November 5, 2002
Men asså ni som kan, om inte allt, så åtminståne mer än mig. Jag startar upp maskineriet, tar mig en titt i bios och ändrar endast så jag startar från scsi o inte hdd-0. (Raidkort 8) ) Kollar med wcpuid och processorn går på 1,5 GHz. Misstänker jag måste pilla lite i bios.
Inte för att jag är rädd för det, men jag vet juh inte vad alltär till juh. 🙁
Har hittat lite, men ändå. 😕
Det är inte någon som har ett Epox 8RDA eller 8RDA+ som kan förklara lite vilka inställningar jag ska pilla på för att ändra multipel, FSB, minnesgrejsamojs etc. Volten har jag iallafall hittat 😀
Minnena är ett par TwinMOS winbond 400 nånting. Vad jag ser så ligger de på 100 någonting. Vad ändra på?
"from noob to inte lika noob" 😀
February 21, 2003
Strunt samma vad processorn står i nu. Du ska ju ändå klocka upp den 😀
Men det är ju framför allt FSB, multipel och minnestimings du ska ändra på. Sedan kan man börja pilla med spänningar för att trycka på lite till.
Om du undrar vad olika inställningar betyder finns ju alltid manualen , eller så kan du kolla den här sidan som jag tycker är en bra BIOS-sida.
Edit:
Glömde ju posta länken http://www.rojakpot.com/defaul.....location=1
November 5, 2002
Men vilket ska jag söka ha på så högt som möjligt? FSB eller multipel?
Har provat lite och fått sirener lite då o då.
Beror det på egentligen? När ska jag höja volten? Nu står den på default, men hur mycket är det? Jag kan ju ändra från 1.4V till 2.2V.
Vill ju helst komma över 2500MHz 😀 Som mest har jag kommit till 2240MHz (140*16)
Ang. minnena? Ska jag köra dem så nära 200MHz som möjligt eller är det bara att ösa på? Kan tydligen ändra volten till dem med.
Och sen till AGPporten oxå, det kanske är bra när jag ska klocka det?
Orgebeast wrote: Om du undrar vad olika inställningar betyder finns ju alltid manualen , eller så kan du kolla den här sidan som jag tycker är en bra BIOS-sida.
Har kollat manualen, men saker o ting beskrivs juh inte så väl där. De skriver bara B och det är inte alltid jag vet A.
Vilken BIOS-sida förresten? No url.
February 21, 2003
Grundregeln är ju att försöka få så hög stabil FSB som möjligt. Så du ställer ner multipeln lågt först och ökar FSB tills RAM-minnena eller nåt annat inte hänger med längre. Sedan ökar du multipeln undan för undan och ser hur högt du kan köra den innan processorn säger stopp.
Angående olika spänningsval för att pressa ytterligare får de som har samma mobo som du svara på. Och de är ju några stycken på det här stället
Relaxia wrote: Har kollat manualen, men saker o ting beskrivs juh inte så väl där. De skriver bara B och det är inte alltid jag vet A.
Vilken BIOS-sida förresten? No url.
Jo jag har läst lite i den manualen, och den är ju som många andra ingen BIOS-undervisning utan just bara specifikation på vad man kan göra.
Fixat url nu
2 Guest(s)