Benchhelg med Ryba och elmor [bilder]|Page 2|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Benchhelg med Ryba och elmor [bilder]
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1252526
July 16, 2010 - 11:58 am
sp_Permalink sp_Print

smocke;1252585 wrote: Håller med illgad totalt... bra skrivet.....

Förut fanns det glädje runt klockning man var som en stor familj... nu är det bara en liten skara kvar.. på grund av sånt trams elmor mm och alla andra så kallade elite oc'ers... skulle vilja se hur jävla bra ni skulle komma till om ni köpte era egna saker... och klockade med era egna surt förvärvade riggar...

Ni har drivit bort oss alla andra med erat fusk.....

Bara en fråga där... Hur tror du vi började?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1252535
July 16, 2010 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

smocke;1252585 wrote: Håller med illgad totalt... bra skrivet.....

Förut fanns det glädje runt klockning man var som en stor familj... nu är det bara en liten skara kvar.. på grund av sånt trams elmor mm och alla andra så kallade elite oc'ers... skulle vilja se hur jävla bra ni skulle komma till om ni köpte era egna saker... och klockade med era egna surt förvärvade riggar...

Ni har drivit bort oss alla andra med erat fusk.....

Du får ursäkta men nu är du helt ute och cyklar. Elmor och Mean Machine har båda visat att de kan hantera hårdvara av alla prisklasser i alla möjliga tävlingar. Det samma gäller väldigt många i eliten.
De flesta av dom tycker faktiskt att det kan bli tradigt att bara köra super-high-end hela tiden och om man letar lite så finns det en hel bidrag med till hwbot och andra sidor med klart sämre hårdvara där de bara lekt runt och testat med normal hårdvara bara för att det är så jävla kul.

Det som tyvärr har hänt med det svenska communityt är att det delades i två läger där några valde att satsa hårt, sökte sponsring och gjorde sig ett namn både i Sverige och internationellt, och sen några som valde att fortsätta med mer normal hårdvara för att det var roligare helt enkelt. Den senare gruppen urvattnades tyvärr, inte kanske så mycket för att de tröttnade men för att de växte upp, fick familj och annat som kom i vägen. Det har tyvärr fyllts på väldigt dåligt underifrån i båda lägren och antalet väldigt aktiva överklockare har blivit allt färre i Sverige.

Vad du missar är att alla har i stort sett exakt samma bakgrund. Man har börjat leka med den hårdvara man hade tillgång till hemma. Man fick blodad tand och började köpa på sig mer och mer. Man testade mer och mer. Man bytte kylning till mer exotiska varianter för att komma änne längre, hela tiden för att testa gränserna.

Att några sen har lyxen att vara sponsrade idag har i alla inte jag några problem med. De har jobbat sig upp till den platsen. De har inte ärvt den eller fått den för att pappa har kontakter. De har presterat bra med "sämre" hårdvara och bevisat att de har förmågan att pressa och överklocka bra. Företagen får upp ögonen för dom och erbjuder sponsring.
Det är så sport fungerar...

//Andreas

smocke
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
1252544
July 16, 2010 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Är den hårdvaran DEN personen fått tillgänglig för alla dom som INTE har sponsring och så vidare?... tragiskt sätt ni ser på saker.. spelar ingen roll hur ni än vrider och vänder på det här... så är det bara åt helvete...

Andreas Galistel
Member
Medlem
1252545
July 16, 2010 - 8:24 pm
sp_Permalink sp_Print

smocke;1252604 wrote: Är den hårdvaran DEN personen fått tillgänglig för alla dom som INTE har sponsring och så vidare?... tragiskt sätt ni ser på saker.. spelar ingen roll hur ni än vrider och vänder på det här... så är det bara åt helvete...

Om man får fram bra resultat och aktivt söker sponsring har man chans att få DEN hårdvaran ja.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1252548
July 16, 2010 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1252605 wrote: Om man får fram bra resultat och aktivt söker sponsring har man chans att få DEN hårdvaran ja.

//Andreas

Vad inte du förstår eller vill förstå är det faktum att detta elände tagit bort tjusningen med just klockning, även när man kikar på NH's forum ser man ganska snabbt att intresset bland "hempularna" sjunkit markant. Eller är det så att det numera bara är detta som du kallar elitklockare som är intressanta?
Kan väl direkt berätta att jag sällan och aldrig ens kikar i dessa trådar eftersom det som jag tidigare sa väcker samma intresse som en rubrik i ämnet damfotboll. DVS totalt ointressant för den stora massan, även bland forumiterna gissar jag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1252552
July 16, 2010 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Är den hårdvaran DEN personen fått tillgänglig för alla dom som INTE har sponsring och så vidare?... tragiskt sätt ni ser på saker.. spelar ingen roll hur ni än vrider och vänder på det här... så är det bara åt helvete...

Vet inte riktigt vad detta har blossat upp till nu. Känns som att vi pratar om helt skilda saker för det första. Ska detta lyckas hållas på en vettig nivå måste vi ju hålla oss till sakfrågorna.

Det började med en diskussion kring hur mycket man får hjälpas åt vid kval till överklockningstävlingar. Det är ju en punkt som är klart intressant att diskutera där jag tidigare visade min förståelse att man kan bli frustrerad när någon får mycket eller för mycket hjälp vid själva överklockningen. Det är svårt att dra en gräns där givetvis, men tycker också det man ska eftersträva är att han som ska tävla är han som benchar även i kval osv.

Men när det sedan börjar kastas dynga på duktiga överklockare för att de inte bara är duktiga överklockare utan även lyckats skapa sig viktiga kontakter för att kunna upprätthålla sitt intresse, då är vi ju inne på en helt annan diskussion. Då handlar det inte längre om rätt eller fel utan helt enkelt om olika uppfattningar.

Mig veterligen finns det inte en enda lyckad överklockare som inte är en renodlad entusiast i grunden. De som blir duktiga blir det inte för att de råkar ha en farsa som är vd för Intel eller äger en datorbutik. De blir det för att de sliter sitt hår och offrar privatliv, pengar och förhållande för att få en ökning i 3DMark på några futtiga procent. Detta är den mentaliteten jag sett på alla överklockare jag jobbat med under mina 10 år här på NH och det är en hel del man varit i kontakt med då.

Därför tycker jag det är jäkligt tråkigt när dessa personer blir påhoppade och anklagade för att åka räkmacka. Man får givetvis tycka illa om varandra som personer eller vad det nu handlar om. Men man måste ändå respektera varandra och det man åstadkommer. Sanningen idag är att om man vill lyckas inom den yttersta överklockningscenen så vill det till att man antingen har STOR plånbok eller bra kontakter. Att skapa sig stor plånbok eller bra kontakter är en lika stor kunskap som att bencha och inget man "bara får".

Vi på NH har under många år lyft fram tunga överklockarprofiler som Kinc, Crotale, Mean Machine med flera. Helt enkelt för att vi tycker det är jäkligt spännande att se vårt lilla land vara med i den internationella toppen och slåss. På detta sätt har vi kunnat hjälpa de som velat satsa på den sport som överklockning faktiskt blivit, men som inte haft den plånbok eller de kontakter som krävts till en början. Vi letar alltid efter nya överklockare som är intresserade av att hjälpas fram, det är något vi bara tycker är häftigt och det är även därför vi startade SMPC för åtta år sedan, för att lyfta fram Sveriges överklockare och deras bedrifter.

Men INGEN av de framstående överklockarna i Sverige har fått något gratis. Jag håller med om att man får vara försiktig i hur man hanterar kval och "kompisöverklockningar" i sådana tillställningar. Men det är som sagt en helt annan diskussion.

Vad inte du förstår eller vill förstå är det faktum att detta elände tagit bort tjusningen med just klockning, även när man kikar på NH's forum ser man ganska snabbt att intresset bland "hempularna" sjunkit markant. Eller är det så att det numera bara är detta som du kallar elitklockare som är intressanta?
Kan väl direkt berätta att jag sällan och aldrig ens kikar i dessa trådar eftersom det som jag tidigare sa väcker samma intresse som en rubrik i ämnet damfotboll. DVS totalt ointressant för den stora massan, även bland forumiterna gissar jag.

Det är nästan en definition för överklockare/entusiast att vara en minoritet så vet inte om det är något nytt fenomen direkt. 😛
Att sedan företag som Gigabyte, MSI och ASUS fullkomligen vräker ut pengar till överklockningsevent är det kanske största motargumentet till det du säger. Det finns ett stort intresse, även om väldigt få själva överklockar. Det är väldigt få som kör F1 också, men ganska många som är intresserade.

Samtidigt har "svenssonöverklockning" sjunkit det har du helt rätt i, något vi försökt komma åt genom att utveckla SMPC med mer lättillgängliga kategorier osv. Tyvärr tycker jag det oftare är "svenssons"-fel än de riktigt duktiga överklockarna. Många är jäkligt lata, i brist på bättre ord. Vi kan mer eller mindre ge bort prylar för att någon ska starta sin dator och öppna CPU-Z och trycka på print screen. Men inte ens det hjälper. Har du en lösning på detta är jag den första som ger dig en stor kram för jag vill gärna se hundratals deltagare i SM som bara är med för att det är kul. Oavsett om man har chans på topp3 eller topp30.

Mina 5 cent är följande.

1. Jag tycker inte det är OK om någon överklockar någon annan in i en tävling.
  2. Men det är inte bara OK utan ett måste att få uppbackning om man vill komma riktigt långt inom överklockning. Att säga att det är fusk är bara tramsigt.
  3. Vi på NH hjälper gärna dem som verkligen är villiga att satsa med både hårdvara och publicitet.
  4. Tyvärr är det väldigt få som förstår hur mycket jobb det krävs 😉
  5. Jag ville verkligen inte skriva denna "wall of text" men nu blev det så ändå
Andreas Galistel
Member
Medlem
1252554
July 17, 2010 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1252608 wrote: Vad inte du förstår eller vill förstå är det faktum att detta elände tagit bort tjusningen med just klockning, även när man kikar på NH's forum ser man ganska snabbt att intresset bland "hempularna" sjunkit markant. Eller är det så att det numera bara är detta som du kallar elitklockare som är intressanta?

Nej, jag tycker båda är intressanta, men jag försvarar elitgruppen. Det är ni som hela tiden jämför dom, och det borde ni inte för de satsar på olika saker.
"Hempularna" är jätteintressanta, men tyvärr så få och gör så lite väsen av sig att det är svårt att hitta några att lyfta fram. Jag VILL och HOPPAS att det ska komma fram fler sådana. Innerst inne hoppas jag verkligen att det svenska communityt ska växa fram igen, men jag ser verkligen inte alls varför det ska behöva ske på "elitens" bekostnad. Jag tror nog de skulle vara lika glada som jag om det äntligen kom fram ett svenskt community med "hempulare" som även de kunde vara del av. Omväxling förnöjer.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1252557
July 17, 2010 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1252614 wrote: Nej, jag tycker båda är intressanta, men jag försvarar elitgruppen. Det är ni som hela tiden jämför dom, och det borde ni inte för de satsar på olika saker.
"Hempularna" är jätteintressanta, men tyvärr så få och gör så lite väsen av sig att det är svårt att hitta några att lyfta fram. Jag VILL och HOPPAS att det ska komma fram fler sådana. Innerst inne hoppas jag verkligen att det svenska communityt ska växa fram igen, men jag ser verkligen inte alls varför det ska behöva ske på "elitens" bekostnad. Jag tror nog de skulle vara lika glada som jag om det äntligen kom fram ett svenskt community med "hempulare" som även de kunde vara del av.

//Andreas

NH var ju ett sådant förut, det var väl den största anledningen till att jag joinade bl.a NH och Swec för ~10 år sedan.
Fokus har helt enkelt flyttats från "vanliga" användare till att mest handla om ny svindyr hårdvara och detta "elitklockande" med utrustning som gemene man knappt har råd att titta på.. Tacka vet jag den tiden då lirare som Arne Anka och Umekami m.fl postade nya höga resultat i 3D Mark och då med prylar som fanns tillgängliga på marknaden och dessutom till överkomligt pris. Då var det iaf lite liv i den forumavdelningen.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
1252576
July 17, 2010 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag skulle gärna se att det växte fram igen. Det behövs ett antal eldsjälar för att det ska fungera dock. Det är ganska unikt att det händer i ett så litet land som Sverige ändå, tyvärr.
Jag har inget svar på hur det ska lösas, men jag vet att det finns försökt att återskapa miljön som en gång fanns. Jag håller verkligen tummarna för att det går vägen.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL