October 8, 2005
Hej. Detta är min första post på detta eminenta forum så jag börjar med att säga hej.
Nu till min fråga.
Det är så att jag har en dator som jag enbart använder som tv-dator (alltså kollar på film med). Problemet är att den väsnas så extremt mycket. Jag har konstaterat att det som låter är fläkten i nätaggregatet. Datorn i frågan är utrustad med en AMD athlon XP 1600 processor, 768 mb ram, något gammalt grafikkort samt cd-brännare, dvd-spelare och nätverkort etc.
Nu är det så att jag även har ett annat gammalt nätagg liggande. Det nätagget levererar 235 watt ut till skillnad mot det som sitter i som leverear 300 watt. Som jag har förstått det så är det processorn som behöver en massa effekt så nu undrar jag om man kan klocka ner processorn så att det fungerar med det gamla nätagget?
Alltså; går det att köra den datorn med specifikationen ovan med ett 235 Watts nätagg och om ja; hur går jag till väga?
Tack på förhand för eventuella tipps.
/lallarmannen
(måste prova en sån --> 😮 )
October 18, 2004
Det ska nog funka hur bra som helst, om det inte är ett skitmärke eller något fel på agget.
Bara att testa
October 8, 2005
Härligt. Det skall jag göra. Nätagget fungerar bra och det är av märket Aopen tror ja(står det på i alla fall).
Nu återstår bara svaret på nästa fråga; (ni får ha överseende med mig) Hur går jag till väga för att det skall fungera?
Alltså; hur gör jag för att klocka ner processorn?
SkÖNnBrInK wrote: Det ska nog funka hur bra som helst, om det inte är ett skitmärke eller något fel på agget.
Bara att testa
January 22, 2003
Du kan ju antingen bara byta agg, det borde fungera eftersom att en 1600+ inte kräver så värst många watt. Annars kan du ta och byta fläkten i det bra nätagget, ta nån tyst och bra fläkt och sätt in den istället, gjort det på alla mina nätagg och fått ner ljudnivån avsevärt utan att det blivit för varmt.
October 8, 2005
ok. jag testar med att byta agg rakt av. jag antar att det inte är någon risk att jag förstör någonting?
NES_Boy wrote: Du kan ju antingen bara byta agg, det borde fungera eftersom att en 1600+ inte kräver så värst många watt. Annars kan du ta och byta fläkten i det bra nätagget, ta nån tyst och bra fläkt och sätt in den istället, gjort det på alla mina nätagg och fått ner ljudnivån avsevärt utan att det blivit för varmt.
October 8, 2005
October 8, 2005
Ja, förtusan. Det fungerar alldeles utmärkt. Nu är datorn relativt tyst och jag upplever inga problem.
Det roliga är att jag vill minnas att jag rekomenderades att köpa ett 300 watts nätagg när jag köpte burken pga att processorn i fråga skulle vara ganska krävande. 😕
jaja...
2 Guest(s)