June 10, 2005
Idletemperaturen på processorn i min burk ligger runt 55 grader C. Högsta tempen jag sett om speedfan stämmer, är 72 grader. Jag kör i dagsläget med öppen burk, och bara kylning för graffekortet och processorn (inga chassifläktar, som jag nu har beställt tillsammans med nytt chassi). Är dessa temperaturer onormalt höga? Kan tillägga att jag har ganska varmt i min lya, men som sagt, jag kör med öppen burk på båda sidor?
June 10, 2005
C-J... wrote: Idletemperaturen på processorn i min burk ligger runt 55 grader C. Högsta tempen jag sett om speedfan stämmer, är 72 grader. Jag kör i dagsläget med öppen burk, och bara kylning för graffekortet och processorn (inga chassifläktar, som jag nu har beställt tillsammans med nytt chassi). Är dessa temperaturer onormalt höga? Kan tillägga att jag har ganska varmt i min lya, men som sagt, jag kör med öppen burk på båda sidor?
AMD Athlon XP 2800+
June 10, 2005
elmor wrote: Inte onormalt varmt, men på gränsen till för varmt. Får du ner tempen 10 grader så ligger du på den säkra sidan. Det får du säkert genom att sätta in chasifläktar om inte har några alls nu.
Jag har hört att chassifläktar inte är nödvändiga sålänge man har en öppen burk? Jag vill nämligen klocka upp grejjerna nu efter jag fixar nytt chassi, nätagg, processorfläkt & chassifläktar. För det lär väl inte gå nu, med denna värmen?
August 11, 2004
C-J... wrote: [quote=elmor]Inte onormalt varmt, men på gränsen till för varmt. Får du ner tempen 10 grader så ligger du på den säkra sidan. Det får du säkert genom att sätta in chasifläktar om inte har några alls nu.
Jag har hört att chassifläktar inte är nödvändiga sålänge man har en öppen burk? Jag vill nämligen klocka upp grejjerna nu efter jag fixar nytt chassi, nätagg, processorfläkt & chassifläktar. För det lär väl inte gå nu, med denna värmen?
Med tempraturen du har så kommer det inte gå att klocka speciellt mycket nej. Chassifläktarna ger ju ändå mer kylning än utan, då luften i rummet inte rör sig speciellt mycket. Om jag får rekommendera en ny cpu kylare så skulle det nog vara en Zalman CPNS7000 eller 7700 beroende på hur mycket plats du har på moderkortet. AlCu eller ren koppar gör inte så stor skillnad, max 1-2 grader. Jag skulle köpt bra kylpasta istället för mellanskillnaden mellan dom.
1 Guest(s)