March 14, 2001
Frisk wrote: Har faktiskt funderat på det... men finns ett problem, har 3st slangar in en ut... vet inte hur jag ska lösa det, behöver ha 2 ut isf å blir jobbigt...
Kommer bli 3st anslutningar uppifrån vid närmaste urgröpningen på understa bilden och sen en ut på bortre, ska även bli ett hål mitt för nipeln, orkade ej göra det i cad bara. tror egentligen inte det blir så stor skillnad på om det är nytt vatten eller vatten som gått nån cm i blocket som kyler spelar spec stor roll, vattnet varar ej i blocket mer än någon sekund ändå, knappt det har jag för mig (räknade på det nån gång) å tempskillnaden in och ut är inte SÅ stor.. eller?
Oj skrev fel menade 3nipplar, 1 in 2 ut.. alltså som du menade lr? alltså ut vid urgröpningarna och in vid "hålet" i mitten..?
edit: Anledningen till att man vill ha vattnet rak ovanför coren är att det blir lite turbulens på vattnet som göra att det får bra kontakt och kyler bättre..
August 14, 2001
Jo, men jag kommer ha 3 in 1 ut... gör det folk sagt åt mig att akta mig för, ha ett system med 3 slangar, d förenas i CPU-blocket sen... därför det ser ut som det gör....
kollade förrästen Witewater nu, vad lika d va... visste jag faktiskt inte, bara sett nån bild på den förut... men tror iaf jag kör på mitt block som det ser ut nu, relativt nöjd med designen... tror inte det är något som ej är genomförbart denna gången iaf... ska ju inte ha något extremkylt system ändå, vill bara få tyst på saken.
August 14, 2001
Funderar på bottenplattan nu, finns det någon nackdel med att göra den tjock? mer än att det går åt lite mer koppar å väger mer, mena är den tjockare kommer ju värmen spridas bättre i blocket, och värmen kommer kunna kylas av av större del av blocket, eller leder korppar för dåligt för att detta ska vara effektivt och bottenplattan blir vid kärnan och kall vid vattenkanalerna?
July 27, 2004
I din lösning med många flänsar över hela ytan och spridd vattentillförsel så är tjock botten en fördel, av precis de anledningar du nämner.
Tendensen på nya blockdesigner är ju annars att man försöker överföra värmen till vattnet innan den hunnit värma upp blocket, och då låter man vattnet strömma in direkt mot CPU-området, där man har så tunn godstjocklek som möjligt.
Om du vidhåller att använda tre anslutningar för invattnet blir det en svårare/sämre lösning för dej.
/Olle
August 14, 2001
Ok, trodde nästan tjock botten skulle bli bra, va lite orolig för om tempen skulle sprida sig mellan topp och botten men gör nog lite tjockare än 5mm botten isf. Jo, vet att vattnet sprutar på direkt mot CPU-området ofta nu... men som sagt, använder mig av 3 slangar hela vägen, anledningen från början va för att vattnet skulle hålla samma temp som i tanken när d når komponenterna, men har insett att varje komponent ej höjer tempen mycket, men vill ändå göra som jag tänke från början, mycket av den anledningen att det första jag fick höra va "det går ej med flera "system" i samma kommer inte bli jämt fördelat" ska försöka klara detta, får se hur det går =)
2 Guest(s)