Munken wrote: Är det bra att bränna in minnen och prollen innan man överklockar?
Hur länge ska man göra det? Ska man köra sisof sandra då lr?
Eftersom inte CPUn innehåller några mekaniska delar anser iaf jag att "innbränning" är överflödig.. 😮
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 11, 2002
får väl rätta er lite. För att bränna in gör man följande: kör typ sisoft sandra i några timmar på orginal (ett bra tag under full belastning, gärna någon dag). Sen ökar ni till högsta möjliga fsb på orginalvolt (så att det är stabilt). Där kör ni sisoft sandra burn-in-wizard som innan i några timmar. sen höjer ni volten ett snäpp utan att klocka. gör likadant med t ex sisoft sandra ett bra tag. Efter det ökar ni fsb:n så mycket det går, bränner in som innan. O så gör ni så långt det går, ha koll på tempen! att gå för högt är inte alltid bra. några timmar varje gång är lite väl lite. Brukar ta en vecka att bränna in grejerna, gäller att göra det noggrant. Många orkar dock inte.
CyriQ wrote: får väl rätta er lite. För att bränna in gör man följande: kör typ sisoft sandra i några timmar på orginal (ett bra tag under full belastning, gärna någon dag). Sen ökar ni till högsta möjliga fsb på orginalvolt (så att det är stabilt). Där kör ni sisoft sandra burn-in-wizard som innan i några timmar. sen höjer ni volten ett snäpp utan att klocka. gör likadant med t ex sisoft sandra ett bra tag. Efter det ökar ni fsb:n så mycket det går, bränner in som innan. O så gör ni så långt det går, ha koll på tempen! att gå för högt är inte alltid bra. några timmar varje gång är lite väl lite. Brukar ta en vecka att bränna in grejerna, gäller att göra det noggrant. Många orkar dock inte.
Och vilka fördelar ger det???
Blir kiseln och transistorerna snabbare??
😕
Jag har då aldrig ägnat mej åt sådant, det är bara att klocka rakt av som gäller för min del..Har aldrig haft några problem att höjja prestandan..
Brukar däremot köra Prime 95 eller Bitpro några timmar för att se om burken går stabilt med ev. nya inställningar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 11, 2002
ilg@dd wrote: [quote=CyriQ]får väl rätta er lite. För att bränna in gör man följande: kör typ sisoft sandra i några timmar på orginal (ett bra tag under full belastning, gärna någon dag). Sen ökar ni till högsta möjliga fsb på orginalvolt (så att det är stabilt). Där kör ni sisoft sandra burn-in-wizard som innan i några timmar. sen höjer ni volten ett snäpp utan att klocka. gör likadant med t ex sisoft sandra ett bra tag. Efter det ökar ni fsb:n så mycket det går, bränner in som innan. O så gör ni så långt det går, ha koll på tempen! att gå för högt är inte alltid bra. några timmar varje gång är lite väl lite. Brukar ta en vecka att bränna in grejerna, gäller att göra det noggrant. Många orkar dock inte.
😕
Jag har då aldrig ägnat mej åt sådant, det är bara att klocka rakt av som gäller för min del..Har aldrig haft några problem att höjja prestandan..
Brukar däremot köra Prime 95 eller Bitpro några timmar för att se om burken går stabilt med ev. nya inställningar.
Se d såhär: finns nog ett skäl till att de bästa överklockarna oftast bränner in grejerna. Varför lämna något helt åt slumpen när man kan påverka d så man kan öka frekvensen mera?
Gör man helt fel kan du förstöra osso så att den går sämre... att bränna in är helt enkelt att du använder grejerna. Fördelen med att bränna in är att man oftast kan få ut mer mhz på samma volt, är mer lr mindre bevisat. bara ta o sök efter såna trådar. har varit massvis o nästan alltid bevisats att d e bättre att bränna in..... men visst vill man skita i d så kan man göra d....
CyriQ wrote: [quote=ilg@dd][quote=CyriQ]får väl rätta er lite. För att bränna in gör man följande: kör typ sisoft sandra i några timmar på orginal (ett bra tag under full belastning, gärna någon dag). Sen ökar ni till högsta möjliga fsb på orginalvolt (så att det är stabilt). Där kör ni sisoft sandra burn-in-wizard som innan i några timmar. sen höjer ni volten ett snäpp utan att klocka. gör likadant med t ex sisoft sandra ett bra tag. Efter det ökar ni fsb:n så mycket det går, bränner in som innan. O så gör ni så långt det går, ha koll på tempen! att gå för högt är inte alltid bra. några timmar varje gång är lite väl lite. Brukar ta en vecka att bränna in grejerna, gäller att göra det noggrant. Många orkar dock inte.
😕
Se d såhär: finns nog ett skäl till att de bästa överklockarna oftast bränner in grejerna. Varför lämna något helt åt slumpen när man kan påverka d så man kan öka frekvensen mera?
Gör man helt fel kan du förstöra osso så att den går sämre... att bränna in är helt enkelt att du använder grejerna. Fördelen med att bränna in är att man oftast kan få ut mer mhz på samma volt, är mer lr mindre bevisat. bara ta o sök efter såna trådar. har varit massvis o nästan alltid bevisats att d e bättre att bränna in..... men visst vill man skita i d så kan man göra d....
Kolla här: https://www.nordichardware.se/cpudb/
Sök först på
AMD
T-Bird 0,18 100buss
1200MHz
sedan
AMD
Duron Spitfire
700MHz
Kvalificerar det mej till "de bästa överklockarna"???
Tycker inte jag, för jag har ju aldrig "bränt in" en CPU..
OBS! Ingen voltmod eller vattenkylning heller..
February 11, 2002
Tror du har missat en grej, att köra prime95 m.m för att kolla stabiliten mellan rundorna räknas som att bränna in . Gör ju samma sak: belastar cpu:n.... iof om d är minnena är ett annat prog bättre än prime95 men d e upp te var o en....
Vet inte hur länge du kör, jag kör mellan varje runda i minst 4-5h innan jag e nöjd.
CyriQ wrote: Var inte dig jag syftade på direkt, tänkte mer på en hel del grabbar i usa. Jag vet vad som alltid har funkat bäst för mig, jag hlr mig till det. Dessutom att köra stabilitetstest mellan rundorna räknas som att bränna in, enda skillnaden är att jag gör d längre för att vara på den säkra sidan.
Vet inte riktigt hur läget ligger just nu, men för ca:1 år sen var det nog Japanerna och Finnarna som var dom grymmaste klocknissarna..Och jag betvivlar starkt att dom "brännde in" sina grejjer..Måste ha varit besvärligt värre med tanke på att deras system låg utspridda på bordet under kväve/syre/is-tratten..
Misstänker att dom prylarna inte användes mer efter den behandligt de fick utstå, enbart för att tangera ett rekord..Vid såna klockningar är det bara tal om att i princip få igång skiten så att det syns..Men men, jag kan ha fel..
Kolla desa Finnar vettja: http://www.muropaketti.com/art.....ndex.phtml
February 11, 2002
ändrade inlägget, trodde inte att du skulle hinna svara. Strunta i vad jag skrev innan jag ändrade, blev lite fel där. Var kanske inte tillräckligt tydlig innan med vad jag menade. Sen så skrev nh om att bränna in minnen i en av deras xtreme minnesrecensioner, funkar med cpu:n osso.
August 10, 2002
Kul att så många ville svara 🙂
Men asso jag hade inte tänkt att försöka slå ngt rekord i klockning av prolle utan jag tänkte bara klocka lite grann.
För jag har ingen superkylning så det kommer nog bli svårt även om jag vill.
Men om jag gör så här som CyriQ sade:
För att bränna in gör man följande: kör typ sisoft sandra i några timmar på orginal (ett bra tag under full belastning, gärna någon dag). Sen ökar ni till högsta möjliga fsb på orginalvolt (så att det är stabilt). Där kör ni sisoft sandra burn-in-wizard som innan i några timmar.
Räcker det? Jag tänkte inte bry mig om att höjja volten pga kass kylning.
Föresten, hur kollar jag stabiliteten?
Hur märker man om den inte är stabil?
Det är en Barton 2500+ jag ska klocka, den kommer förhoppningsvis innan torsdag. Jag har beställt Twinmos Winbond 400mhz minnen och ett abit nforce2 V.2.
Men grafikkortet. Det är typ ganska gammalt, typ sen i augusti och det borde väll ha blivit av att jag har spelat och så va? Lr?
Ifs så spelar jag näsatn aldrig och när jag spelar spelar jag mest cs som inte är så krävande. Och mycket generals nu på senaste tiden.
2 Guest(s)