April 11, 2002
Jag har ett epox 8kha+ moderkort med Kingston 256mb DDR cas 2.5 minne körandes en XP 1800+ ... nu undrar jag hur mycket man kan förvänta sig att det går klocka processorn ? ... jag har ingen extrem kylning eller så, utan en modifierad TT volcano 7 (bytt fläkten mot en Enermax 80mm).
Original så ligger processorn på runt 50 grader idle o 56 full load. Då snurrar proc. fläkten enbart 2400 rpm ..
Jag skulle göra ett test o se hur mycket jag kunde få ut av systemet .. så jag plockade ur allt utom grafikkortet för att slippa problem med PCI överklockningsproblem osv.
Sedan maxade jag RPM'en på fläkten o körde med öppen låda... Detta gav enbart 1620 Mhz.
högre = häng innan boot .. för skojs skulle satte jag FSB till 150 .. då passerade den första BIOS skärmen men hängde sig strax innan boot...
Har grejat med spänningen både till processorn och till RAM'et utan några resultat.
Undrar om xp 1800+ är en svåröverklockad j*vel eller om man måste ha mycket bättre kylning så systemet ligger på typ 30 grader full load eller nått...
Dela era erfarenheter med mig !!
/Jonas
Epox 8KHA+
AMD Athlon XP1800+
256 MB Kingston DDR 2.5
POV Geforce3 Ti200
December 19, 2000
Din temps låter liite väl höga...!!
Kolla så at den sitter på ordentligt..kolla så att det sitter kylpasta på t.e.x ArticSilver...å testa igen. Är säker på att det är dina temps som sätter stopp.
I värsta fall så blir det å köpa en nu fläns..kan varmt rekommendera Alpha PAL 8045...har kört denna på ett 8KHA+..å det funkar utmärkt. Körde då min 1800+ i 1700mhz..100% stabilt.
O.B.S Glöm inte volten...bara att maxa den..om du har ordentligt med kylning d.v.s
Lycka till..!!
April 11, 2002
Temperaturen är hög på grund av att jag satt dit en tystare/slöare fläkt. När jag vrider upp den till max ligger tempen på runt 43 grader med vcoren i max ...
Har provat alla förval för minnesinställningarna ...
O så använder jag arctic silver 3.
jaja, har väl helt enkelt fått en måndagsexemplar av processorn, inge o göra.
Tack för alla inlägg iaf !
/Jonas
1 Guest(s)