November 6, 2004
Tjena!
Läste precis recensionen på Asetek Waterchill systemet på sweclockers, och den kompletterande recensionen på blocken till grafikkortet samt nordbryggan. Nu är det så att jag har Aseteks värstingkit (i waterchill serien då) på väg hem, alltså Waterchill Powerkit Antarctica, samt med dual radiator. Där är ju både block till CPU, GPU samt nordbryggan med, och jag såg en intressant sak i testet...kolla här, på sidan fyra, där moddar han volten till nordbryggan: http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=4
Är detta någonting som är värt att göra? Kan jag göra det på exakt samma sätt till mitt Asus P4C800 kort? Jag ska klocka min kommande Prescott givetvis via att få så hög FSB som möjligt...så det kanske skulle vara värt det?
Någon som har något att tillägga till det...? Är det svårt att få till lödningen där? Väldigt känsligt för värme, behöver man ha sån där tång som avleder värmen på någonting runt omkring? Och är det exakt samma motstånd som jag själv behöver?
Förresten...hur funkar det? Hur kan ett extra motstånd öka volten? Borde det inte vara tvärtom...? Eller är det så att man byter ett befintligt motstånd...?
Någon som höjt volten till sin nordbrygga? Gav det något märkbart?
Och sist: går det att se via något program eller annat hur många volt man har till nordbryggan, så man kan kontrollera att allt blivit rätt?
Ju utfärligare svar ni kan fixa desto bättre...jag kan löda, är rätt bra på det, så där är inga problem. Har bara inte pillat på moderkort eller andra sådana kretsar riktigt tidigare. Är iaf osäker...vill ju inte gärna göra ett ingrepp, sen visar det sig att jag i mitt fall skulle gjort på ett helt annat vis, eller använt ett helt annat motstånd osv.... 😮
Och när jag ändå babblar på om detta....hur voltmoddar jag mitt PC 9800 Pro kort? Bör ju gå att höja volten en del på det med menar jag, sen när jag har vattenkylning...?
November 4, 2001
Måste du göra hårdmoddar för att ändra spänningen till NB? Finns det ingen biosinställing?
Testa hur högt du kommer innan du ger dig in på att modda moderkort.
Tänk på att Prescott = varm, klockat 9800pro = tämligen varmn, voltmoddad chipset i höga frekvenser = tämligen varmt. Allt detta i en slinga vars innerdiameter är 8mm (om du har tur) i andra fall 6mm från kant till kant men räkna med mindre iom att hålen på all 1/2" och den "dåliga" versionen av 10mm har ett hål anpassat för en insexnyckel där vattnet skall rnna igenom.
Säger det så du inte tror att 1/2" systemen har större innerdiameter på nipplarna än 10mm, är tvärt om egentligen.
November 6, 2004
Jag har då inte sett någon inställning för spänning till nordbryggan i BIOSet...brukar det finnas?
Jag kanske ska testa först som du säger...men samtidigt så är det ju praktiskt att modda när man ändå har ute allt...annars blir det ju att ha bort vattenkylningen o ut med moderkortet å hela köret sen...
Men ang. värmen så ska ju Aseteks bästa system kyla rätt bra...det e ju med L30 pumpen, samt dual radiator med dubbla 120mm fläktar på. Och jag kör dom i 12 V, stör mig inte direkt på ljudnivån... är som van. Är dessutom 10mm kitet jag har på ingång skulle jag tro...det som dom har på komplett.se iaf.
Men mitt grafikkort klockar totalt värdelöst av någon anledning, så det tror jag skulle behöva voltmoddas...nordbryggan vet jag ju inte ännu, men blir det normalt sett stabilare när man klockar FSBn så är det ju värt det.
Vad tror ni?
February 3, 2003
Jag moddade mitt moderkort så att jag kunde få mer spänning över hela chipset och det gjorde från ska vi säga runt en 230-235 till 270fsb. Det blev en fin ökning. Men leta efter Chipset voltage eller liknande i din bios. Bör finnas.
Hur du gör för att voltmodda är enkelt. http://www.google.se och sök 🙂 finns en databas över länkar till voltmoddar på http://www.techsweden.org med.
Är du stabil på lödpennan så är det sjukt kul att voltmodda. Har man gjort det en gång så blir man besatt av det 😀 iaf jag
February 12, 2003
LorD_Kvadd wrote: Jag moddade mitt moderkort så att jag kunde få mer spänning över hela chipset och det gjorde från ska vi säga runt en 230-235 till 270fsb. Det blev en fin ökning. Men leta efter Chipset voltage eller liknande i din bios. Bör finnas.
Hur du gör för att voltmodda är enkelt. http://www.google.se och sök 🙂 finns en databas över länkar till voltmoddar på http://www.techsweden.org med.
Är du stabil på lödpennan så är det sjukt kul att voltmodda. Har man gjort det en gång så blir man besatt av det 😀 iaf jag
Ta inte illa upp, men du är för fan sjuk...:P
Kan tänka mig dig begå självmord med hjälp av en lödkolv...:)
EDIT: Aspelut inte uppriktigt menat, heller...:P
June 25, 2004
Tjohej igen Nerevarine.
Vet inte om rykten ska spridas men, here it comes.
Det skrivs lite här och var på forumen att, om man höjer volten till Agp:n
på Asus-korten, så ökar man volten till NB sammtidigt.
Vet fan inte om det går att mäta spänningen på Nordbryggan med något program, men det finns inget i Bios iallafall. :bok:
November 6, 2004
Är nästan helt säker på att jag inte har någon sån inställning i BIOS iaf...ska kolla igen senare ändå.
Hittade denna sidan: http://www.malvescorner.com/p4c800.html
Det jag inte förstår är...den som kallas Droop mod är för att stabilisera Vcoren..., den som kallas Vdimm måste ju vara för att höja spänningen till RAM minnet...men den sista...Vagp? Är det också till minnena? Isf...är det ingen av de tre som moddar spänningen till nordbryggan?
Tråkigt...
Kan inte hitta hur jag gör det på mitt Asus P4C80...nån annan som vill hjälpa mig söka? Snääääla...? 🙂
Edit: Låtar ju som ett spännade rykte där Spill...men rykten kan ju vara rätt opålitliga minst sagt...skulle vara kul om någon visste...?
Samtidigt...vill jag höja volten till AGPn...? Har för mig att folk sagt att det enbart ska göra kortet varmare, men att den inställningen inte ska ge någon stabilare klockning...? Men om det inte ger något kanske det inte blir varmare heller...vad vet jag?
Höjer jag till nordbryggan är det ju värt att testa givetvis, så länge det inte blir negativt för grafikkortet...
November 6, 2004
Ingen som kan antingen bekräfta/dementera ryktet som Spill nämde, eller annars hjälpa mig leta efter ett sätt att voltmodda nordbryggan på ett Asus P4C800?
Skulle vara evigt tacksam. Tiden tickar ner...jag får prylarna i nästa vecka, och ska ha bestämt mig för att voltmodda eller inte innan dess....
Är hyffsat säker på att jag ska voltmodda grafikkortet dock. Så ska nordbyggan moddas är det ju bra att göra det samtidigt...
2 Guest(s)