AMD T-bird 1300 idle temp 62 C|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD T-bird 1300 idle temp 62 C
farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
21080
June 5, 2001 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är sant men jag ska prata med företaget jag köpt det av först, sedan blir det en montering och om det inte funkar ska jag ut och såga sönder den för att se hur den ser ut innuti. Något roligt måste man ju få för de ca 2000 som den kostade.

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21083
June 5, 2001 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Men tycker ni att jag ska köpa en ny fläkt innar jag monterar ihop det igen eller ska jag göra en chansning med orben. Jag har planerat att köpa en Taisol med koppar kärna men jag vet inte om det blir av nu ifall cpu:n har gått sönder. Har den det blir jag djupt deprimerad och då är det här sommarlovet kört. Är den trasig köper jag väll en begagnad duron 650MHz eller nått billigt så om någon har en billig duron eller t-bird säg till.
JAG HAR FRÅN OCH MED NU SLUTAT LITA PÅ ORBAR OCH FÖRETAGET BAKOM DESSA FÖR DET VAR BARA DERAS FEL ATT CPU:N SPRACK. Vet ni vad jag fick för svar från affaren när jag frågade dem om 62C idle var normalt? Jag citerar:

Att börja med, har du kontrollerat så att du inte monterat det åt fel håll?
(180 grader) och sen ska det vara ett tunt lager mellan fläkten och processorn, kolla upp det!

Är dom knäppa eller, inte ens en newbie gör fel vid installation på en orb för de är väldigt lätta att sätta på men desto svårare att ta bort. Det går inte ens att sätta den bakofram (jag testade efter deras mail), dom har stora problem.
Ha de

Laesk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 961
21131
June 5, 2001 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

LÄS !

Jag hade samma uppfattning som dig om orbar!

Men inte längre ... Innan jag hade min nuvarande Taisol, så hade jag en Super orb...

Å jag har en 1100 t.bird ! men när jag monterade på orben så kunde jag inte så mycket om kylflänsar o kylpasta .... så jag tänkte inte på att det inte satt nån kylpasta på den... så jag bara monterade på den.... ..

Men då ville den inte komma in i Windows ens... så då klockade jag ner den till 990mhz ... å då kom den in i windows...
å sen kollade jag pemperaturen..

då låg den på 74 grader.... =( =( =(

Så då rusade jag in på icq:n å frågade alla jag kände om vad som var fel ...

Då fick jag rådet ... " släng på silver pasta innan den bränns" smile

Så då efter nån dag kom en polare med en tub å sprutade på ... sen låg den på 43 grader!

Slutsats.... Orbar suger utan kylpasta!
Tänk på det! smile

Så var noga när du lägger på den!

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21153
June 5, 2001 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att jag hade Artic silver kylpasta och ändå var tempen 62C. Eftersom du haft en orb vet du att det bara går att montera den på ett sätt och det är det rätta så jag har inte gjort något fel (tror jag).
Nae om min 1300 är trasig efter detta så kommer jag att köpa en duron 650 eller något liknande och försöka klocka den till i alla fall 800-900, det borde ju gå. Då kommer jag inte använda en ORB för de suger verkligen. Har man en gång monterat en orb är man fast för man vågar inte ta bort den igen. Vilken CPU kylning är bäst, HedgeHog 238, TaiSol CGK 760092 Copper Base eller en ThermoEngine V60-4210? Jag tror jag köper en TaiSol för den var billig men ändå väldigt bra.
HATAR FRÅN OCH MED IDAG ORBAR

Laesk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 961
21163
June 5, 2001 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm ... Om jag hade vart du så hade jag sålt din 1300 till mig ... å sen köpt en likadan å köpt en Taisol med koppar kärnam med smile

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21214
June 6, 2001 - 5:46 am
sp_Permalink sp_Print

Vad menar du. Jag kan ju inte sälja en kanske trasig cpu?????
Vet någon vad som skulle hända om jag monterar allt igen. Kan jag kortsluta moderkortet eller något liknande tråkigt???

Daniel R2k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1977
21215
June 6, 2001 - 6:04 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, det enda som händer är att den inte botar alls men även om det är ett skadat hörn så kan processorn fungera! smile

Jag vill bara säga att jag har exakt samma uppfattning som du vad det gäller Orb:ar, dom borde utrotas! smile

Edit: stavfel

[ Detta inlägg ändrat av Daniel R 2001-06-06 08:04 ]

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21280
June 6, 2001 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, man får fel uppfatning om dom. I alla fall om man handlar på datorbutiken.com då det är deras kraftigaste som kyler upp till 1,5GHz men det är bara skitsnack.
DÖD ÅT ALLA ORBAR

zEr0-1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
21422
June 7, 2001 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade själv en Super ORB! på min T-Bird 1,2 Ghz, då låg den på runt 60 grader i idle temperatur (Windows) och då använde jag mig av den kylpasta som följer med ORB:en. Nu har jag köpt en Taisol och mellan den och CPU: har jag Arctic Silver kylpasta och nu ligger jag på 46 celsius grader... Av detta drar jag själv slutsatnsen att Super ORB! med "standard" saker SUGER STENHÅRT! Jag ska gå ut på min bakgård, gräva det djupaste hålet som nånsin skådats av mänskliga ögen så ska jag slänga ner min Super ORB! där och sen asfaltera marken ovanpå så att detta onda väsen aldrig mer kommer upp o hämnas på mig smile

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21479
June 7, 2001 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Monterade ihop allt idag. CPu:n funkade som tur var, ska beställa en Taisol och sedan byta men jag vet inte om det blir så för ORBen är ju livsfarlig och jag vågar inte ta bort den eftersom jag riskerar att skada CPU:n mera. Är det svårt att montera en Taisol eller är det som att montera en orb???
ORBAR SUGER STENHÅRT

HipHoper_Sthlm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
21491
June 7, 2001 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är inte så svårt, lite pilligt men det blir bra! Jag kör min T-bird [email=1000@1000]1000@1000[/email] men en Taisol copperbase på 7 volt och 2 80mm chassifläktar på 7 volt. Idle=30 grader prollen, fulload=55 grader prollen, så med andra ord när jag kör t ex counterstrike så drar jag upp fläktarna i 12 volt med min egengjorda f-n bus!

Vid surfning och idle är datorn helt tyst!!!

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21590
June 8, 2001 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det löser sig nog. Får se om jag vågar ta bort ORBen först. Det är det som är problemet.

Tom_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 473
21600
June 8, 2001 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

2001-06-07 18:10, skrev farmor_gas:
Monterade ihop allt idag. CPu:n funkade som tur var, ska beställa en Taisol och sedan byta men jag vet inte om det blir så för ORBen är ju livsfarlig och jag vågar inte ta bort den eftersom jag riskerar att skada CPU:n mera. Är det svårt att montera en Taisol eller är det som att montera en orb???
ORBAR SUGER STENHÅRT

Taisol är inte så svåra att montera. Men jag rekommenderar att du köper med en Coppershim för din Tbird när du beställer Taisolen.

farmor_gas
Siktar mot toppen
Medlem
21656
June 8, 2001 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska jag ha en shim? Jag har hört att de kan vara farliga för CPU:n eller något men jag vet inte varför, om de kundel leda ström och kortsluta den eller något. Är det bra att ha en shim eller och är det något mer som kan vara bra att ha för att kyla CPU:n?????

HipHoper_Sthlm
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 260
21712
June 8, 2001 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har hört mest negativt om Shims, det verkar riskfyllt tycker jag och onödigt om man inte klockar rätt fett...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL