October 10, 2002
Falcon: Okej, de e ju helt hur man ser på saken. Men nog heter det tur. Ifall du går o köper en komponent av "hög kvalitet" å så råkar du få en av de som fungerar bäst av dem, så då ha du ju haft tur. Men om du däremot råkar få en "sämre" variant av de med "hög kvalitet" så kan du ju inte gå till butiken o säga att du vill byta de för att de klockar dåligt... eller kan du?? vilken butik i såna fall? 🙂
Då sir jag de åtm som "tur"!
August 15, 2001
Falcon
" Ok, jag har märkt att detta forum är lite vassare än Gforcex.com men ni är ljusår ifrån Sweclockers... "
Är aktiv i alla dessa forum och det finns folk som kan i samtliga.......
Har kollat runt lite på dina inlägg du värkar som du kan en del men det skadar alldrig att säja det på ett trevligt sätt..... speciellt på nh o gforce-X.
December 19, 2000
Falcon wrote: Att en lyckad överklockning handlar om tur är helt fel, vi kommer aldrig att komma överens på den punkten, du säger tur jag säger precis tvärtom, det handlar om skicklighet, tålamod och sist men inte minst att ha pengar till dem feta grejerna.
Visst det är din åsikt å den har du all rätt att ha...har full respekt för det.
Men även om jag tycker anorlunda än dig så säger jag inte att du är en idiot eller dum i huvet för att du tycker något annat om någon hårdvara än vad jag gör. Du säger att det är skicklighet..å jag säger att det är en blandning av felar saker men mer tur än något annat...svårare än såär det inte....det behöver inte betyda vi är n00bs eller idioter någon av oss för det.
Falcon wrote: Oj, kom jag på en öm tå 🙄 ? Anmäl mig till en moderator om du känner dig hotad/angripen...
För övrigt tycker jag du ska lugna ner dig jävligt mycket!
JA..du trampade mig på tån....jag anser du har ingen som helst rättighet å anklaga mig för att vara dum i huvet för att vi inte tycker lika. Ska man kritisera någon så gör man det konstruktivt annars kan man skita i det.
Du säger att jag ska lugna mig...så länge folk ger sig på mig personligen så kommer jag aldrig att lugna mig...jag tycker det är förjävligt att komma med såna påståenden mot folk man inte känner. Jag har aldrig sagt något till dig eller om dig...å du har ingen anledning att säga något om mig. Däremot har du fullt rätt å debattera för och emot i ämnet..men som sagt ska man kritisera så gör mandet knstruktivt å ger sig inte på folk.
November 29, 2001
Arne Anka wrote: [quote=Falcon]Jag ligger på AGP/PCI 79/39 nu @ 196fsb, vid fsb 202 och över får mitt GF4 lite frispel, tyvärr :arg:
Du Anka, jag väntar fortfarande på en Sandra Mem bench från dig 🙂 ...
Ska väl komma snart tror jag Håller just nu och gör lite tester med min andra dator för att fixa inställningar för att komma över 16000p Har du några bra tips för att fixa 210p så är dom välkomna
Öka prioritet på 3D Mark, skulle dock inte rekommendera realtid...
öka prioritet på IRQn för CMOS/Realtime Clock och/eller grafikkortet
inaktivera exakt all hårdvara genom enhetshanteraren som inte krävs för att köra 3d mark (ljudkort brukar dra en hel del CPU-kraft)
inaktivera alla autostartobjekt och alla onödiga services
inaktivera COM, USB osv. -portarna i BIOSet
kör inte med themes i XP
kör TweakXP o kör deras minnes o cache tweaks (man kan göra det manuellt men "palla")
defragmentera med nått bra program som lägger systemfiler, mappar, registret osv. först på HDn (O&O software eller speeddisk funkar bra här)
allt detta sammantaget borde ju iaf ge dig några poäng hoppas man
själv märker jag ingen direktprestandaskillnad förutom att systemet känns mer gediget
det blir aldrig några "hickups" eller så
hoppas något av det kommer till nytta 🙂
November 29, 2001
Angående överklockning i allmänhet så är det väl självklart att det finns en god portion tur inblandat.
Vi hade inne ett Albatron Ti4200P Turbo som ju skulle va så jäkla bra på att klocka, o gissa vad vi kom upp i.. det ville knappt hänga med i 300/600.
Det är ju knappast FEL på kortet, det var helt enkelt otur att vi fick ett ex som inte klockade så bra.
Ungefär som att vissa har gainwardkort som klockar jävulusiskt bra medans andra knappt går att köra i enhanced mode innan det blir stabilitetsproblem.
Bara den simpla fakta att alla cores från en wafer inte blir identiska betyder att det är tur inblandat, att förneka det blir bara löjligt.
O visst vissa företag handplockar exemplar men knappast så att det kan förhindra att två olika kort i samma serie klockar många MHz olika.
November 10, 2002
UndaC wrote: [quote=Arne Anka][quote=Falcon]Jag ligger på AGP/PCI 79/39 nu @ 196fsb, vid fsb 202 och över får mitt GF4 lite frispel, tyvärr :arg:
Du Anka, jag väntar fortfarande på en Sandra Mem bench från dig 🙂 ...
Ska väl komma snart tror jag Håller just nu och gör lite tester med min andra dator för att fixa inställningar för att komma över 16000p Har du några bra tips för att fixa 210p så är dom välkomna
Öka prioritet på 3D Mark, skulle dock inte rekommendera realtid...
öka prioritet på IRQn för CMOS/Realtime Clock och/eller grafikkortet
inaktivera exakt all hårdvara genom enhetshanteraren som inte krävs för att köra 3d mark (ljudkort brukar dra en hel del CPU-kraft)
inaktivera alla autostartobjekt och alla onödiga services
inaktivera COM, USB osv. -portarna i BIOSet
kör inte med themes i XP
kör TweakXP o kör deras minnes o cache tweaks (man kan göra det manuellt men "palla")
defragmentera med nått bra program som lägger systemfiler, mappar, registret osv. först på HDn (O&O software eller speeddisk funkar bra här)
allt detta sammantaget borde ju iaf ge dig några poäng hoppas man
själv märker jag ingen direktprestandaskillnad förutom att systemet känns mer gediget
det blir aldrig några "hickups" eller så
hoppas något av det kommer till nytta 🙂
Kör i en scsi hd med rent OS varje gång jag ska köra 3dmark. Allt är klart för start då typ (allt som ska vara installerat är installerat) Funkar ganska bra..
Dock inte kört något än med mitt Radeon kort. Har massa annat att syssla med just nu.
September 23, 2002
warzo wrote: Falcon: Okej, de e ju helt hur man ser på saken. Men nog heter det tur. Ifall du går o köper en komponent av "hög kvalitet" å så råkar du få en av de som fungerar bäst av dem, så då ha du ju haft tur. Men om du däremot råkar få en "sämre" variant av de med "hög kvalitet" så kan du ju inte gå till butiken o säga att du vill byta de för att de klockar dåligt... eller kan du?? vilken butik i såna fall? 🙂
Då sir jag de åtm som "tur"!
Mina inlägg är baserade på vad Naughtyboy_2000 har skrivit...
Han skriver t.ex att han ska " ta å klar göra lite saker här med överkclockning å prestanda. "
Precis som han är värsta eliten av OCing...
Sen skriver han " att Arne lyckats så bra ..är för förmodligen "TUR" en stor j-la portion "TUR"... "
Snacka om att gå till personangrepp...det är ju ren kränkning.
Vidare skriver han " Det finns en oändligt massa saker som kan påverka system prestandan. Vissa lyckas å vissa inte..så är det bara. "
omg, vilket dyng snack, lyckas man så beror det på att man är duktig och vet vad man gör, misslyckas man eller inte alls försöker så beror det på att man inte kan eller vet hur man ska göra, återigen _inte_ tur utan skicklighet.
Snackar vi rikig seriös OCing så finns det folk som volt moddar båda sina moderkort och grafikkort, bygger feta peltier/vatten kylningar osv...
Vilken tur dem har som lyckas eller hur Naughtyboy_2000
Enda som jag kan hålla med om är att visst kan de skilja från kort till kort hur mycket dem orkar, bara att titta på Ankas Albatron och dagens Albatron kort, t.om mitt PoV klockar nästan bättre än dagens Albatron, Anka hade flyt att få ett bra Albatron, men han visste ju att dem var bra då han köpte det...de kallar jag skicklighet, att gå in i rätt läge o köpa 🙂
September 23, 2002
"Naughtyboy_2000
JA..du trampade mig på tån....jag anser du har ingen som helst rättighet å anklaga mig för att vara dum i huvet för att vi inte tycker lika. Ska man kritisera någon så gör man det konstruktivt annars kan man skita i det.
Har inte kallat dig varken dum i huvet eller för idiot någonstans i mina inlägg! Ljug inte!
Jag har kritiserat dig, konstruktivt, har du inte läst mina inlägg ? Eller vet du inte vad konstruktiv kritik är ?
September 23, 2002
ranlord wrote: Falcon
" Ok, jag har märkt att detta forum är lite vassare än Gforcex.com men ni är ljusår ifrån Sweclockers... "
Är aktiv i alla dessa forum och det finns folk som kan i samtliga.......
Har kollat runt lite på dina inlägg du värkar som du kan en del men det skadar alldrig att säja det på ett trevligt sätt..... speciellt på nh o gforce-X.
Det var menat som lite ironi över det där, Swec har sin charm med stor bredd, NH för sköna "lirare", bara ta Mr Naughtyboy och mig själv som exempel 😮 o sist men inte minst Gforcex för sin otroliga enkelhet.
Jag gillar alla tre forumen skarpt, dem har alla olika egenskaper.
Smickrad att du tycker att jag " kan en del " 🙂
December 19, 2000
Falcon wrote: Har inte kallat dig varken dum i huvet eller för idiot någonstans i mina inlägg! Ljug inte!
ÖÖÖ...jo det har du...exakt här:
Falcon wrote: Detta var nog bland det dummaste jag hört på mycket länge...
Du sa att det var det dummaste du hört....jag skrev det inlägget..det komm från mig du ansåg att det var dummt...i mina ögon är det samma sak som att jag är dum i huvet. Ett person angrepp. Möjligt att du tycker anorlunda..men det är min åsikt.
Falcon wrote: Snackar vi rikig seriös OCing så finns det folk som volt moddar båda sina moderkort och grafikkort, bygger feta peltier/vatten kylningar osv...
Vilken tur dem har som lyckas eller hur Naughtyboy_2000
Håller fullständig med dig där...det krävs inget direkt tur när man bygger egna riggar...har sysslar själv med det. Mer kunskap å inte tummen mitt i näven...så lyckas de flesta att bygga en vatten kylning eller en volt modd.
MEN ....det är helt anna sak....det var inte det vi diskuterade från början....vi snackde om minnen cpu:er å graffekort. Visst köper du 10st P42.8or å väljer ut den som klockar högst..så störe delen av turen eliminerad...men det krävs heller inge sörre skicklighet till det. Köper du däremot 1st P42.8 så kan du vara hur noga som helst i i valet av stepping å dylikt....det krävs fortfarande en hel del tur för att få just DEN cpu:n.
Hur som helst så tycker jag detta börjar bli ganska löjligt...du håller fast vid din teroi om ren skicklighet å jag håller fast vid om att det är flera saker som styr dock mest TUR. 2 envisa överklockare...å kanske är det just envisheten som får oss å lyckas hyfsat å våra överklockningar.
END OF DISCUSSION
August 10, 2002
Arne Anka wrote: [quote=Naughtyboy_2000]
OK...då är det förmodligen jag som haft tur med både Gainward å Samsung. Mitt Gainward gjorde 340/710..det var ett 128megs GoldSample.
340/710 är ovanligt bra för ett Gainward Ti4200 kort
Jag kan klocka mitt till 333/714.
Fast ifs så e ju det ett 4600.
Ni kanske snackade om ett 4200...
August 15, 2001
December 19, 2000
Munken wrote: Pinsamt att du kunde klocka din gpu mer än min och jag har ett 4600
Du behöver inte tycka det är pinsamt. Direkt efter köpte jag ett Leadtek Ti4600..den med den pheta kylfänsen på. Men trotts detta så ville den inte alls...fick upp den i 315/720...DET var pinsamt lågt. Provade dessväre aldrig att byta kylningen på den.
1 Guest(s)