May 11, 2002

July 22, 2003

x-per wrote: [quote=ceasar]luften blir kallare ju högre du kommer upp!!!
Ja det vet jag men jag skrev ju fortfarande kallare än lufttemperaturen eller hur?
Nu snackar vi inte flygplansproppelrar nu snackar vi vanliga 12v fläktar... fläktarna gör inte luften kallare det bara upplevs så...
February 12, 2003

smurfen- wrote: [quote=x-per][quote=ceasar]luften blir kallare ju högre du kommer upp!!!
Ja det vet jag men jag skrev ju fortfarande kallare än lufttemperaturen eller hur?
Nu snackar vi inte flygplansproppelrar nu snackar vi vanliga 12v fläktar... fläktarna gör inte luften kallare det bara upplevs så...
Storleken på propellern har absolut ingen betydelse!
Ni behöver inte hålla fast vid erat uttalande när jag har berättat hur det ligger till!
Både av egen erfarenhet och av en kommersiell pilot! Är inte det bevis nog? Om ni vill så kan ni snacka med piloten om ni vägrar tro mig! Slå upp Ulf Rohlen i eran telefonkatalog över borås och slå en signal!
July 22, 2003

x-per wrote: [quote=smurfen-][quote=x-per][quote=ceasar]luften blir kallare ju högre du kommer upp!!!
Ja det vet jag men jag skrev ju fortfarande kallare än lufttemperaturen eller hur?
Nu snackar vi inte flygplansproppelrar nu snackar vi vanliga 12v fläktar... fläktarna gör inte luften kallare det bara upplevs så...
Storleken på propellern har absolut ingen betydelse!
Ni behöver inte hålla fast vid erat uttalande när jag har berättat hur det ligger till!
Både av egen erfarenhet och av en kommersiell pilot! Är inte det bevis nog? Om ni vill så kan ni snacka med piloten om ni vägrar tro mig! Slå upp Ulf Rohlen i eran telefonkatalog över borås och slå en signal!
Tycker det är du som inte fattar... man sitter inte 5000m över havet eller färdas i hur snabbt nu ett flygplan flyger..... man sitter vid sin dator där ens lilla fläkt förflyttar luft, men den gör _inte_ luften kallare. Det är fysikaliskt omöjligt iaf vid de temeraturerna och luftryck vi snackar
February 12, 2003

smurfen- wrote: [quote=x-per][quote=smurfen-][quote=x-per][quote=ceasar]luften blir kallare ju högre du kommer upp!!!
Ja det vet jag men jag skrev ju fortfarande kallare än lufttemperaturen eller hur?
Nu snackar vi inte flygplansproppelrar nu snackar vi vanliga 12v fläktar... fläktarna gör inte luften kallare det bara upplevs så...
Storleken på propellern har absolut ingen betydelse!
Ni behöver inte hålla fast vid erat uttalande när jag har berättat hur det ligger till!
Både av egen erfarenhet och av en kommersiell pilot! Är inte det bevis nog? Om ni vill så kan ni snacka med piloten om ni vägrar tro mig! Slå upp Ulf Rohlen i eran telefonkatalog över borås och slå en signal!
Tycker det är du som inte fattar... man sitter inte 5000m över havet eller färdas i hur snabbt nu ett flygplan flyger..... man sitter vid sin dator där ens lilla fläkt förflyttar luft, men den gör _inte_ luften kallare. Det är fysikaliskt omöjligt iaf vid de temeraturerna och luftryck vi snackar
Eller så är det du som inte fattar hur man gör jämförelse eller drar paralleller!
March 1, 2003

saxat... "The only effect wind chill has on inanimate objects, such as car radiators and water pipes, is to shorten the amount of time for the object to cool. The inanimate object cannot cool below the actual air temperature. For example, if the temperature outside is -5°F and the wind chill temperature is -31°F, then your car's radiator will not drop lower than -5°F. Wind chill is displayed when actual temperatures are below 70°F and will read the same as the actual temperature at temperatures above 50 as well as in very light wind conditions. "
http://www.srh.weather.gov/jet...../chill.htm
tycker att det förklarar saken bra...
edit : länk
July 22, 2003

nivaman wrote: saxat... "The only effect wind chill has on inanimate objects, such as car radiators and water pipes, is to shorten the amount of time for the object to cool. The inanimate object cannot cool below the actual air temperature. For example, if the temperature outside is -5°F and the wind chill temperature is -31°F, then your car's radiator will not drop lower than -5°F. Wind chill is displayed when actual temperatures are below 70°F and will read the same as the actual temperature at temperatures above 50 as well as in very light wind conditions. "
tycker att det förklarar saken bra...
överbevisad x_per? Där står det exakt det som alla utom du sagt
Det blir inte kallare, det bara känns så...
Nu tycker jag vi skippar det här
February 12, 2003

Ta en termometer och sätt den i luftdraget så får ni se!
Här kan ni kontakta Ulf Rohlen om några dagar när sidan är uppe! Han har utbildning på termologi eller vad det heter!
http://www.borasflygklubb.net/.....larare.php
Edit: Varför blir det isbildning på flygplanet när det är 30 plus i lufttemperatur?
Varför blev min bil 7 grader kallare än lufttemperaturen?
Blås rumstempererad luft på ett glas en stund så kan ni mäta att den bli kallare sen!
Jag kan nämna oöndligt många experiment som bevis! Har en fysikbok jämte mig också om det skulle vara så
July 22, 2003

x-per wrote: Ta en termometer och sätt den i luftdraget så får ni se!
Här kan ni kontakta Ulf Rohlen om några dagar när sidan är uppe! Han har utbildning på termologi eller vad det heter!
http://www.borasflygklubb.net/.....larare.php
Men snälla du läste du inte nivaman´s inlägg? Där stod ju allt förklarat.
In på irc nu så kan vi fortsätta där om du inte är överbevisad än
Edit: Jag ger upp x_per verkar inte fatta........ gå och läs din fysikbok så kan vi fortsätta imorgon om du fortfarande inte inser att det du säger inte stämmer.... sen det där med isbildning när det är 30+ är bara skitsnack.... om du menar att det blir is på flygplan så beror det på att dom flyger långt upp vilket innebär att lufttrycket är lägre och det samma gäller temeraturen
July 22, 2003

nivaman wrote: hmm... tänk om vi "blåser" lite på den absoluta nollpunkten...
nobelpriset i fysik... here i come...
Bra tänkt... vi kyler ner ett rum till absoluta nollpunkten, kanske ingen tycker är så jätte coolt. Men tänk vad förvånade dom blir när vi tar fram vår fläkt och får temperaturer under 0 K, solklart nobelpris. Att ingen tänkt på det tidigare
Det hela kan dock spricka på att vid 0 K, absoluta nollpunkten, så står alla atomer stilla. Vilket gör det lite svårt att flytta på dom eftersom man då värmer upp dom igen
February 12, 2003

smurfen- wrote: [quote=nivaman]hmm... tänk om vi "blåser" lite på den absoluta nollpunkten...
nobelpriset i fysik... here i come...
Bra tänkt... vi kyler ner ett rum till absoluta nollpunkten, kanske ingen tycker är så jätte coolt. Men tänk vad förvånade dom blir när vi tar fram vår fläkt och får temperaturer under 0 K, solklart nobelpris. Att ingen tänkt på det tidigare
Det hela kan dock spricka på att vid 0 K, absoluta nollpunkten, så står alla atomer stilla. Vilket gör det lite svårt att flytta på dom eftersom man då värmer upp dom igen
Precis nivaman du svarade själp på varför det inte gick att "blåsa på" absoluta 0-punkten eftersom alla atomer står stilla så för att få en lägre temperatur än aboluta 0-punkten funkar ju bara om man skulle kunna få dom ännu stillare men det går ju inte
Alltså så går det inte blåsa på 0-punkten!
Smurfen: Biltillverkare sätter inte sina temperatursensorer i fartvinden eftersom det blir ett felaktigt värde då! Dom sätter den där det inte är någon farvind!
Likaså på flygplan, båtar, helikoptrar och alla andra fordon som rör sig och har yttertemperaturgivare
Det bevisar ju något eller hur :D!
February 12, 2003

nivaman wrote: har du suttit i en bastu nån gång???
har någon blåst på dig??? blev det kallare???
Klart det blir kallare!
Dels för att luften från lungorna är kallare än i bastun och dels för att man blåser bort värmelagret från huden!
Men nu snackar vi om icke levande varelser!
March 1, 2003

jasså det blir kallare???
suttit i en bastu nån gång???
x-per kontra Lars Alfred Engström, lektor fysik
saxat från http://www.liu.se/forskning/fr.....html#flakt
"Karolin, 20 år: Om man har en fläkt på i ett varmt rum utan öppna fönster kommer luften som passerar fläkten att upplevas kallare än resten av luften i rummet, varför då?
Svar: Vi är vana vid att det svalkar när det fläktar. Men det är inte alltid så. Om luften är varmare än vi själva kan det bli tvärt om. I en bastu kan man "bränna" sig på luften om det fläktar. Och cyklar man i luft som är varmare än kroppstemperaturen känns den ännu hetare. Förklaringen är att luften närmast kroppen blir värmd, om den från början var kallare, och avkyld om den från början var varmare. Poängen med porösa kläder är att behålla denna kroppstempererade luft nära kroppen. Men blåser det byts luften ut mot omgivningens (vanligtvis kallare) luft. Därför brukar man frysa när det blåser. (Om man sitter i en bastu och någon envisas med att rikta en fläkt mot ens kropp skulle det vara en fördel att sätta på sig en "varm" ylletröja. Tröjan skulle isolera mot den bastuvarma luften - precis som en grytlapp.) Ovanstående är dock lite överförenklat eftersom vi bortsett från den avdunstning som uppstår då vi svettas. Även avdunstningen, som alltid har en kylande effekt, ökar då luften rör sig. Förklaringen är att luften närmast kroppen blir fuktig men byts ut mot torrare då det blåser. Tvätten torkar ju alltid bättre när det fläktar. Så om luften är torr kan fläktandet likafullt innebära en viss svalka för en svettig kropp - även om luften är lite varmare än kroppstemperaturen."
observera att man talar om "levande" kroppar...
October 24, 2003

Angående exemplet med bilen som står stilla eller inte stilla så beror ju värmen när den står stilla på att solen värmer luften som ligger still i bilen.
När bilen börjar åka, byts luften ut mot luft utifrån (AC lr vindrutan =)) Men luftdraget kyler ju inte bilen, bara att det kommer ny, kyligare luft in i bilden.
SÅDETSÅ!
Och precis som alla andra påstått så är det lögn och båg att flygplanet skulle få is på sig på grund av propellrarna lr vad du svamlade om. Vid, säg 3000 m höjd, är det ganska kallt, och fartdraget, har ingenting med saken att göra!
SÅDETSÅ!
3 Guest(s)
