December 11, 2007
Hej!
Jag har två ramminnen installerade: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ( http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=334571 ) på mitt Asus Maximus Formula, X38 moderkort.
Har precis monterat ihop nytt system i ett gammalt chassi och allt funkar riktigt bra (kylning osv i bios/asus probe 2). Men i "Asus probe 2", får varning angående ramminnena:
DRAM: 2.22 V (varnar/lyser rött)
DRAM REF: 1.10 V (varnar/lyser rött)
Lite märkligt om ovanstående värden skulle vara "farliga" tycker jag, jag menar ovanstående Crucial minnen kör på 2.2 v, det står ju i specifikationen till och med...
Som ni kanske fattar håller jag inte på med trimmning direkt, säkert en riktig basic-fråga det här... 😉
Jag har ändrat i biosen under "Extreme Tweaker menu/DRAM Frequency" från "Auto" till ett fast värde [DDR2-1066MHz] som det stod att man ska göra i moderkortsmanualen.
Så... Asus Probe 2 fattar inte automatiskt att dessa minnen skall köra på 2.2 v och jag kan ändra tröskeln i Asus Probe 2 för "Dram och Dram ref" för att slippa pop-ups med varningar? Eller har jag missat något?
Tacksam för råd.
Mvh
/ Thomas.
December 11, 2007
Tack för ett snabbt svar Andreas!
Vill också passa på att tacka för all intressant läsning i Datorbyggarskolan. Jag byggde senast en dator 2001 så Er guide var verkligen bra att ha till hands nu när jag repeterade/byggde ihop min senaste burk i förra veckan. Verkligen tack för all info, keep up the good work!
Fortsatt trevlig helg!
/ Thomas
1 Guest(s)