Bästa cpu-kylare till socket A? (att kyla passivt)|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bästa cpu-kylare till socket A? (att kyla passivt)
balula
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 22, 2006 - 2:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu tröttnat på att datorn låter "så mycket" och vill göra den helt tyst en gång för alla. 🙂

Det jag undrar är vilken kylfläns som egentligen är bäst om man ska kyla en processor utan några fläktar i datorn? Jag har kört med en SLK-947: http://www.gtek.se/index.php?m.....2fc1276aea i ett år och tycker den har fungerat utmärkt när jag haft en fläkt monterad på. Men nu vill jag köra utan fläkt och då blir det ett par grader för varmt med nuvarande fläns. Jag har kikat lite på följande kylfläns: http://www.gtek.se/index.php?m.....6133fd10a4 men vill ha lite "expert-kommentarer" angående saken. Att det blir några graders skillnad till det bättre är jag övertygad om. Men finns det någon annan kylfläns som är än bättre?

Processorn jag ska kyla är en Barton 2500+ som jag kommer köra i 1.1-1.3 volt. Moderkortet är ett NF7-S v.2.0 (med 4 hål runt cpu-sockeln).

Efter två timmar full-load ligger processorn på 71grader med nuvarande kylning. Det enda som skapar någon form av luftströmmar i burken nu är ett tagan-agg med två stycken lågvarvs 80mm adda-fläktar. Detta nätagg kommer tids nog bytas ut mot följande semi-passiva nätagregat. http://www.datorbutiken.com/se.....ELVTSIL400

Och efter det bytet kommer en ny systemdisk i form av: http://www.komplett.se/k/ki.as.....w=detailed att instaleras 🙂

Jag kan tillägga att jag har en 80mm papst-fläkt på 9dBa liggandes som jag skulle kunna montera på antingen chassit eller cpun. Om det nu skulle visa sig vara en bättre lösning.

Diskutera! Argumentera! Kom med tips och idéer! 😀

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1017263
February 22, 2006 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Helt fläktlöst kan du nog inte köra, sedan är utbudet till socket A mycket begränsat.
Men en Thermaltake: Big Typhoon kanske kan vara något ?
http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=3
en av de få större flänsar som passar socket A.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Roquake
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 322
1017265
February 22, 2006 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Den billigaste lösningen är väl att du monterar en tyst 80 mm fläkt på CPU-flänsen. Har själv en sådan fläns! 🙂

Men jag tror att du måste installera fläkten så att den suger FRÅN flänsen så att säga. Om du monterar den så att den blåser in i flänsen så kommer nog knappast ngn "vind" att komma igenom! En starkare fläkt är väl att föredra om man vill det ska kyla de många finsen.

/Roger

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1017348
February 22, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Tt Sonic Tower är jääääkligt bra på att kyla saker passivt, klarar att kyla min Opteron när jag kör den i stock utan problem.

Och om du ska lyckas köra 1.1-1.3V kommer du inte kunna köra i stock, den bästa 2500+ jag provat postar i 1.4V, inte mindre. Bara en liten heads-up. 🙂

balula
Medlem
1017375
February 22, 2006 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Att köra cpun i stock på 1.1V har aldrig varit min mening. För tillfället matar jag den med 1.3V och den är inställd på 200fsb x 8 i multiplier. Vilket innebär 1600mhz core speed. Vilket borde vara att föredra framför stock. Frågan är bara vilka hastigheter som är ultimat osv. 200 x 6 @ 1.1V innebär bara två grader kallare i idle.. 36 mot 38 med nyvarande kylning. (papst-fläkt).

Har testat köra den i lite olika hastigheter men det kommer nog bli att jag kör på 1.1V, 200 i fsb och så mycket som det bara går i multiplier. Om ingen avråder mig från detta.

Angående kylflänsarna så har jag kikat på både Sonic Tower och Big Typhoon. Båda verkar intressanta men ingen verkar överlägsen eller särskilt prisvärd. En kylfläns som är designad från grunden att köras passivt är vad jag helst hade velat se. Något liknande Scythe Ninja: http://www.sweclockers.com/htm.....php?page=6 kanske.
Om inga andra cpu-kylare dyker upp så blir det nog till att köra med en tystgående(9dBa) fläkt på cpun. Eftersom jag inte har så mycket pengar för tillfället så vill jag inte lägga ut 400kr på något som bara blir halvdant. Då väntar jag hellre tills jag kommit över en socket 754/939 bräda och cpu.. och väljer en ordentlig kylfläns som kan kyla passivt..

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1017533
February 23, 2006 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Sonic Tower är konstruerad för att köras passivt, jo. Däremot är inte Big Typhoon det. 🙂
Scythe vill jag minnas är en smula bättre, men den är även en smula dyrare.

Och om du ska köra 1.1V kan du köra i princip vilken kylare som helst, utan några större problem, då den knappt utvecklar nån värme då.

balula
Medlem
1017924
February 24, 2006 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

om det ändå vore så väl.. igår kunde jag köra den i 1.1V i 1200mhz.. idag vägrar den posta om den inte får minst 1.4V.. fattar inte varför.. liksom.. 1000mhz borde den väl orka i 1.3V? tydligen inte.. man skulle nog ha satsat på en xp-m processor när dom fanns att köpa.. :/
Jag kör den i 200fsb x 5 på 1.45 volt just nu.. det känns inte så "ultimat" men bara den fungerar felfritt så.. samma temperatur..men en smula sämmre prestanda. 😎

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 389
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL