July 28, 2004
jag har ett Antec Sonata chassie, men den har bara en fläkt (utav 2 möjliga 120mm fläktar) och jag funderade på att köpa en Antec 120mm-LED därbak, men jag undrar om 36db är högljutt eller inte. Annars har jag hört att papst-fläktar ska vara tystare...några råd?
edit* om det bara hade gällt hur tyst fläkten var hade jag ju klart köpt en papst, men jag vill ha lite ljus som kommer ut från lådan 🙂
July 28, 2004
John_lz wrote: 36 db klassas som högt när det gäller fläktar (anser jag). Du kanske kan köra den i 5 eller 7 volt, då får du ner ljudet ordentligt.
En tyst 80mm papst ligger på ca 12 db och skalan är exponentiell så skillnaden är stor.
så ju lägre spänning man kopplar till den lu lägre rpm (och db) blir det?
ingen som vet en annan fläkt som har blå lysdioder, som låter mindre?
July 28, 2004
LuckyLuke wrote: Det finns oftast inte fläktar med låg ljudnivå och lyser. Det är då bättre att skaffa sig lys dioder eller annat. Fläktar gör sig bäst som fläktar.
men varför "måste" fläktar med lysdioder låta mycket? Tyvärr har jag inte så många andra ställen på datorn där jag kan sätta lysdioder..men men jag är ju inte ute efter att skaffa nån julgran eller så 😛
July 28, 2004
Frisk wrote: köp en papst, borra 4 5mm hål, tryck i 4st lysdioder koppla in lite ström, ska funka... dock kanske det ej blir SÅ bra med en svart fläkt med dioder på, men lyser iaf ut ur datorn, då har du både fläkt och lysdioder...
jo..det får bli en papst men jag förstår inte varför dom låter så mycket mindre än andra (Antec) 120mm fläktar... 😕
1 Guest(s)