Återställning av felflashad BIOS på grafikkort*Problem löst*|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Återställning av felflashad BIOS på grafikkort*Problem löst*
Segis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 900
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 6, 2003 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, nu har jag fått låna ett PCI grafikkort och datorn startar upp. Nu vill jag veta alla sätt som ni tror kan fungera för att återställa en felflashad BIOS på grafikkortet!

Om jag kommer ihåg rätt så kan jag sätta i grafikkortet i AGP'n, så jag har ett PCI grafikkort i (som jag kör som standard VGA), och ha i det felflashade grafikkortet i AGP'n och gå in i DOS för att starta en återställnig med hjälp av ett program som jag fick av en kille på en annan sajt. Dock så var programmet för Radeon 9500 men killen skrev att det antagligen fungerade för Radeon 9700 också, varför vet jag inte.
Här tipsade en person om programmet

Men finns det mera sätt? Andra program?

Nu måste jag väl inte gå in i DOS för att flasha AGP-kortet? Tanke på att det kort jag kör som standard VGA är det som sitter i PCI-slotet?

Jag har sparat original BIOS'en på en diskett, men är det värt ett försök att flasha med den? Tanke på att jag gjorde som man skulle när det gällde att flasha om till ny BIOS så kanske inte spara original BIOS'en heller fungerade?

Det är väl ingen idé att försöka flasha om till den nya BIOS'en igen? Det fungerade som sagt inte första gången så jag är lite skeptisk till att det ska börja fungera den andra gången.

Tackar alla som hjälper mig! Vill helst lösa detta på något sätt än att behöva köpa ett nytt.

EDIT:

Jag satte i ett PCI-grafikkort som standard VGA-enhet. Satte i mitt R9700 i AGP'n och startade upp datorn. Körde Flashrom och den upplåsta Sapphire Radeon 9700 non-Pro BIOS'en av Warp11. När datorn startades upp stod det "Ny maskivaruenhet har identifierats. Radeon 9700 Pro" 🙂

Chris64
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1051
sp_UserOfflineSmall Offline
378150
July 26, 2003 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker du ska testa att flasha igen . har du ditt orginal bios så gör ett par kopior på den.

här har du lite bios versioner http://www.3dchipset.com/bios/...../index.php

här program för flash använd raeon flash utility
http://www.3dchipset.com/bios/...../index.php

Lycka till !

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 350
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL