January 13, 2001
Jag har en Athlon 650 slot a och tänkte klocka den lite.
Jag undrar hur mycket man kan pressa upp den i och några tips på hur jag ska göra vore inte helt fel.
Jag har möjlighet att ställa multipliern.
Men hur mycket kan man höja volten till?
Orginal så ligger den på 3,6.
Sen hur funkar det med dividern, eller vad det nu heter?
December 19, 2000
Hur mycket du kan dra den beror nog till stor del på vad du har för kylning...själva cpu:n har osså ganska stor betydelse..de kan skilja väldigt mycket mellan olika processorer...å en 3:e sak som osså spelar ganska stor roll e vcoren..å i ditt fall e den ju ganska låg från början....å du du skulle nog utan problem kunna ha vcoren ställd på 1.9 med rätt kylning.. å säkert högre osså...men när du höjer volten så se tillå ha god uppsikt på tempen..!
Lycka till..!
December 19, 2000
Inget konstigt alls...lägg bara ditt en liten klick..å smeta sedan ut det på coren..antingen om du har nån lite plast bit som du kan skrap runt det med..lr så kan du använd fingrarna..men för säkerhts skuld se till att få bort statisk elktrisitet ta på nån metall lr nåt..diskbänken t.e.x..!
Å sätt bara på ett tunt lager...för mycket kylpasta gör bara motsatt verkan..!
January 13, 2001
Jag har nu klockat min processor, problemet är att jag bara får upp den i 750 MHz(org 650). Den går 100% stabilt oxå. Tempen ligger på ynka 27 grader.
Vcore har jag satt till 1,7.
Men så fort jag försöker köra den i 850 Mhz så kommer den inte längre än till memory check.
Ska jag ändra cache dividern till 2/5 då?
Hjälper det att öka I/O voltage oxå?
December 19, 2000
De där med dividern...kan jag med säkerhet inte svara på då jag inte sysslat så mycket med AMD å dess mobo...men en sak kan säga å de e att du kan utan nårra större problem höja vcoren till 1.8..å speciellt om du bara ligger på 27grader..de e ju inget fara alls...å kanske till och med 1.85...men då får du börja hålla uppsikt på tempen.
Å vad gäller I/O volten...så hjälper det nog inget på cpu klockning..men däremot om du vill klocka ditt graffe...då ska du absolut höja I/O volten..!
Lycka till !
January 13, 2001
Nu har jag fått upp den i 800 MHz men de har jag vcore på 1,95. Det konstiga är att tempen endast ökade 4 grader trots detta.
Finns det nå andra inställningar man bör tänka på för att få upp den maximalt?
En annan grej som är lite lustig är att datorn är stabil i windows men så fort jag gör nån ändring i bios och startar om så dör skärmen och datorn låser sig. Slår jag av strömmen och sedan startar om datorn så funkar det igen.
Någon som vet vad problemet kan vara?
December 20, 2000
Rekommender Artic Silver kylpasta! Sänker tempen ytterligare.
Finns bla på http://www.kylning.com
January 8, 2001
Jag kör min Athlon500 i 700.. det sitter en 650-kärna i den och varför den vägrar över 700 vete gudarna. Inte för att det stör mig så mkt, men jag har alltid undrat. Förmodligen är det vcore:en... om ni hänger på ex, ninjamicros.com eller vad de heter så finns det mycket info om detta. vcore kan lätt ställas upp mot 2.0 utan problem (med korrekt kylning) och kan ibland krävas för att lyckas...
dividern går antingen via en BIOS-patch (om du har tuuur) eller via mjukvara (finns som funkar i win2k oxå). Man stänger av L2 i BIOS Setup och låter sedan mjukvaran aktivera den igen med rätt divider.. du lär behöva ställa ner den till 2/5 hur som helst.. 700-800 är gränsen anar jag, har för mig att Athlon 750 som standard har 2/5.
/Weyland
January 13, 2001
Fruktansvärt irriterande!!!!!
Att jag inte kan få upp den i mer än 800.
Jag har läst om flera som kör 600 MHz:are högre än det. Jag förstår inte!
Alla säger att värmen är det största problemet, för mig är det snarare det minsta (31 grader är ju inte mycket att tala om).
December 19, 2000
January 13, 2001
Jag har satt fast tempgivaren på heatzinken, lr vad det nu heter, så nära coren som möjligt. Jag förstår att det inte visar helt rätt men det borde ju inte vara alltför långt ifrån. Jag vet inte vad jag ska prova köra för att stressa cpu:n så mycket som möjligt. Men jag har spelat spel i timmar och tempen går inte upp många grader för det.
Vad menar ni med att "bränna in cpu:n"?
December 19, 2000
Bränna in..!
Ja enkelt förklarat så kan man väl säga att man belastar cpu:n med något slags program t.e.x "Cpuburn" lr "Cpu Stability"..då kan man t.e.x börja på lite högre volt å lite lägre klock..där den går helt stabilt helt enkelt..så kör man dessa program...å låter datorn vara under tiden..lämpligt e ju å låta den stå på på natten.
Å efter varje gång så ökar man klocken lite (beroende lite på vilket mobo man har)..åsså kör man proget igen...när man når toppen då den inte klarar mer så sänker man lite på klocken..å kör där ett tag ..sen kan laborera lite med vcoren, volten asså ,sänka den å bränna in..tanken e ju att man ska nå så hög klock så möjligt med så låg volt som möjligt..så man får försöka hitta en balans gång...där man ligger på hyfst låg volt å hyfsat hög klock..mitt råd e å ha ett temp monitoring program igång sammtidigt så du kan hålla koll på det .
Man får vara ganska försiktig när man börjar komma upp i lite volt å hastighet så man inte bränner sönder prylarna.
Kontentan av det hela e att man "vänjer" cpu:n å gå på hög klock med låg volt..vilket i förläggningen leder till högre klock på cpu:n...!
Ungerfär så här gör jag när jag bränner in..lite svårt att förklara exakt hur mycket lr lite man ska höja å sänka vcor å klock du får helt enkelt prova dig fram.
Finns säkerligen andra som går tillväga på annat sätt men så gör jag iaf..å det har funkat fint för mig..!
Lycka till..!
-----------------
//Nååti
[ Detta inlägg ändrade av Michael 2001-01-22 11:59 ]
1 Guest(s)