September 10, 2004
Hej!
Jag vill eventuellt överklocka min processor lite grann. Jag surfar mest, men ska börja klippa lite tvsinslag, typ klippa bort reklam. Min fråga är om jag kan vinna något på att överklocka den eller rent av riskera något.
Jag har:
- Antec P180B.
- Abit IS7-E med defekt IDE1-port som eventuellt byts ut.
- Pentium 4 2,8 GHz (HT).
- Crosair 1 GB PC3200.
- Noctua NH-U12F med originalfläkten utan voltmodden samt en SilenX 120*38 mm (som enligt tillverkaren blåser 90 CFM)
Jag kör Linux och har ett budgetgrafik kort jag köpt nytt för ca 500-600 kr. Det är ett ATI med 256 MB.
Det jag tänker på är eventuella flaskhalsar kanske gör att det inte är värt att överklocka.
MrRunaway
November 27, 2003
Problemet med överklockning är att värmen ökar inte linjärt med volt och frekvens utan snarare i kvadrat eller kubik i vissa fall. Din processor (jag har en likadan) är dock inte den svalaste, men för att du ska märka någon större skillnad i det du gör behöver du nog pressa den en del, men med tanke på att du har en väldigt trevlig kylare så ska det nog inte vara omöjligt. Prova säger jag 😉
//Andreas
September 10, 2004
Jag ska sätta på en 120*38 mm fläkt till så jag har två stycken SilenX. Jag vet inte riktigt när jag kommer märka av någon skillnad, men jag tror nog att jag ska vänta tills i sommar. Då har jag råd med fler fläktar.
Jag tror nog att jag kan pressa upp den några hundra MHz utan vidare. Om jag kommer upp i 3,5 GHz borde jag märka skillnad, men det blir till att läsa på hur man gör. Och sen rådfråga här. Bakom fläkten har jag en 120*25 mm fläkt, men jag kan pressa in en 120*38 mm fläkt. Tänk att ha en under, en över, en på sidan.
Då lär det kyla bra om inte sidfläkten förstör luftströmmen.
Problemet nu är att moderkortet är trasigt så antingen repareras det eller så hoppas jag att jag får ett nytt av Traderaförsäljaren. Det är trasigt på IDE1 och när jag försöker installera Linux blir det red screen.
MrRunaway
1 Guest(s)