aquarius 2 koiko ^^|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
aquarius 2 koiko ^^
sprewt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 4, 2003 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

tja.. har ett aquarius 2 vattenkylnings kit som jag ska instalera så fort jag har fått mitt nya chassi.. d e bara en grej jag undrar över.. på bilderna jag ser verkar det som om att vattnet först går till vattenblocket, sen till radiatorn för att sedan föras in i pumpen igen.. ska det verkligen vara så? vore det effektivaste inte att ta det genom radiatorn o vidare till vattenblocket? så kanske tillochmed är fallet.. aja tacksam för svar.. 🙂
en sak till.. ngn som har en xp2200 processor o använder aquarius 2 ? skulle vilja veta vad ni får för temp på processorn isf.. 🙂

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
246457
January 4, 2003 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Var har du köpt vattenkylningskittet ? Har nämligen med tänkt köpa mig ett sådant med har inte hittat något "bra" ställa som har det. Sen när du har installerat det så kan du väl vara vänlig och skriva in vad tempen ligger på är du snäll 😀

sprewt
Medlem
246484
January 4, 2003 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

perfekta svar på mina frågor hörru 🙂 köpte d på ett ställe som heter Armans Data i gävle för 1649 :- men d finns juh på kylning.com me för 1995:- :)medelar dig när jag får reda på cpu temp 🙂

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
246486
January 4, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

sprewt wrote: perfekta svar på mina frågor hörru 🙂 köpte d på ett ställe som heter Armans Data i gävle för 1649 :- men d finns juh på kylning.com me för 1995:- :)medelar dig när jag får reda på cpu temp 🙂

Ja gör det är du snäll. Tack för info 😀

ironbyte
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
248423
January 7, 2003 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

sprewt wrote: ... d e bara en grej jag undrar över.. på bilderna jag ser verkar det som om att vattnet först går till vattenblocket, sen till radiatorn för att sedan föras in i pumpen igen.. ska det verkligen vara så? vore det effektivaste inte att ta det genom radiatorn o vidare till vattenblocket? så kanske tillochmed är fallet.. aja tacksam för svar.. 🙂 ...

Ur teknisk synpunkt vill man göra sig av med värmen så fort som möjligt, och därför är det helt rätt att leda vattnet från vattenblocket till radiatorn. Nu vet jag att (nästan) alla överklockare sitter och suckar "så fel du har" eftersom att vattnet är ju kallast när det kommer från radiatorn! *DUH*

Vattnet blir aldrig kallare än rumstemperaturen, och om vi då lagrar vattnet i en tank så har det ingen betydelse. Den kommer ju inte att värma upp vattnet direkt. Undantaget är om man har en _kraftig_ pump.
För att visa vad jag menar med kraftig så plockar jag fram fysiken :bok:

En Eheim 1048 är på 10W. Om man tillför 10W värme till 0,083 kg/s vatten (5 liter/minut), kan temperaturhöjningen beräknas:
E = cmt -> t = E/cm = 50 / (4180 * 0,083) = 0,14°C.

Eftersom att pumpen i TT Aquarius 2 är på 2W så har det ingen praktiskt betydelse för CPU-temperaturen. Så mycket för den myten.

Att ha en behållare som sitter och avger värme in i min dator vill jag då inte ha. Då dumpar jag hellre värmen utanför burken direkt, och njuter åt min svala datortemperatur. Jag behöver väl inte ens påpeka hur det påverkar CPU-temperaturen 😉

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
248452
January 7, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du bara har ett CPU block så är placeringen av Radiatorn rätt ovisentlig. Men om du har tex ett GPU block oxå då vill man kanske ha de kallaste vattnet til CPU blcket. då kan placeringen ha en liten betydelse. fast i sin tuyr så kommer GPU blocket få bli lite varmare..

sprewt
Medlem
249192
January 8, 2003 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ok tack nu blev jag betydligt klokare 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL