December 27, 2003
har nyss monterat en AC fläkt på mitt X800 ("Ice Q II") när datorn är igång kommer det ett klickande ljud från fläkten (även när jag stoppar den med fingret!)
någon som vet vad det kan vara? jag har även provat att stoppa alla andra fläktar, och slagit lite på hårddisken 😛
EDIT: Det är definitivt AC fläkten det kommer ifrån, det slutade när jag drog ur sladden till fläkten
November 4, 2001
Det beror på ditt grafikkort!
Samtliga x800 styr fläktarna via PWM.. Detta leder till att man hör ett klickljud. Kör du upp fläkten i 100% försvinner det men då låter fläkten.
Själv har jag dragit AC-kylaren till min fläktkontroller och tar altså INTE ström från graffet. Är bara dom 2 sakerna du har att välja på om du vill ha bort klickljudet.
December 27, 2003
SuperNova wrote: Det beror på ditt grafikkort!
Samtliga x800 styr fläktarna via PWM.. Detta leder till att man hör ett klickljud. Kör du upp fläkten i 100% försvinner det men då låter fläkten.
Själv har jag dragit AC-kylaren till min fläktkontroller och tar altså INTE ström från graffet. Är bara dom 2 sakerna du har att välja på om du vill ha bort klickljudet.
wow, tack. låter lite som HIS gjorde ett litet mistag där, då kortet kommer med just den fläkten.
tack så mycket! ska försöka fixa fram en fläktkontroller (eller ta ström från en molex)
EDIT: ett litet, men ganska viktigt stavfel fixat
April 13, 2004
Xenomorphed wrote: [quote=SuperNova]Det beror på ditt grafikkort!
wow, tack. låter lite som HSI gjorde ett litet mistag där, då kortet kommer med just den fläkten.
tack så mycket! ska försöka fixa fram en fläktkontroller (eller ta ström från en molex)
Fick du inte det färdigmonterat på HIS:kortet?(AC altså) 😛
December 27, 2003
Jalle64 wrote: [quote=Xenomorphed][quote=SuperNova]Det beror på ditt grafikkort!
wow, tack. låter lite som HSI gjorde ett litet mistag där, då kortet kommer med just den fläkten.
Fick du inte det färdigmonterat på HIS:kortet?(AC altså) 😛
näe, köpte begagnat av en kille som kört kortet med standardkylare i en Barebone, monterade ihop jäkelskapet idag
December 27, 2003
hahaha, kollade nyss på http://www.artctic-cooling.com och läste där om problemet:
Solution: Get the power directly from the PSU. In order to get 12 Volt, you have to connect black with black and red (VGA) with yellow (PSU), for 5 Volt connect black with black and red with red. You can also use a thermistor to regulate the voltage. To connect the cables soldering is not necessary. Easiest is to use a 5.25" Y-cable and cut one plug and the VGA power plug, remove the isolation of the corresponding cables, twist them into each other and isolate with standard tape.
dom tycker att man ska klippa av ledarna, och ogiltigförklara garantin. lite roligt tycker jag
2 Guest(s)