November 5, 2002
Har en AMD Thunderbird @ 1200MHz. Känner att jag skulle vilja klocka lite, om det är lämpligt vill säga. :cy:
Tempraturen på processorn ligger på omkring 52C med nuvarande kylning: Zalman CNPS6000-AlCu. Kanske att det sjunker till <50 efter lite moddning jag håller på med. 🙄
Har läst lite om upplåsning etc. :bok: är det något jag måste göra eller är det enklare att klocka lite utan? Skulle gärna komma upp till 1500MHz eller nåt :bgrin:
Har även en Intel på 800MHz som inte skulle sitta helt fel att få till 1000-strecket. 😀
December 2, 2001
Beror nog mkt på vilka minnen du har.. Kör du med DDR-ram i 333 eller 400 i din AMD burk så är de bara sätta igång och dra FSB, har du SDram blir saken värre eftersom dom är mer eller mindre maxade redan från början om man har 133 bussen vilket T-birden har. Din 800 vet jag inte eftersom du inte skivit vilken processor de är ? Har du Celeron eller P3 med 100Mhz bussen är inte 1Ghz omöjligt, värre är det även här om du har P3 med 133 bussen.
October 7, 2002
Nu vet jag inte vilken buss din processor kör (de sista Thunderbird 1200 och uppåt fanns i både 100- och 133-buss), men om jag inte är totalt felunderrättad är alla TB:s från 1200 och uppåt upplåsta från fabrik (>1300 och uppåt är garanterat det). Så om du vill kan du klocka genom att ändra multiplikatorn.
Minst risk för skador är det genom multiplikatorklockning - det är bara processorn som överklockas.
Mest effektivt är FSB-klockning - allt klockas, från processor till AGP-buss, PCI-buss och till och med ATA-buss. Vilket naturligtvis även innebär att mycket fler delar kan gå sönder...
November 5, 2002
I 1200:an är det sdram133minnen. Är det inget att ge sig in i då eller?
800:an är en P3:a. Vet inte mer om den. Hur kan jag få reda på det? Står det någonstans i win2k eller måste jag lossa på kylaren?
Har även en Intel 500MHz:are. Har inte tagit reda på mer om den heller. Skulle vara kul att få upp dem lite i hastighet. Eller det kanske inte är värt det om de kommer alstra för mycket värme. Intel processorerna har jag grejjer för att kyla. De alstrar ju inte lika mycket värme som AMD:s gör.
July 18, 2001
Relaxia wrote: Har en AMD Thunderbird @ 1200MHz. Känner att jag skulle vilja klocka lite, om det är lämpligt vill säga. :cy:
jag har en likadan processor och den fick jag upp i 1417 som max, det hade säkerligen gått upp högre men jag ville/vågade inte mer.. jag har steppingen AXIA...
November 5, 2002
Här är copior av fönstren från wcpuid-programmet både på 1200:an och 800:an. 500:an har jag inte igång för tillfället.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Sökes något mer så fråga. Jag vill gärna klocka! :bgrin:
Har klockat en gång förut, en 120MHz:are till 133MHz. 😀
November 5, 2002
whoracle wrote: [quote=Relaxia]Har en AMD Thunderbird @ 1200MHz. Känner att jag skulle vilja klocka lite, om det är lämpligt vill säga. :cy:
jag har en likadan processor och den fick jag upp i 1417 som max, det hade säkerligen gått upp högre men jag ville/vågade inte mer.. jag har steppingen AXIA...
Det verkar lagom 🙂 Vad har du för kylning då? Stepping AXIA är mer än jag förstår.
July 18, 2001
Relaxia wrote: [quote=whoracle][quote=Relaxia]Har en AMD Thunderbird @ 1200MHz. Känner att jag skulle vilja klocka lite, om det är lämpligt vill säga. :cy:
Det verkar lagom 🙂 Vad har du för kylning då? Stepping AXIA är mer än jag förstår.
då hade jag en coolermaster (upp till 1400 och uppåt 😀 tror jag den klarade) som cpukylare, öppet chassi och 50C idle temp tror jag.. Jag hade ett Asus A7V 133 med 384MB SD RAM på...
1 Guest(s)