March 15, 2002
Hur mycket bör man kunna överklocka detta? Får inte upp minnet i mer än 500 o det verkar väldigt kass enligt mig. Vid 510 så hänger den sig genast. Själva kretsen kan man däremot överklocka en hel del. Hade ett annat V8200 innan som pajja (fläkten stanna) o de gick att få upp mycket mer. Vad kan det bero på? Har hört dem som fått upp minnet i 550.
December 4, 2001
På swec så skrev jag ett liknande inlägg men vi kan ta det igen.
Hur oc vänliga korten är skiljer MYCKET från kort till kort även från samma korttillverkare.Jag har suttit och tittat på olika tester av kortet du och jag har och i en del recensioner så kan dom inte oc kortet 10 Mhz inan dom får graffikfel och ibland så räckte inte coolbitsskalan till.
Mitt kort har jag oc fullt ut mha coolbits 250/575, detta utan grafikfel eller hängningar i 3Dmark.Kortet är ej modifierat på ngt sätt.
Jag har 1 92 mm fläkt i botten på lådan 1 80 mm i fronten, båda dessa blåser in luft.
Bak på lådan har jag 2 80 mm som blåser ut den varma luften och i toppen en 120 mm som kompletterar 80 mm fläktarna.
CPU 56 °C, Case 25 °C GF3 GPU 53 °C GF3 Ram 35 °C Vcore 1.75
Tempen säger inte mycket men dessa var mina temeraturer efter ca 20 vändor i 3Dmark 2001se. Då även processorn var oc.
March 15, 2002
Digit4l_Illusions wrote: På swec så skrev jag ett liknande inlägg men vi kan ta det igen.
Hur oc vänliga korten är skiljer MYCKET från kort till kort även från samma korttillverkare.Jag har suttit och tittat på olika tester av kortet du och jag har och i en del recensioner så kan dom inte oc kortet 10 Mhz inan dom får graffikfel och ibland så räckte inte coolbitsskalan till.
Mitt kort har jag oc fullt ut mha coolbits 250/575, detta utan grafikfel eller hängningar i 3Dmark.Kortet är ej modifierat på ngt sätt.
Jag har 1 92 mm fläkt i botten på lådan 1 80 mm i fronten, båda dessa blåser in luft.
Bak på lådan har jag 2 80 mm som blåser ut den varma luften och i toppen en 120 mm som kompletterar 80 mm fläktarna.
CPU 56 °C, Case 25 °C GF3 GPU 53 °C GF3 Ram 35 °C Vcore 1.75
Tempen säger inte mycket men dessa var mina temeraturer efter ca 20 vändor i 3Dmark 2001se. Då även processorn var oc.
OK. Jag har rätt så bra temp i min cooler master oxå, så det verkar ju inte särskilt bra. Hur kan det skilja så mycket? E de sämre minnen på detta kortet lr?
March 15, 2002
Digit4l_Illusions wrote: Jag vet faktiskt inte vad som skiljer korten åt om det är minnena eller vad det kan vara.Tror att det sitter samma minnen på både ditt och mitt kort bara att jag hade turen att få ett som gick bättre att klocka.
men om det är samma minnen så kan det ju inte vara så förbannat stor skillnad. typ 5 mhz max.
December 4, 2001
Allt tillverkas efter vissa specifika standader vilket menas att grejerna måste hålla en viss nivå(kvalitet)det enda som testas är om dom klara denna nivå, om grejerna är bättre skiter dom i bara dom når upp till dom satta gränserna.Titta på processorerna, dessa har steppningar efter hur bra dom kan klockas. En 1600+ uppfyller dom krav som AMD har satt för den processortypen dvs den ska klara att köras i en viss hastighet, att dom sedan testar hur bra dom klockar och definierar det med en kod är en helt annan femma. Detta gäller allt som tillverkas, motorer, minnen, hus, you name it.
March 15, 2002
Digit4l_Illusions wrote: Allt tillverkas efter vissa specifika standader vilket menas att grejerna måste hålla en viss nivå(kvalitet)det enda som testas är om dom klara denna nivå, om grejerna är bättre skiter dom i bara dom når upp till dom satta gränserna.Titta på processorerna, dessa har steppningar efter hur bra dom kan klockas. En 1600+ uppfyller dom krav som AMD har satt för den processortypen dvs den ska klara att köras i en viss hastighet, att dom sedan testar hur bra dom klockar och definierar det med en kod är en helt annan femma. Detta gäller allt som tillverkas, motorer, minnen, hus, you name it.
Jo, men om de är sämre så måste de antingen vara ett annat minne, lr så har de tillverkat de på annat sätt... Är de identiska så klockar de lika bra oxå.
December 4, 2001
Problemet ligger i att dom inte är IDENTISKT lika annat än på ytan och på pappret, utan att dom når upp till dom satta kvalitetsnivåerna. Asus ville ha ett kort med 3.3 nsek´s minne som hade en minsta hastighet på 470Mhz vilket va vad dom fick från tillverkaren. Hade dom specificerat att dom ville ha ett minne som kunde klockas till 575 Mhz så hade dom fått det. Om du tittar på tex bilar så uppger tillverkaren att min bilmodell, SAAB 9000 2.3 TurboS har 200 hk under huven.Men skulle vi sätta upp 100 exakt likadana bilar i en testbänk så skulle effekten skilja på nästan alla bilar. Även fast dom är identiskt lika. Detta beror på toleranser i komponenterna i motorn. Dom håller sig inom vissa givna ramar, det samma gäller minnen, processor, moderkort. Prova hemma, leta reda på ett gäng tummstockar och gämför längden hittar du 10 stockar som alla är exakt lika långa så gör du det bra.Tyvärr är det så här det funkar.
March 15, 2002
Digit4l_Illusions wrote: Problemet ligger i att dom inte är IDENTISKT lika annat än på ytan och på pappret, utan att dom når upp till dom satta kvalitetsnivåerna. Asus ville ha ett kort med 3.3 nsek´s minne som hade en minsta hastighet på 470Mhz vilket va vad dom fick från tillverkaren. Hade dom specificerat att dom ville ha ett minne som kunde klockas till 575 Mhz så hade dom fått det. Om du tittar på tex bilar så uppger tillverkaren att min bilmodell, SAAB 9000 2.3 TurboS har 200 hk under huven.Men skulle vi sätta upp 100 exakt likadana bilar i en testbänk så skulle effekten skilja på nästan alla bilar. Även fast dom är identiskt lika. Detta beror på toleranser i komponenterna i motorn. Dom håller sig inom vissa givna ramar, det samma gäller minnen, processor, moderkort. Prova hemma, leta reda på ett gäng tummstockar och gämför längden hittar du 10 stockar som alla är exakt lika långa så gör du det bra.Tyvärr är det så här det funkar.
visst, men det är absolut inte så stor skillnad. eftersom alla komponenter i en bilmotor tillverkas under samma förhållanden så är de även identiskt lika. kanske skiljer 2 hk lr nåt liknande. Tummstockar är för övrigt exakt likadana. Annars måste de ange att de inte stämmer.
December 4, 2001
MoNsTeR min vän, jag har nu grottat runt i min burk och slitit loss graffat.
Där efter tog jag lilla kobenet och bröt loss div flänsar och fläktar och gissa vad jag såg.(Inte mycket)
Men jag skrev ner vad det stod på mina minnen så kan du jämföra med ditt kort. Om du orkar/vill.
Elite MT -3,8T
0127S(eller 5)
M13L64164A QC5HQD
March 15, 2002
Digit4l_Illusions wrote: Då får man gratulera till klockningen då.
Du bände aldrig loss minnesflänsarna och kollade vilket minne du hade?
Vilken drivrutin använde du dig av?
Jag sitter på Detonator 40.72 dessa funkar bra hos mig.
ne, men det ska va samma på alla... använde 21.83 dvs ganska gammal. ska testa några andra sen.
1 Guest(s)