sånnt där tråkigt exemplar som jag provade först.
Du kan nog öka bussen men inte förän du låst upp processorn, tyvärr. cry

Arne Anka
Member
Medlem
191214
August 10, 2002 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

nemos wrote: Om du har konstiga pci kort, eller gammla så kan det vara pci bussen som sätter stop för det hela. Detta kan du kolla genom att rycka ur alla kort utom grafiken och sedan prova igen. Om du fortfarande inte kommer högre så har du nog tyvärr fått ett sånnt där tråkigt exemplar som jag provade först.
Du kan nog öka bussen men inte förän du låst upp processorn, tyvärr. cry

Du ska ha 1000tack för dina tips och råd Ska prova en sista gång att ta ut alla kort som inte behövs Kommer jag inte över 144 då så blir jag sur :arg: och beställer en ny upplåst processor med AGOIA eller AROIA steppning 😛

Arne Anka
Member
Medlem
191517
August 11, 2002 - 6:20 am
sp_Permalink sp_Print

nemos: jag behöver hjälp igen eller nån annan

Jag är ju lite nybörjare när det gäller klockning Just nu håller jag på och leker med en T-bird 1400 (med steppning AYHJA som tydligen ska va ganska bra) som jag kört på 10,5xfsb147=1543mhz har provat lite olika för att komma upp till det men vcore ligger på 1,85 och minnet på 2,7v(Samsung PC2100) har tagit ut alla kort förutom grafikkortet Men här är det stopp kommer inte högre än 1543mhz Har också provat 10x150 men då startar den inte alls konstigt nog Har även provat cas2.5-3-3 En sak jag tänkte på är att när man drar upp fsb så ökar även mhz på minnet men det kanske ska va så tex fsb147= 294mhz istället för 266 som det är i orginal Hur mycket pallar minnet med egentligen Börjar fundera om jag gör nått fel eftersom klockningen med min XP1800 inte heller går speciellt högt (1665 MHz) Processortempen på 46grader borde va ok

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 116
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL