Ang. P4c, steppning och inbränning...|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ang. P4c, steppning och inbränning...
TrumJalle
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 29, 2003 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har nyligen beställt ett nytt paket genom jobbet. (Tyvärr kommer den vara monterad när jag får den :arg: )
Eftersom jag tänkt klocka den en hel del så undrar jag nu följande:

1. Tjänar jag något på att bränna in minnen och processor? Isåfall, är det Prime95 jag ska använda mig av? Hur ska jag gå tillväga? Hur länge ska jag köra och vilka inställningar? (Hög Vcore och hög FSB från början eller ska jag arbeta mig upp etc?). Vad kan jag vänta mig för effekt av det?
Med andra ord, jag vill ha massa info om inbränning av komponenterna...!! 😀

2. Vilka olika steppningar finns det av P4c-processorerna, och hur skiljer dem sig åt? Var på processorn står det vilken steppning man har??

3. När jag får hem paketet så ska jag ju naturligtvis ta isär alltihop och sätta in i annan låda etc. Men eftersom det redan är testkört etc så kommer ju den medföljande original-kylarens "kylpasta" lagt sig som en svart massa över min stackars processor. Hur tar jag lättast bort det så jag kan köra på lite Arctic Silver istället? Jag läste nånstans att det under den svarta massan (thermal-paden) finns en liten lucka av nåt slag?? Verkar ju heltokigt...

Det som jag beställt är följande:
Abit IC7-G
P4 2.4Ghz 800fsb
Corsair TwinX 512mb (2*256)
Sapphire 9700 np
SeaGate S-ATA 2*120gb
mm. mm.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
362623
July 1, 2003 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Bränna in processorn kommer förmodligen inte ge dig ett skit... inte några andra komponenter heller...
När du bränner in tex en processor så höjjer du spänningen mycket så att processorn blir varm... detta är för att kylpastan ska smälta ut och ge bättre kontakt..
Men om du fixar det bra från början så slipper du. Det ska bara vara ett tunt tunt lager med pasta. Pasta är ju bara till för att jämna ut repor och ojämnheter mellan processorn och kylaren.

På 2.4Ghzaren (800Mhz) så finns det bara en stepping, och den är SL6WF (D1). Så det enda du kan hoppas på är att få en bra vecka/dag på processorn.

För att ta bort den gammla pastan så är det bäst att först ta det värsta med nageln eller något. Men ingenting som kan repa kylaren!
Sen tar du bara en trasa och lite T-Röd eller starkt hemmkört.. 😉

Bra val att köra abit förresten.. 😉

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
362986
July 2, 2003 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

va... inbränning av processorn gör ju mycket mer än att kleta ut kylpastan... man ska köra den på typ 500mhz eller valfri löjligt låg hastighet och köra typ prime95 eller 3dmark loopat eller så... kolla på toms hardware, dom hade en lång artikel om det ett tag sen

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
363038
July 2, 2003 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: kolla på toms hardware, dom hade en lång artikel om det ett tag sen

Och du litar blint på allt vad tomshardware skriver? Särkilt när dom skriver om intel? 🙄

Coore
Member
Medlem
363094
July 2, 2003 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: va... inbränning av processorn gör ju mycket mer än att kleta ut kylpastan... man ska köra den på typ 500mhz eller valfri löjligt låg hastighet och köra typ prime95 eller 3dmark loopat eller så... kolla på toms hardware, dom hade en lång artikel om det ett tag sen

Gör det mycket mera? Varför kan du inte nämna en grej till då?

RaZputin
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 179
363184
July 2, 2003 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ][quote=keffing]kolla på toms hardware, dom hade en lång artikel om det ett tag sen

Och du litar blint på allt vad tomshardware skriver? Särkilt när dom skriver om intel? 🙄

Dom är ju faktiskt lite favoriserande med intel.

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
363195
July 2, 2003 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=keffing]va... inbränning av processorn gör ju mycket mer än att kleta ut kylpastan... man ska köra den på typ 500mhz eller valfri löjligt låg hastighet och köra typ prime95 eller 3dmark loopat eller så... kolla på toms hardware, dom hade en lång artikel om det ett tag sen

Gör det mycket mera? Varför kan du inte nämna en grej till då?

Mitt Corsair-minne är ett lysande exempel på att man behöver bränna in iaf minnet. Det gjorde inte ens 166MHz med MAX tajmingar på mitt moderbord. Efter att ha ställt det loopandes över en helg med "Sandra Burn-In" så hängde minnet med över 210 Mhz på orginalspänningen.....Så minnen vet jag då att man bör bränna in. Processorer har jag ingen aning faktiskt.

Coore
Member
Medlem
363199
July 2, 2003 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Har precis likadant minne som dig... gick upp fint till 214Mhz med en gång.

matsansan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
363204
July 2, 2003 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Har precis likadant minne som dig... gick upp fint till 214Mhz med en gång.

Okidoki, kanske du som hade tur eller troligtvis jag som hade otur då :D....Kommer i vilket fall att bränna in mina minnen i framtiden, det funkade ju verkligen för mig

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
363258
July 2, 2003 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, jag har samma grejer förutom ett abit-is7-g moderkort, som ligger nu hos posten.

Vad menas med att bränna in minnena då?

Är det då att köra så hög spänning och sedan stressprogram i flera timmar?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
366726
July 9, 2003 - 6:10 am
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Ok, jag har samma grejer förutom ett abit-is7-g moderkort, som ligger nu hos posten.

Vad menas med att bränna in minnena då?

Är det då att köra så hög spänning och sedan stressprogram i flera timmar?

Jepp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 530
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL