September 13, 2005
Goddag.
Till att börja med så kan jag säga att jag är totalt grön på allt som har med modifiering av datorer att göra, sånär som på att sätta i minnen och cd-brännare. Jag har dock ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag har en "fabriksbyggd" FujitsuSiemens Scaleo 800. De problem jag har är att kylning med chassit stängt inte fungerar tillräckligt bra när jag pressar grafikortet. Som högst så har temperaturen i grafikkortet (enligt de avancerade inställningarna) varit 69 grader. Och vid de tillfällena, som inte bara är ett, har datorn slagit ifrån och startat om. Dessutom lever de fläktar jag har om alldeles för mkt när jag använder datorn till icke så krävande aktiviteter, t. ex. när den står på över natten osv.
Till frågan, om ni orkat läsa så här långt. 😀
Hur kan jag fixa en tystare och framförallt bättre kylning på ett förhållandevis enkelt sätt?
Alternativet är nämligen att skicka datorn till Sverige från Oslo (där jag befinnner mig just nu.)
Vad ska jag tänka på osv?
I datorn så sitter det en Pentium4 3.4Ghz Prescott och ett ATI X800GT. Behöver ni veta mer så får ni gärna posta.
Tack på förhand.
September 13, 2005
Laddade just ner SpeedFan. Enligt det så ligger min processor på stadiga 63-65 grader, med en söt liten eldsflamma alldeles bredvid. Och då sitter jag bara med Winamp och Firefox igång.
Körde igång WoW och kollade värdena i Everest.
CPU: 74 grader
GPU: 75-80 grader (men sjunker snabbt ner emot 60-65 när jag tabbar ut till Windows.)
GPU omgivning(??): ligger runt 60 grader
HDD: 47 grader
MB: 41 grader
Processorn ligger stadigt på dens värden (smyger ibland upp emot 77-78). Och alla dessa värden är med ÖPPET chassi och just vid ett öppet fönster.
September 13, 2005
Datorn är ganska precis ett år gammal.
Men ny kylpasta gör väl inte direkt datorn tystare. Jag har kollat lite på internet efter vattenkylning och så. Är inte det ett ganska bra sätt att kyla på? Saken är väl då att jag måste köpa nytt chassi eller alltid ha mitt nuvarande öppet?
Ingen som har erfarenhet av sånt som kan tipsa mig om nån bra sida där de säljer relativt billiga (och lättinstallerade) vattenkylningssystem? Ska då även helst kunna skeppas till Norge förstås.
March 4, 2003
Du skall inte behöva vattenkylning för att komma ner till en acceptabel ljudnivå. En tyst CPU-kylare för en 100-150kr, en 120mm-fläkt i fronten och en 80mm-fläkt bak, bredvid CPU-kylaren hade varit det mest prisvärda.
Att köpa vattenkylning för några tusen, när du kan lämna in datorn (om det nu är så mycket fel på den som du beskriver), vore inget annat än riktigt dumt.
September 13, 2005
Pingen wrote: Du skall inte behöva vattenkylning för att komma ner till en acceptabel ljudnivå. En tyst CPU-kylare för en 100-150kr, en 120mm-fläkt i fronten och en 80mm-fläkt bak, bredvid CPU-kylaren hade varit det mest prisvärda.
Att köpa vattenkylning för några tusen, när du kan lämna in datorn (om det nu är så mycket fel på den som du beskriver), vore inget annat än riktigt dumt.
Så vitt jag kan utröna så har jag inte plats för nån 120 mm fläkt utan bara plats för en 80 både fram och bak. Sen så letade jag lite fort och jag tror att det bara finns två uttag för fläktar på moderkortet, och om jag då ska ha två fläktar och en cpu-kylare, blir inte det sammanlagt tre uttag jag behöver då? Moderkortet är ett FUJITSU SIEMENS D1826-G ifall nån är bekant med ett sådant.
September 12, 2005
Goethe wrote: [quote=Pingen]Du skall inte behöva vattenkylning för att komma ner till en acceptabel ljudnivå. En tyst CPU-kylare för en 100-150kr, en 120mm-fläkt i fronten och en 80mm-fläkt bak, bredvid CPU-kylaren hade varit det mest prisvärda.
Så vitt jag kan utröna så har jag inte plats för nån 120 mm fläkt utan bara plats för en 80 både fram och bak. Sen så letade jag lite fort och jag tror att det bara finns två uttag för fläktar på moderkortet, och om jag då ska ha två fläktar och en cpu-kylare, blir inte det sammanlagt tre uttag jag behöver då? Moderkortet är ett FUJITSU SIEMENS D1826-G ifall nån är bekant med ett sådant.
finns utblås man sätter in i PCI-platser och en massa andra specialare här är iaf pci-grejen: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=389&session=507a568cc8eb0ea82b2390fc9ef4935c
Så finns det faktiskt adaptrar för molexkontakterna som gör om dem till "fläktuttag" (under fläkttillbehör på gtek) 🙂
1 Guest(s)