January 9, 2004
OfflineDå var det dags för lite benchande i helgen. Min kompis Jonas har lyckats få tag i 2st Celeron 430 billigt och dessa är ju kända för att klocka ganska bra så vi tänkte köra en helg och bränna lite elektronik. Förberedelserna har vart många. jag fick ta isär hela min stationära burk igår för att vi skulle få med oss all hårdvara som behövs.
Vi har först och främst ett mål med helgen. NÅNTING ska brinna. Om det inte blir hårdvara så får det bli nått annat. Men i första hand är det hårdvaran som ska brinna.
På menyn står följande:
Asus P5Q Deluxe: Jag vet att denna klockar bra med både Quad och dual core CPUer. Det var också denna bräda som gav mig högst FSB klock i min P45 jämförelse för ett tag sedan. Lovar gott.
Gigabyte EP45-DS4: Stabilt o bra moderkort som bör klara det mesta. Dock klockade den rätt dåligt på FSBn, men andra har kört rätt bra med denna och det kommer inte behövas en FSB över 500MHz för detta försök.
DFI LP X48-T2R: DFI är DFI. Behöver inte säga så mycket. Klockade 4,5 GHz med min gamla E8500 med denna bräda. Här fionns spänning så det går att grilla både CPU och moderkort om vi så vill.
Jetway HI04: Ett litet wildcard mitt i smeten. Inte direkt någon superbräda som är väldigt kinkig med minnen. Klockar uselt med quadcore men klockar däremot riktigt bra dual-core CPUerna. Just därför vill vi se vad den går för.
Celeron 430 1,8GHz: Helgens stora offer. Dessa ska pumpas med spänning tills det ryker. Vi har 2st att testa så vi får se hur det går. Vissa kan klocka riktigt bra (kolla bara på mini i SMPC). Jag räknar med att göra 100% OC (3,6GHz) men jag är inte nöjd förens vi spräcker 4GHz. Om det så krävs 2V spänning.
Core 2 Duo E4300: Ahh min gamle trotjänare. Denna har fått både spänning och värme förut, men nu har den slappat i en server i nästan 2 år och det är dags att den får komma ut och svettas lite. Tidigare lyckades jag nå 3927MHz med denna vilket fortfarande är högst i sverige. Tvivlar på att den har 4GHz i sig, men vem vet? Med rätt moderkort kand et gå vägen.
Core 2 Quad Q9550: Kommer troligtvis inte köras alls, men den åkte med. Klockade inget vidare och var svår att få stabil. Kanske blir lite lek med den och vi tröttnar på de andra.
Thermalright Ultra 120 eXtreme: Stor kylare som ska på. Det är altså luft det handlar om. Lite tråkigt, jag vet. Men har man inte tillgång till andra saker så får man leka med det man har. Till denna har vi dock skaffat 2st Scythe Ultra Kaze 120mm 3000rpm. Dessa monster gör 133CFM vilket inte är i klass med Delta fläktarna, men så nära som det går att komma.
Jag hoppas det blir en givande helg. Jag ska först klara av en dag på jobbet och sedan blir det tåget till Tierp. LÅÅÅNGT. Men vad gör man inte?
February 19, 2010
OfflineCaptains log: Stardate 2010;23;32
Vi har äntligen fått ihop första testbädden efter en del tågstrul och mera...
Vi börjar lite löst med DFI Lanpart-LP X48 T2/R och en Celeron D430.
Detta meddelande blir lite kort då vår gigantiska vindtunnel riskerar att fälla huset.Återkommer med uppdateringar.
PS. CPU Temp stock/Idle 31C, Ambient ca 23C ikväll.
Uppdate 1: Första D430n testad på WinXP Pro SP2. Med setFSB och Stockvolt på 1.325 vCore hamnade vi på 3420MHz innan vi upplevde hängningar. Rätt bra utgångspunkt om vi får säga det själva. VI ska se hur det går när vi pumpar vCore en liten bit. CPU-Z Valideringar kommer allt eftersom.
January 9, 2004
OfflineUpdate Kl 01:16.
Första testerna klara med DFI brädan. första CPUn fungerade helt ok och gav oss en bit över 100% OC. Den andra gjorde också över 100% men inte rikigt lika bra. Kvällen kommer inte att inehålla några avancerade försök utan vi vill mest testa våra moderkort och hitta rätt CPU.
Testerna går vidare till Gigabyte EP45-DS4. CPU2 sitter i riggen och vi ska just dra igång SetFSB och börja.
January 9, 2004
OfflineUpdate frpn igår. Vi har kört klart medGigabyte brädan och fick ungefär samma resultat som med DFI. Vi har nu gått över tillAsus P5Q och det ser ut att bli en upprepning en gång till. Vi ska testa en CPU till på Asus brädan innan vi ger oss på Jetway brädan som ska klocka bra med dual-core CPUer. Fler uppdateringar kommer 🙂
1 Guest(s)

Log In