April 22, 2002
Jag ska bygga ihop en ny liten dator hade jag tänkt.
Det som ska sitta i burken är både nya saker oclite gamla grejer jag har:
ASUS P4B-266
P4 1,6 GHz (med Intels retail fläkt)
512 MB DDR PC266
Matrox G550
Seagate Barracuda 60 GB
IBM 60GXP 40 GB
Samsung någonting 10 GB
Promise Ultra100 TX2
Hauppauge Win TV-Theater
SB Live! Platinum
Sony CRX175A1 24/10/40
DVD Pioneer DVD106
Ett nätverkskort och diskettenhet sitter ju i också.
Jag har tänkt att trycka i detta i en Chieftec Matrix MX-01SL-Dh
Jag vill ju ha det hela så tyst som möjligt, och vill därför slippa fläktar så mycket som möjligt. Jag ska inte klocka burken någonting. Det burken ska användas till är bildredigering och att titta på film/tv med den. Ingen spel skall spelas. Den kommer därför inte allt för ofta pressas till max.
Vad tycker ni, behövs det någon extra kylning?
August 14, 2001
April 22, 2002
Visst, det är kul med lite prestanda. Men det jag tänker köpa mig har prestanda så det räcker och blir över, UTAN att klockas. Detta av den anledning att mina mycket ringa kunskaper om klockning säker mig att en klockad processor blir varmare en en oklockad=) Varm processor behöver mer kylning, mer kylning = mer ljud. Jag vill inte ha mer ljud!
Men visst, det skadar ju inte att veta att man _kan_ klocka den om man vill...
April 13, 2002
http://www.3dgameman.com/vr/az.....review.htm
"Intel is certainly back into the overclocking arena and back in a big way! Amazingly, this Intel P4 1.6A CPU hit an 800MHz overclock (2.4GHz) using a standard air cooled HSF and a Abit SD7-533 Motherboard"
där får dom upp en 1,6ghz till 2,4 med original kylning.
Lyckas du oxå få sånt bra resultat så behöver de inte låta mer än vanligt
September 3, 2001
du kan iofs ha hur många papst fläktar på 12db som helst på din burk utan att du hör dem.... o d blåser tillräckligt för att kyla en lite överklockad P4.
Men jaja.. nej jag tror inte att du ska behöva någon slags extra kylning till din dator.. jag tror nog att det ska räcka med en enda fläkt som suger ut luft... en tyst sådan.. Du får inga superbra temperaturer men jag tror nog att den håller sig stabil och lever länge i alla fall.
May 9, 2001
Jag skulle nog satsa på en fläkt till hårddisken. Jag har iof. 4 diskar. En IBM och 3 Seagate Baraquda IV. En av Seagate diskarna ligger just nu på 27 grader trots fläkt. De andra ligger runt 23 grader med fläktar.
Kolla in mina bilder. Hårddiskarna är långt ner. Har en 80 mm fläkt i varje hårddisklåda.
October 24, 2001
Om du vill ha en tyst burk så kan du ju alltid testa magicfleece. Det mesta för att få ett tyst sytstem kan du hitat på
http://www.whynoi.se
Du ska nog byta ut din intel original fläkt på processorn om du vill vara säker, en bra fläkt är tyst också om du bara kör den på t.ex. 7 volt. Då kan du få ett nästan knäpp tyst system. Om du ändrar dig sen så kan du ju bara köra upp den i 12 volt igen och sätta igång med klockningen
1 Guest(s)