October 9, 2002
August 25, 2004
Hmm.. Ok.. För nån som sa att den bildar kondens också.. Men tyckte de va konstigt .. För då borde de va farligare o kör pelt med vatten än med luft då vattnet sänker tempen ännu mer.. om det är sant som jag hört.. Att ena sidan är kall.. Och andra varm.. Så ju lägre w på pelten, Ju mindre lär den kyla och därmed inte behöva lika bra fläkt m.m.. är detta rätt?..
edit: Om man säger att pelten sänker 10c totalt.. Så om cpu ligger på 30c utan pelt.. Så kommer den ligga på 20c med pelt och samma kylare..
edit2: hur får man reda på hur många watt värmen från cpu ligger på?
April 11, 2003
Nevil wrote: edit2: hur får man reda på hur många watt värmen från cpu ligger på?
Om det är cpu:n i din sign så står det 67W om du kollar en bit ner på denna här.
March 14, 2001
Efter som man med peltier strävar efter att få så stor temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan, för att få någon lägre temperatur på det du ska kyla.. Och för att få större temperaturskillnad måste man ha hög effekt på peltiern..
De flesta peltier har en teoretiskt temperaturskillnad på runt 60C vid 0W belastning, och ju mer du belastar den med ju mer sänks skillnaden..
Så om du kör en 80W peltier på en 67W processor så ser du att processorn värmeutveckling ligger väldigt när peltierns effekt och du kommer således inte att få någon bra temperaturskillnad..
Lite enkelt räknat så skulle du kunna få som max runt 10C skillnad, och då gäller det att du lyckas kyla både processorn och peltiern, alltså totalt 80+67= 147W (egentligen mer då peltiern avger lite mer än vad den kan kyla) alltså mer än dubbla effekten än vad din processor avger i normala fall, så du kommer troligen få en högre temperatur än vad du har nu..
Enligt min mening är det inte någon som helst anledning att köra peltier med luftkylning på dagens processorer då de avger så pass mycket effekt att man inte klarar av att kyla dem till normala temperaturer för att peltiern ska få någon effekt..
Angående kondens så måste man ju självklart isolera om man tänker köra med kylning som ger temperaturer där kondens uppstår..
March 14, 2001
Jo det är just effekten som anger hur mycket den klarar av att kyla, men du måste ha så stor skillnad som möjligt för att få en bra temperaturskillnad..
Så har du en peltier på 80W och en processor som avger 80W så blir det mer eller mindre +/- 0C i skillnad.. Förstår du vad jag menar då?
August 25, 2004
Ok.. Jo.. Jag funderade på att stoppa en 80w Peltier på min 67w A64 3200+.. Frågan är om min Zalman CNPS7000b AlCu orkar kyla peltiern då?..
just nu kör jag cpu på 2400Mhz, 35c Idle @ 40% RPM.. Kommer tempen sjunka något om jag stoppar 80w peltier emellan?..
sen hur funkar det me Kondens.. Kommer det bli jättemycket kondens.. Eller inget att oroa sig för?..
December 30, 2005
Om det blir kondens har med daggpunkt att göra, dvs den relativa luftfuktigheten.
Om du har 100% luftfuktighet så är daggpunkten lika med omgivande temperatur. Luften kan hålla mindre luftfuktighet desto kallare det är. Om du har 100% luftfuktighet och sänker temperaturen så kommer du få kondens på en gång. Däremot har du aldrig så fuktigt i ett normalt rum.
En bra mått som jag hört ifrån en kompis som jobbar med stora AC-anläggningar är att ingen del som är i direktkontakt med luft skall vara under tio plusgrader.
Eftersom vi pratar om dyra komponenter så skulle ändå jag rekomendera dig att isolera enligt den guide som finns här på NH.
Hoppas jag inte rörde till det alltför mycket.
July 23, 2005
MAn blir inte av med kondesen utan man får isolera med diselektriskt fett på brädan och med neopren. Sen när du kör en pelt på 200W kommer du garanterat få ha ett separat nätt agg till den. En pelt på 200W drar oftast uppemot 15-17A själv. VIlket gör att ett agg på nära 30A inte skulle räcka till ett eget system.
1 Guest(s)