Behövs kylning för hd i ett TRÅNGT utrymme ?|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behövs kylning för hd i ett TRÅNGT utrymme ?
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 27, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Skall slänga in en dator i en hylla och undar nu om jag kan stänge in den i ett 40*20*4 cm utrymme, luften kommer stå stilla...

kommer den bli överhettead då :/ ?

Samt, om jag skall kyla den med något bli det ungefär något i denna stil:

http://www.gtek.net/index.php?.....6a5e24ebae
http://www.gtek.net/index.php?.....6a5e24ebae

Troligen den senare, för ananrs kommer fläkarna dra luft från en plan yta 😛 är ju bara 4 cm att leka med (då INK en hd...)

Och nu till en till fråga... vilken sida är bäst att kyla om jag skall kyla någon av dem ? "metall" sidan eller denn öppna sidan ?.

Samt, kan man lägga en hd upp och ned ? :/...

Mycket tacksam för alla svar!"

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
831277
January 27, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Om luften inte har någonstans att ta vägen spelar det ingen roll hur feta kylflänsar man smäller på. Det blir till slut lika varmt som om du inte använt några flänsar alls.

Om däremot luften _har_ någon väg att försvinna iväg så skadar det inte att smälla på någon form av kylfläns för att snabbare och effektivare transportera bort värmen från disken.

Dry_Ice
Member
Medlem
831278
January 27, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Om luften inte har någonstans att ta vägen spelar det ingen roll hur feta kylflänsar man smäller på. Det blir till slut lika varmt som om du inte använt några flänsar alls.

Om däremot luften _har_ någon väg att försvinna iväg så skadar det inte att smälla på någon form av kylfläns för att snabbare och effektivare transportera bort värmen från disken.

Mjo... Är ju så att den inte kommer ha det :/... Eventuellt slänger jag in en 80 mm i samma fack, och sipprar ut luften genom 1 st 0.5*3 cm hål...

Får ifall man tryck in luft, så borde den väll leta sig ut tycker jag...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
831400
January 27, 2005 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska inte vara några problem att sätta hårddisken uppochned... tror jag inte.. har inte råkat ut för något iaf. Dock om du har en "insliten" hårddisk kanske du inte ska ändra på den, då lager och sånt slitit sig efter hur den normalt stått, vet inte om det har någon betydelse, troligtvis inte... men en helt ny disk borde du kunna sätta precis hur du vill...

Dry_Ice
Member
Medlem
831468
January 28, 2005 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: Ska inte vara några problem att sätta hårddisken uppochned... tror jag inte.. har inte råkat ut för något iaf. Dock om du har en "insliten" hårddisk kanske du inte ska ändra på den, då lager och sånt slitit sig efter hur den normalt stått, vet inte om det har någon betydelse, troligtvis inte... men en helt ny disk borde du kunna sätta precis hur du vill...

Den är 2 år gammal ^^

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
832476
January 30, 2005 - 2:59 am
sp_Permalink sp_Print

Funkar det så funkar det.
Klocka inte och kolla aldrig tempen så kan du leva lyckligt ovetande, börjar du kolla temps så kommer du garanterat inte vilja ha burken inträngd sådär.

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
832582
January 30, 2005 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice wrote: [quote=Frisk]Ska inte vara några problem att sätta hårddisken uppochned... tror jag inte.. har inte råkat ut för något iaf. Dock om du har en "insliten" hårddisk kanske du inte ska ändra på den, då lager och sånt slitit sig efter hur den normalt stått, vet inte om det har någon betydelse, troligtvis inte... men en helt ny disk borde du kunna sätta precis hur du vill...

Den är 2 år gammal ^^

Jag vet inte, borde väl inte vara några problem, men kan inte lova något... hörde någon gång för länge sen... typ när jag hade första datorn, inte jag ens vågat öppna och se vad den innehöll, kanske runt 92-93 att man inte skulle byta possition på en dator, men finns många gamla rykten utan sanning.
Vad som skulle kunna vara är att lager och så är inslitna efter den sorts belastning d är vana vid, liksom "inkörda" för bra pressition så, och om du vänder på disken kommer det att ändras, tror inte det ska vara någon risk, men ända anledningen jag kan komma till att du inte skulle kunna sätta disken hur du vill, kör själv min 2 år gamla disk på höggkant nu mera, den beter sig lite konstigt, men tror snarare det beror på ålder än possition...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
832631
January 30, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Frisk wrote: [quote=Dry_Ice][quote=Frisk]Ska inte vara några problem att sätta hårddisken uppochned... tror jag inte.. har inte råkat ut för något iaf. Dock om du har en "insliten" hårddisk kanske du inte ska ändra på den, då lager och sånt slitit sig efter hur den normalt stått, vet inte om det har någon betydelse, troligtvis inte... men en helt ny disk borde du kunna sätta precis hur du vill...

Den är 2 år gammal ^^

Jag vet inte, borde väl inte vara några problem, men kan inte lova något... hörde någon gång för länge sen... typ när jag hade första datorn, inte jag ens vågat öppna och se vad den innehöll, kanske runt 92-93 att man inte skulle byta possition på en dator, men finns många gamla rykten utan sanning.
Vad som skulle kunna vara är att lager och så är inslitna efter den sorts belastning d är vana vid, liksom "inkörda" för bra pressition så, och om du vänder på disken kommer det att ändras, tror inte det ska vara någon risk, men ända anledningen jag kan komma till att du inte skulle kunna sätta disken hur du vill, kör själv min 2 år gamla disk på höggkant nu mera, den beter sig lite konstigt, men tror snarare det beror på ålder än possition...

Nej det spelar ingen roll hur du monterar hårddiskar..
Vet inte hur många gånger jag bytt placering på en av mina äldre hårddiskar (3-4år) utan att något hänt..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 152
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL