March 6, 2003
:cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy:
Hej jag kan bara lite om datorer men skulle vilja lära mig allt om hur man överklockar datorer...
så om ni har nått att skriva eller nån bra hemsida så SNÄLLA skriv!!!!!!!
:cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy: :cy:
February 11, 2002
:cy: :cy: :cy: o "!!!!!!!!!!!!!!!!!" är rätt jobbigt osso. sån panik är det inte. För d första har du inte en dator som du skulle klocka. För d andra tar det tid att lära sig bli en bra överklockare. tar tid att lära sig tweaks mm om du satsar på att få bra 3dmark poäng. Det är inget man kan lära sig på en timme typ, man får testa sig fram. Ingen dator beter sig exakt som en annan. Speciellt vid kraftig överklockning....
Du kan börja med att sätta upp mål på vad du hade tänkt dig. För det första amd eller intel?
sen vilket mobo? om intel, ddr eller rdr-ram på det?
Vilken processor, hastighet.
Speldator eller enbart kraftig överklockning?
Sen andra grejer runt om som du vill ha beroende på valet ovan. Kylning är också en mycket viktig del. Luft, vatten eler kompressorkyld? (mer än halva din budjet ryker direkt om du hade tänkt dig kompressorkyld så d kan vi nog stryka. Dyr vattenkylning går på ca 2200-3500kr). Allt beror på vad du hade tänkt dig.... och budjet.....
Börja med att sätta dig ner o skriva upp lite och utgå från det...
March 6, 2003
Ok tack så jätte mysket alla mina forum har jag skrivit som hjälp för jag behöver det...
Om ni skulle kunna vara schyysta så skriv ner DATOR delar inkl. chassi som går på högst 9000 exkl. skärm....
Just nu så har jag en AMD på 500mhz vet nu hur jag överklockar den..?
Den datorn som jag tänkte bygga skall vara en AMD...
Snälla ni hjälp mig!!!!
Tack i förhand
February 11, 2002
moderkort: Epox 8rda eller 8rda+, eller om du vill ha inbyggt graffe: 8rga(+). Tyer du skall ha 8rda+.
Sen skall du ha twinmos (med winbond krets)-minnen ddr 400mhz:are 2*256 så d blir 512 sammanlagt.
Cpu: kanske en xp2400+ platsar bra. Sen en kylfläns, helst alpha 8045t + en enermaxfläkt.
sen grafikkort av typ 9500 (helst pro).
Sen ljudkort och chassi + nätagg får du själv välja. Kanske vill du ha nätverkskort, vad vet jag. Välj ett chassi som har minst 1 80mm plats för fläkt fram och bak. Sen köper du 2st 80mm fläktar som inte låter så mycket och placerar där..... sen ja får du själv välja...
February 11, 2002
Ingen vågar antagligen säga riktigt helt exakt vad du skall ha för grejer för sen kanske du inte får vad du vill ha. Vet inte om du vill ha bra ljud eller skiter fullständigt i ljudet. Om du vill ha nätverkskort för att kunna lana. Om du vill ha en stor hårddisk på 200gig för en hel del pengar eller en lite mindre för mindre pengar (bara det valet kan leda till antingen sämre grafikkort lr bättre mm. Vill du ha en fin och dyr aluminiumlåda för 3000kr eller en skitful dålig låda med inbyggt nätagg för knappt 800kr
Lätt och säga en dator som går att överklocka för 9000kr. Är jättemycket som spelar in....
https://www.nordichardware.se/.....ggarskola/ läs den, du ser vad han använder, nätverkort eller inte. Högtalare om du vill ha det. du kanske inte behöver ett tagentbord eller vad vet jag. Du kanske inte vill ha nån cd-brännare, kanske nöjer dig med det inbyggda ljudet på moderkortet (om det har ett för att spara pengar) med mera....
Vi är inga tankeläsare, ingen ger dig ett direkt svar eftersom det kanske ger dig en dator som du inte är nöjd mer. Jag har sagt moderkort, ram-minnen och kanske en cpu som gör dig glad. Mer vågar nog ingen säga..... 9000kr är en del pengar, sen kanske vi säger att du skall köpa grejer som du inte bryr dig ett skit om igentligen. Slöseri med pengar då...
February 11, 2002
http://www.datorbutiken.se (vet itne om de har fönster i deras lådor)
1 Guest(s)