Bättre med mindre radiator?|Page 6|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Bättre med mindre radiator?
Avatar
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
506740
January 12, 2004 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Hur vet du att han går i skolan?
Trodde förövrigt bara diskussionen handlade om ifall luft blir kallare när den förflyttas, inte ifall luft blir kallare när den förflyttas av en chassifläkt?

Vecna
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
Member Since:
October 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
506809
January 12, 2004 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hahaha, rolig tråd att läsa. Jag är inte direkt någon fysiker men enligt jordnära logik säger det mig att en radiator med en fläkt på i ett 25 gradigt rum omöjligt kan nå en temp under 25 med hjälp av en fläkt vars syfte (förmodligen dess enda syfte) är att förflytta dom extra graderna radiatorn får ut i rummet, för att nå en behagligt temperatur på radiatorn så att datorn inte överhettar.

Kul med lite annorlunda läsning.

Avatar
chrippaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3518
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
507086
January 12, 2004 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Shit, jag trodde jag hade skrivit två inlägg på rad.. sen kom jag på att jag inte heter Vecna och saknar Avatar 😛

Det är inte alltid "jordnära logik" stämmer så bra överens med verkligheten.
//chrippaz

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
507786
January 12, 2004 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

som kuriosa kan jag nämna att en concorde blir 30 cm längre när den flyger, eftersom metallen expanderar av värmen producerad av turbulens och friktion.

I normala sammanhang, t.ex. i datorkylning, så kyls inte luften på grund av ökad rörelse... all eventuell "kylning" av luftens rörelse som vissa påstår försummas ändå, eftersom rörelseenergin ökar i luften, vilket leder till ökad friktion, som leder till ökad värme. Fläkten ger energi till luften med andra ord.

Angående "för stor radiator för fläkten", så kan jag ju säga att radiatorn ALDRIG blir varmare än vattnet självt. Det medför att även om den del av radiatorn inte påverkas av en luftström så blir det helt enkelt bara som ännu en del av resten av slangen. Det blir helt enkelt ingen värmeutbyte med luften. Ska man vara petig så kan man ju säga att den otäckta delen av radiatorn ändå kyls ner på grund av värmestrålningen som den ger ifrån sig, men det är minimalt.
Den delen av radiatorn som täcks av en fläkt blir den enda delen i radiatorn som verkligen fungerar som en radiator. Resten av radiatorn blir bara utökad koppar-rör som strålar genom en extra större area, som i och för sig går att försumma om man inte redan har bra luftcirkulation i lådan.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
508027
January 13, 2004 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote:
För att ta ett enkelt "experiment" så känn på en bil som har stått ute i solen under en varm sommardag! Inte så kall eller hur? Ne tvärt om är den kokhet! Sen kör du iväg med bilen och kör i 200 km/h i 10 minuter och sen stannar bilen och då är den iskall eller hur? Vad beror det på? Jo för att luft som är i rörelse är kallare än stillastående! Bilar har inget "lager" som människor har så det är ett bevis på att luft i rörelse blir kallare!

öh nej? luft som rör sig är inte kallare, men det kyler bättre... därför är bilen som står still varmare, eftersom den inte kyls av... solen värmer ju bilen som står still

edit: ajuste... det är väl bilen som rör på sig när du kör, inte luften, den står still... luften rör sig i förhållande till bilen...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
508038
January 13, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=x-per] För att ta ett enkelt "experiment" så känn på en bil som har stått ute i solen under en varm sommardag! Inte så kall eller hur? Ne tvärt om är den kokhet! Sen kör du iväg med bilen och kör i 200 km/h i 10 minuter och sen stannar bilen och då är den iskall eller hur? Vad beror det på? Jo för att luft som är i rörelse är kallare än stillastående! Bilar har inget "lager" som människor har så det är ett bevis på att luft i rörelse blir kallare!

öh nej? luft som rör sig är inte kallare, men det kyler bättre... därför är bilen som står still varmare, eftersom den inte kyls av... solen värmer ju bilen som står still

edit: ajuste... det är väl bilen som rör på sig när du kör, inte luften, den står still... luften rör sig i förhållande till bilen...

Wow vad gammalt inlägg du drar upp!
"solen värmer ju bilen som står still" haha men fundera lite till!
Solen värmer fortfarande upp bilen även om den rör sig eller hur?
Gammal diskussion dessutom som vi redan är klara med!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL