November 14, 2002
Har en 700mhz athlon å en MSI K7 Pro (MS-6195) mobo. båda köptes för ca 2.5 år sedan. Har aldrig överklockat förut å vill gå ut lugnt å lära mig. Har läst en del om överklockning men känner mig fortfarande oerhört osäker å vill inte paja burken. Hur mkt kan jag klocka å med vilken kylning. Nån som har nå nybörjartips? Hur lärde ni er att överklocka?
tack på förhand
October 10, 2002
jag satt ett par kvällar och läste allt jag kunde hitta om överklockning. Allt vad gälde vanliga CPU och gpu osv... allt precis. Sen eftä de så tog jag mej mod till å så satt jag igång. Sakta uppåt. Pröva sig fram. Om man läst mycket o förstått vad man läst, så e de no int någo problem. då vet man lite va andra ha lyckats med, var man ska se upp för svagheter och vad det är som lönar sig att pröva ändra på!
men de blir lätt en drog att överklocka!!! 🙂
December 19, 2000
Klej wrote: Har en 700mhz athlon å en MSI K7 Pro (MS-6195) mobo. båda köptes för ca 2.5 år sedan. Har aldrig överklockat förut å vill gå ut lugnt å lära mig. Har läst en del om överklockning men känner mig fortfarande oerhört osäker å vill inte paja burken. Hur mkt kan jag klocka å med vilken kylning. Nån som har nå nybörjartips? Hur lärde ni er att överklocka?
tack på förhand
Hejsan Klej och välkommen till vårt forum!
Överklockning och prestandaoptimering överhuvudtaget kräver oftast kunskap om just dina specifika dataprylar, exempelvis vad du har för processor och vilka inställningar just ditt moderkort kan göra. Din processor kan man överklocka med en sk. GFD (Gold Finger Device) för att kunna öka multipeln och därmed hastigheten på din cpu.
Din processors hastighet/frekvens avgörs av två saker, dels vilken systembuss/FSB samt den förinställda multipeln processorn har.
Processorhastighet = FSB x Multipel
I ditt fall har du en multipel på 7 och en fsb på 100 MHz, alltså 7x100=700 MHz.
De sk GFD kan vara svåra att få tag på idag eftersom efterfrågan inte är så stor, men i annat fall kan du överklocka med en höjning av FSB enbart. Det gör du genom att ändra i bios, eller med hjälp av byglar på moderkortet.
Ditt moderkort stödjer endast 100 MHz fsb, men det kan ändå gå att komma högre om det finns inställningsmöjligheter i bios.
Här är en artikel om ett sådant moderkort du har:
http://www.demonews.com/hardwa.....msi-k7pro/
Hoppas det kan vara till någon hjälp
October 10, 2002
De var en Duron 700 som jag oxå klockade första gången. O för att stanna på den säkra sidan så klockade jag enbart FSB:n. Prollen gick på ca 29 grader innan klockningen så överhettning var int ett problem. Och jag viste att fsb:n aldrig sku gå att höjja så högt att värma skulle bli problem. Så de va bara att sätta igång. Dock har jag inte lyuckats få den ordentligt stabil i över 750 (fsb 107 (7*107=750)). Men d e ju inte bara processorn som "får mera fart" vid fsb klockning, som du vet 🙂
December 19, 2000
warzo wrote: De var en Duron 700 som jag oxå klockade första gången. O för att stanna på den säkra sidan så klockade jag enbart FSB:n. Prollen gick på ca 29 grader innan klockningen så överhettning var int ett problem. Och jag viste att fsb:n aldrig sku gå att höjja så högt att värma skulle bli problem. Så de va bara att sätta igång. Dock har jag inte lyuckats få den ordentligt stabil i över 750 (fsb 107 (7*107=750)). Men d e ju inte bara processorn som "får mera fart" vid fsb klockning, som du vet 🙂
https://www.nordichardware.se/.....ocketa_oc/
Den guiden borde du prova =) Där kan du låsa upp din duron och höja multipeln. Din duron 700 borde klara ca 900 åtminstone =)
Klockade en duron precis nyss, en 800 till 1030 MHz luftkylt.
October 10, 2002
Jag vet hur man låser upp jo, men de finns ny dator i huset, så de intresserar inte så mycket att hålla på med gamla duron mera 🙂
Hade den nog å gå i 800... men nångång nu och då kunde den låsa sig, o livet blev lättare av att dra ner den tebax ti 750. Ska no si om man nångång ork leka med multipeln! kanske, kanske inte! E ju inte så farligt svårt.. men man ska orka skruv isär hela systeme. De e ganska mycket jobb med just den datorn. Plus att multipeln ändras med switchar på moderkorte... o dom blir bakom nät-agge så man hamnar varje gång man sku villa ändra på multipeln att skruva ut alla kort och dra ut bakpanelen.. alternativt plocka ut allto sätta ihop datorn på bordet istället!! för mycket jobb för små saker!! 🙂 fsb:n e nog tillräckligt för mej 😉
November 14, 2002
hur kollar jag temepraturena i burken å på komponenterna och hur kan jag möjligtvis få tag på en goldfinger-grej å hur funakr den? om vi säger attjag höjer till 133buss i bios , hur vet jag vad som gör att det håller lr inte , vilket saker påverkar?volt osv. Annars tack för ett bra forum å det varma välkomandet 🙂
December 19, 2000
warzo: jo det kan jag förstå, en ny burk är alltid roligare 😛
Klej: Det du kan göra om du hittar FSB-inställningarna är, att höja lite i taget. När datorn inte känns stabil, eller när program slutar fungerar i windows, så har du överklockat lite för mycket. Om det skulle vara så att du tar i för mycket kanske datorn inte startar alls. Då får du återgå till standardinställningarna för bioset. Det gör du enklast genom att dra ut sladden ur datorn och sedan plocka ur batteriet från moderkortet. Då återställs biosinställningarna som de var från fabriken. Sedan sätter du i bioset igen och startar datorn
Temperaturen kan du kolla med ett program som heter MotherBoardMonitor som du kan tanka hem här:
http://www.majorgeeks.com/getf.....038;site=2
testa att söka på svenska sidor på http://www.google.com efter golden finger device så kanske du kan hitta det
2 Guest(s)