September 24, 2004
Är ny i överklockning, läser därför mycket & testar.
Lite frågor jag skulle vilja ha svar på.
1...Testade att ställa in endast DDR-minnena. Ställde in dessa på värdena 2,2,2,5 (Ras & tras å allt vad de heter) Enligt han som skrivit dessa värden, skulle man bli förvånad om dessa värden funkade eftersom de är nån slags maxade siffror man skall försöka uppnå.
Med endast dessa ändrade, blev datorn mycket snabbare utan klagomål. Betyder detta att mina minnen pallar detta nu? Är jag kanske på rätt väg mot överklockningshimlen?
2...Har provet, både före och efter ovanstående inställningar att öka FSB, från 200 (normalt) till 209, 210, 215, 220, Iget av dessa funkar. Vid uppstart får jag meddelande om att systemet är i "safemode" och att jag skall ta bort överklockningen. Om jag struntar i detta, verkar det som om systemet ändå gått tillbaka till 200, själv. Det är väl det som är skyddet, antar jag.
Däremot kan jag ställa in 208, så det går nån slags gräns där. Hur kommer jag förbi detta fenomen? Trodde med minnena snabbare, att jag skulle kunna öka FSB:n, men icke.
HAr även provat ett komplett recept, men kommer ej förbi varningen i början av booten. Vad göra? Alla beskriver hur de försöker att klocka, men ingen nämner nåt om att de blir stoppade i booten. :bok:
September 24, 2004
Jag körde ditt recept Saradukar, och då hade jag AGP inställt 67, inte annars. Nu är det 66. (receptet funkade inte, jag vet att man inte kan jämföra rakt av, men det är nog pga. det som "spärrar" i bios som jag inte kommer längre)
Minnena är av "orginal" typ, inget speciellt utvalt eller så, så här sa i alla fall programmet jag kollade med
Name : Fysiskt minne
Memory Capacity : 256MB
Memory BankLabel : Bank0/1
Memory TotalWidth : 64 Bits
DataWidth : 64 Bits
Memory DeviceLocator : A0
Memory Type : Unknown
Sa väl inte nåt om märke direkt, men ändå....2 sådana blir det då (512).
Spelade Call of duty i natt, utan problem med minnena, kan det vara bra betyg?
Skall kolla bios efter någon spärr, men tror inte jag kommer hitta nåt, har letat nämligen. Bios versionen är den senaste från MSI 6.00.
Vidare hjälp behövlig
September 24, 2004
kollade i bios, skall tydligen "Disablea" "Spread Spectrum" för att kunna överklocka FSB:n. Problemet är att man inte får tillgång till denna rad, samt många andra. Hur får jag bort spärren för denna rad, samt alla andra som jag inte får röra? Sitter ett lite kryss vid dessa rader samt att texten visas i annan färg.
Står inget i boken om någon jumper eller nåt, och hittar inget i själva bios.
Har väl missat nåt kanske.... 🙁
Dåligt av MSI att hänvisa till detta, samtidigt som de inte på samma rad nämner ett dugg om vart man får bort skyddet för dessa inställningar :arg:
September 24, 2004
Jag läste om detta i min MSI-bok. Men nu har det släppt, när jag kom på att det var i prograammet Corecenter, jag kunde ställa in det jag vill.
Just nu kör jag på detta: V-core 1,60 (vilket blir 1,52 i verkligheten ??enligt programmet)
FSB: 216*9 = 1944Mhz
DDR: 2,2,2,5
Det verkar stabilt, om jag går högre så kan det hända att själva Corecenter låser sig när jag trycker på "+" så jag har fått sänka FSB. Först verkar det gå bra med högre, men efter omstart så har det gått tillbaka till Default-läge. VAd göra ?
1 Guest(s)