March 29, 2001
Jag kör för närvarande med kylpastan Artic Silver II.
Prollen är en oklockad XP-1700 som kyls med en Swiftech MCXC370 + en Thermaltake 60mm/28Db/21CFM fläkt ovanpå flänsen. Lådan är en Antec SX830 med 4 stycken 80mm/30dB/34CFM chassifläktar - dock körda endast på 7 volt, så CFM-värdena är betydligt lägre. Moderkortet är den välkända EPOX 8KHA+.
Rums-temp: 20 grader
Moderkorts-temp: 25 grader
CPU-temp idle: 36 grader
CPU-temp full load: 41 grader
Min fråga: Hur mycket kan jag förvänta sig att CPU-temperaturerna förbättras ifall jag byter till Artic Silver III? Ni som har bytt till AI III - vad det värt besväret? Vad är era erfarenheter?
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-23 00:51 ]
September 3, 2001
ok... för det första är dina temperaturer HELT ok.... vet inte varför du vill kyla den mer. Iaf med luftkylning.
För det andra så skulle iaf jag satsa mer på att tysta ner datorn.
Jag bytte själv från artic alumina till AS3 och jag kan säga att jag e lite halvnöjd... tjänade 2-3 grader.
har du däremot gott om pengar så kan du gå o köpa den nu.... bara så att ditt medvetande är lugn för att du vet att det inte går att ha bättre
March 29, 2001
On 2002-03-23 01:26, Kame_boy wrote:
Jag bytte själv från artic alumina till AS3 och jag kan säga att jag e lite halvnöjd... tjänade 2-3 grader.
Den är redan förhållandevis tyst tack vare den relativt tysta 28dB-fläkten. Men framåt sommaren planerar jag att byta ut nätagget mot en kommande Zalman 350-400W. De planerar visst att komma ut med en ännu tystare & tyngre ersättare till den nuvarande Zalman 300BLP -agget.
har du däremot gott om pengar så kan du gå o köpa den nu.... bara så att ditt medvetande är lugn för att du vet att det inte går att ha bättre.
Precis. 😀
On 2002-03-23 05:26, Arne Anka wrote:
Har precis beställt Artic Silver III. Det man hört är att full loadtempen kan gå ner några grader och att idletempen förblir ungefär densamma
Enligt de oberoende recensioner som Artic Silver's hemsida hänvisar till, så lär skillnaden bli något större än så. Men Ok, posta din egen recension så vi får veta hur stor skillnaden blev. Du hinner nog före mig. Har inte beställt än.
[ Detta Inlägg ändrades av: RalfS den 2002-03-23 08:41 ]
September 3, 2001
ja men tänk VARIFRÅN det sänks några grader..... dom kanske jämför noname kylpasta med artic silver 3 och då är det ju stor skillnad.
Du har däremot AS2 och det är redan jättebra så därav att du inte tjänar så himla mycket med ett byte till AS3 .... men som sagt.. man blir girig när man har datorer och måste ha det bästa.
February 28, 2002
tycker du nog inte ska byta.. chansar på att du högst tjänar 3 grader på det...kostar ju trots allt 130 kr... fan min TB1400 ligger på 55 i fulload och inte gnäller jag för det.. och inte den heller för den delen :grin:.
Behöver du till din prolle och bor i sthml kan du få en liten klick av mig.. den där tuben verkar räcka ett bra tag....
toob
1 Guest(s)