December 15, 2001
För luftkylning?
Och speciellt med en CNPS3100+ o 1200TB...
Tilläggas bör att fläkten ligger i 12v just nu, men då jag kör @ 5,5v så ligger CPU:n i 38 grader...
Jag menar, det finns folk som har en Alpha 8045A(eller vad den nu heter) o en relativt stark fläkt, som ändå ligger runt 40 =/
Tilläggas bör att jag inte har en enda chassifläkt... Och att datorn har varit på 4h 41min(sen senaste rebooten.. har väl varit på i ~två dar)
December 15, 2001
Mjo, men till saken hör att jag bara kan sätta in en chassifläkt utan att såga, och det är fram i burken...
Jag har ett hål bak oxå, men det ligger precis brevid CPU-fläkten, och då blir det turbulens -> mer ljud(har provat)...
Iofs, jag har funderat på att ta bort CPU-fläkten(92mm) och sätta min 80mm titan där bak(nej, int DÄR bak)... Om jag har tur, så räcker luftgenomströmningen för att kyla processorn
Sen ska vi se om jag ids plocka ihop min FC nu i påsk... Får väl bli till veckan... Måste bara få tag i en lödkolv =/
BTW, är det ngn som vet hur mycket man tjänar i ljudväg av att knipsa bort original gallrena i chassit? De jag har täcker c:a 50% av ytan, så man borde bli kvitt en hel del turbulens... Och om jag gör det med hålet där fram, så syns det inte hlr, då plastfronten skymmer
September 3, 2001
du tjänar jävligt mycket genom att knipsa (alt. såga) bort de där original hålen som finns för fläktar.... mycket bättre med en ståltrådsgaller eller inget alls.
Testa att blåsa själv igenom d hålen med munnen så får du se vilket vinande det blir.
Beroende på var du har datorn så ska ju luften antingen strömma bakifrån o fram eller framifrån och bak. Jag har datorn o skärmen i en "kupa" som bildas av skrivbordet o sånt. så jag måste blåsa in luft från fronten för annars så hamnar den varma luften från skärmen på processorn (blåshålen e precis brevid processorn , har en chieftec fulltower).
Och så e luften framför datorn mycket svalare än den som finns bakom.
Det jobbiga är bara det att det blir hela 30 grader varm luft i kupan där skärmen o datorn e (har en termometer där) och den visar 24 grader rumstemp, och 29 grader bakom datorn o skärmen.
Måste nog skaffa en sån där bordsfläkt o placera där bakom.
September 3, 2001
du borde i alla fall inte oroa dig för att processorn är för varm. min gamla P3 @ 770 mhz är runt 35-38 grader med en taisol på, den har inga chassifläktar och taisolfläkten är på 7 volt så att det inte ska låta så mycket.
Du borde nog ta några små åtgärder åt din chassitemp, eller kanske ta tempen på grafikkortet. Dom brukar inte heller gilla höga temperaturer som du kanske vet. Under 45 är alltid bra temperaturer där du inte tär på livslängden.
May 4, 2001
Jag kör med en Duron 750Mhz på ett Soltek 75KAV, GF 3 ti200 64MB och datorn är grymt varm tycker jag. 50-55 grader idle.
Jag har överklockat GF3 lite men det är ändå samma temp som när jag körde GF2 MX tidigare.
2 chassifläktar och mycket luft kring datorn....märkligt...
Största problemet är ju att den jäkla burken värmer upp lägenheten(1:a) och på sommaren rinner svetten när man sitter framför datorn. Sjukt är ordet för dagen!
December 15, 2001
Ok, nu ger jag de tre nuvarande tempsen:
Sensor 1: 22
Sensor 2: 37
Sensor 3: 30
Jag skulle nog tippa på att 22 grader är chassi, 37 CPU(duh) och 30 chipset...
Iofs så är ju sidan på burken av, märkte jag nu, men om jag får som jag vill, så ska den vara på osv...
Orksa inte skriva mer nu, måste fan sova lite =/
June 25, 2001
hihi, jag kör min intel p4 i 1.8@2.2ghz, och min prolle ligger på 28 grader.. HOHO
December 15, 2001
Men det är ju Intel, och inte AMD =/
Hmm... Enligt MBM5, så har min CPU varit nere i 32 grader under natten
(slog på MBM strax före det första inlägget)
Aja... Ska kanske införskaffa en CNPS6000 AlCu i framtiden, fast frågan är ju då hur många grader man tjänar....
BTW, jag ska nog köpa en passiv GPU-kylare från gtek... En zalman där oxå .. Oxå en extra fläkt till min fläktarm... Måste fan kolla om det går att klämma dit fem fläktar(det står "upp till tre fläkter" @ gtek 😛 )
Just nu sitter det två fläkter längst upp på armen
Sedan är det väl bara ett tyst nätagg och en tyst HD/HD-dämpning som saknas
February 4, 2002
On 2002-03-30 19:54, Härdin wrote:
För luftkylning?Och speciellt med en CNPS3100+ o 1200TB...
Tilläggas bör att fläkten ligger i 12v just nu, men då jag kör @ 5,5v så ligger CPU:n i 38 grader...
Jag menar, det finns folk som har en Alpha 8045A(eller vad den nu heter) o en relativt stark fläkt, som ändå ligger runt 40 =/
Tilläggas bör att jag inte har en enda chassifläkt... Och att datorn har varit på 4h 41min(sen senaste rebooten.. har väl varit på i ~två dar)
Tvivlar på att dina 36grader stämmer det är ju så här att den vanliga T-Bird processorn är den varmaste av alla Amd och eftersom du har en CNPS3100 på den som inte är så där himla effektiv + att du inte har några chassifläktar alls så låter det lite konstigt med 36grader Vad har du för lådtemp???
December 15, 2001
Min lådtemp har jag redan angett:
On 2002-03-30 23:21, Härdin wrote:
Ok, nu ger jag de tre nuvarande tempsen:Sensor 1: 22
Sensor 3: 30
Alltså, 22 grader...
Och jag tror inte att den ger fel CPU-temp, då den ger typ 52 grader @ 1466 o 1,85v...
Då jag hade super-orben med original pastan o shit, så låg tempen på runt 60-70, så jag tror nog att den matar rätt temp, annars skulle min prolle vara ganska paj 😛
February 4, 2002
On 2002-03-31 23:28, Härdin wrote:
Min lådtemp har jag redan angett:On 2002-03-30 23:21, Härdin wrote:
Ok, nu ger jag de tre nuvarande tempsen:Sensor 1: 22
Sensor 3: 30Alltså, 22 grader...
Och jag tror inte att den ger fel CPU-temp, då den ger typ 52 grader @ 1466 o 1,85v...
Då jag hade super-orben med original pastan o shit, så låg tempen på runt 60-70, så jag tror nog att den matar rätt temp, annars skulle min prolle vara ganska paj 😛
Får du 22grader i chassitemp är det nått som inte stämmer eftersom du inte har några chassifläktar Visst i min Aopen Bigtowerlåda kan jag komma ner till 22grader men då har jag också 6st chassifläktar i den och det är ganska bra luftgenomströmmning i lådan + att min XP1800 processor avger inte lika mycket värme som din
December 15, 2001
Jo, men som jag sa: Sidan på burken är öppen
Dessutom, om du sett hur CPU-fläkten till CNPS3100 sitter, så förstår du att den då tar rumstemp. luft direkt på flänsen
Min "lilla" 80mm brevid 92:an hjälper till att kyla nordbryggan och 256:an
Fast jag skulle kunna ha sidan stänga o få ner ljudet på burken lite, men då går tempen upp typ fem grader =/
December 28, 2001
jo det är väldigt bra temp för luftkylning. Själv kör jag vatten och får 39 idle(42FL) med min duron 800 klockad till 1054 ~60W och din cpu alstrar 65Watt. Fast jag har uppfattat och hört att durons är svårare att kyla. Får 33 Full Load om jag kör orginal hastighet
Tänk på att moderkorts sensorn inte vissar rätt temp den är ofta mycket fel i kanske har dur 47 grader i verkligheten. det där 22 är inte chassit eftersom du inte hade nåra chassi fläktar. jag har nån sensor som vissar ca 22C oavsätt chassi temp.
[ Detta Inlägg ändrades av: Petterk den 2002-04-01 14:06 ]
March 17, 2002
On 2002-04-01 14:02, Petterk wrote:
jo det är väldigt bra temp för luftkylning. Själv kör jag vatten och får 39 idle(42FL) med min duron 800 klockad till 1054 ~60W och din cpu alstrar 65Watt. Fast jag har uppfattat och hört att durons är svårare att kyla. Får 33 Full Load om jag kör orginal hastighetTänk på att moderkorts sensorn inte vissar rätt temp den är ofta mycket fel i kanske har dur 47 grader i verkligheten. det där 22 är inte chassit eftersom du inte hade nåra chassi fläktar. jag har nån sensor som vissar ca 22C oavsätt chassi temp.
[ Detta Inlägg ändrades av: Petterk den 2002-04-01 14:06 ]
Jga kör Duron 600 @ 920 med Zalmans AlCu och ligger med Vcool på 27C CPU, 20C Sys, 31C Hd
Sen att jag har 2st 120mm fläktar på 12V som blåser in är en annan sak.
Ngn som vet hur man ska skala molex kontakterna så jag kan sätta mina 120mm fläktar på 5V ???
Är trött på ljudet. 🙁
/Nippe
1 Guest(s)