June 3, 2001
Nu har jag äntligen fått till ett helt tyst system har gjort så att jag tagit bort fläkten på grafikkortet och nordbryggan och satt dit flänsar, sen med hjälp av potentiometrar reglerar jag ner nätaggs fläkten på 5v (zalman) och även insugsfläkten (papst) på 5v , dragit rör från insugsfläkten fram till cpukylaren, sedan ett rör från cpufläkten som för ut den varma luften ut genom lådan slipper då ha en utblåsfläkt, isolerat lådan invändigt och utvändigt förutom insug/utblås.. kör med silent drive som hårddisk och ALPHA PAL 8045T som kylare, ligger nu på en temp ca 55 idle och 60 full load rätt ok med tanke på alla ändringar.
March 29, 2001
Med tanke på din hårdvaru-konfiguration så frestar du ditt 300W Zalman-agg ganska rejält, genom att du har dragit ner fläkten till endast 5 volt. Om du låter datorn stå på regelbundet i flera timmar om dagen, så kommer du att få problem. Kanske aggregatet börjar brinna ifall det blir för hett. 5 volt är också så pass lite att det finns risk att fläkten inte kommer igång överhuvud taget, pr.g.a damm och annat som sakta lagras på. Reglera PSU-fläkten till åtminstonde 7-8 volt istället.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-21 19:51 ]
February 4, 2002
Har en steglös Rheobus och har testat lite med dom olika volten 12-7-5volt och kom fram till det här med min XP 1800 och Alpha 8045:an och samtliga fläktar i datorn körda på dom olika volttalen
IDLE 12v 33.5 grader / 7v 39.0 grader / 5v 45.5 grader
FULL LOAD 12v 41 grader / 7v 48 grader / 5v 54.5 grader
February 4, 2002
On 2002-05-21 19:44, RalfS wrote:
Med tanke på din hårdvaru-konfiguration så frestar du ditt 300W Zalman-agg ganska rejält, genom att du har dragit ner fläkten till endast 5 volt. Om du låter datorn stå på regelbundet i flera timmar om dagen, så kommer du att få problem. Kanske aggregatet börjar brinna ifall det blir för hett. 5 volt är också så pass lite att det finns risk att fläkten inte kommer igång överhuvud taget, pr.g.a damm och annat som sakta lagras på. Reglera PSU-fläkten till åtminstonde 7-8 volt istället.[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-21 19:51 ]
Har bytt ut mitt Aopen 300w nätaggregat till Antec 400w och en skillnad är att det inte alls blir lika varmt som Aopen aggregatet (har haft exakt samma fläkt i dom) Kanske är det så att kraftigare nätaggregat inte behöver jobba lika hårt och då blir dom inte så varma heller
March 29, 2001
On 2002-05-22 13:30, Arne Anka wrote:
Kanske är det så att kraftigare nätaggregat inte behöver jobba lika hårt och då blir dom inte så varma heller.
Jo, det stämmer. Ju tyngre och kraftigare aggregat (helst 400W, eller mer), ju mera marginal blir det till att experimentera med en mindre effektiv (och därmed tystare) agg-fläkt. Dock ska man aldrig köra helt utan fläkt, oavsett prestandan på PSU:n. Dessutom ska man inte maxbelasta ett "ljudmoddat" nätaggregat. I ditt fall bör du nog inte belasta den hårdare än 350 watt - eller kanske bara max 300 watt för att vara HELT på den säkra sidan.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-05-22 19:12 ]
June 3, 2001
On 2002-05-21 19:44, RalfS wrote:
Med tanke på din hårdvaru-konfiguration så frestar du ditt 300W Zalman-agg ganska rejält, genom att du har dragit ner fläkten till endast 5 volt. Om du låter datorn stå på regelbundet i flera timmar om dagen, så kommer du att få problem. Kanske aggregatet börjar brinna ifall det blir för hett. 5 volt är också så pass lite att det finns risk att fläkten inte kommer igång överhuvud taget, pr.g.a damm och annat som sakta lagras på. Reglera PSU-fläkten till åtminstonde 7-8 volt istället.
Ja lite skraj är jag faktisk just att den ska börja brinna, helst när jag har den på dygnet runt och man kanske är borta när det händer vore inte särskilt skoj, ska nog dra upp den lite..
2 Guest(s)