February 12, 2003
Jag kan nog ha råkat ta mig lite friheter i och med diskussionen om AMD-tävlingen, men utgången blev helt enkelt att jag har skakat fram ett pris till en tävling som jag tycker vi kan hålla. Eftersom jag "stulit" tävlingen av er, vill jag ändå fortsätta spinna på det här som en demokrati, och se vad ni vill få ut ur en tävling.
De förslag som finns (och känns realistiska för att alla ska kunna vara med):
* Endast luftkylning
* Valfri AMD-processor
* Samma CPU i alla benchmarks (Upplåsbara kärnor OK imho)
* Ingen Bulldozer (om den dyker upp innan tävlingens slut)
Vad som behöver fastslås:
* Benchmarks (Jag föreslår CPU-Z, SuperPI 1M och 32M, eventuellt även CPU-test i någon 3DMark-version)
* Tid för tävlingen (Jag föreslår hela Oktober)
* Valideringsmetod (CPU-Z-validering + screenshots som inkluderar CPU/Minne/Moderkort-tab i CPU-Z och bild på systemet)
* Poängsystem (Min röst: 10-6-4-3-2-1 per benchmark)
Vad som är klart som korvspad:
* Ett pris till vinnaren från AMD (Värde cirka 1400 riksdaler)
---
Bara för att klargöra: jag har stulit de flesta idéer och sammanfattat här, eftersom jag fick ett ryck av produktivitet. Diskutera gärna, så kan vi dra igång tävlingen så fort som möjligt. 🙂
[Image Can Not Be Found] Även ett tack till AMD som snabbt bestämde sig för att stödja en tävling utan speciellt mycket förhandsinfo.
January 26, 2010
Mean Machine;1269271 wrote: Skulle nog säga att vattenkylning är lite för bra för att vara med, dessvärre. Självklart kan du vara med iofs, men utom tävlan.
Lutar själv också lite mot CPU-testet i Vantage, faktiskt, för övrigt.
Och återigen, det var ni som gav mig idén, tacka er själva. 🙂
Trist 🙁
June 8, 2006
Skoj initiativ. 🙂 Och Vantage CPU-test har jag knappt kört, så det vore skoj att testa. Kanske går det att bestämma nån formel som jämnar ut poängen lite, typ: poäng/(kärnor*0.8)
(formeln är inte kollad, jag bara tog den som ett förslag)
Något liknande för vad man kör för kylning också?
Då det känns som en bra idé att göra vad som går för att så många som möjligt är med, så kan det ta lite tid att komma överens om "regler". Oktober ut låter därför som en bra tidsram. 🙂
February 12, 2003
Pifast låter bra, lite variation från SuperPI som ändå är random. Blir ju större skillnader med längre tid också, så för all del. 32M tycker jag ska vara med, involverar mest skills (vilket gör att jag inte kommer ha en chans), maxfrekvens känns också rätt givet på något sätt.
Om ingen tycker något annat kan vi väl säga PiFast, 32M och CPU-Z med plats för ytterligare en till?
Btw, fri rumstemp för luft och 20+ för vattenkylning? Hur låter det? Ingen som kommer komma under +5c ändå, då borde det ju jämna ut sig i slutändan.
February 12, 2003
Bild på systemet med namn på en papperslapp och en termometer låter väl överkomligt för de flesta som validering, hoppas jag?
Jag börjar ha en rätt klar bild av vad ni som gjort era röster hörda är intresserade av i alla fall, hoppas dock på några intressenter till. 🙂
June 8, 2006
Finns det någon speciell anledning till att även moderkort-fliken i cpu-z ska vara med i screenshotet? Jag vet inte hur många gånger jag har lyckats glömma att ha med den då jag nästan aldrig har haft med den tidigare. 😛 Men det är väl bara att lära sej att komma ihåg det. 🙂
Jag bifogar ett screenshot som exempel. Är det något mer än moderkorts-fliken som jag missat?
/glömske-Anders
January 26, 2010
blossa;1269328 wrote: Finns det någon speciell anledning till att även moderkort-fliken i cpu-z ska vara med i screenshotet? Jag vet inte hur många gånger jag har lyckats glömma att ha med den då jag nästan aldrig har haft med den tidigare. 😛 Men det är väl bara att lära sej att komma ihåg det. 🙂
Jag bifogar ett screenshot som exempel. Är det något mer än moderkorts-fliken som jag missat?
/glömske-Anders
Bilden är för liten, går inte att se vad den visar...
--
Hade man inte kunnat köra Cinebench 11.5 som ett sista benchmark eller tycker ni att Thuban har för stor fördel? Fast jag har för mig att man kunde köra Cinebench med bara en kärna, fast det kanske inte var i 11.5?
2 Guest(s)